اخبارخارجی

کرونا و تغییر سبک زندگی در غرب با الهام از حجاب

آوای سنت : روزنامه نیویورک تایمز با انتشار وضعیت حجاب در زمان شیوع کرونا نوشت: حجاب امروز به سبک زندگی تبدیل شده است و مد و طراحی اسلامی در اقتصاد جهان تاثیرگذار خواهد بود.

علیاء خان، موسس و رئیس شورای مد و طراحی اسلامی با انتشار مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دو سال گذشته شاهد تحولی در زندگی بیشتر مردم به دلیل شیوع کووید ۱۹ بودیم. زندگی ما در منزل و محل کار هنوز یکی از تحولات ریشه ای را طی می کند که از نسل ها پیش شاهد آن هستیم. چگونه لباس بپوشیم؟ چگونه لباس ما ارزش هایمان را منعکس می کند و بر اقتصاد تاثیرمی گذارد؟ این روند با استفاده از ماسک و میل به سمت سبک زندگی محافظه کارانه شروع به تغییر کرده است.

در این مقاله آمده است: قابل توجه است که این تغییر ناشی از این بیماری همه گیر است. این قاعده برای کسانی که سبک زندگی اسلامی داشتند، معمول بوده است. گاهی از آن به نام «سبک زندگی محجوبانه» یاد می شود. بنابراین به مسلمانانی که قدرت هزینه جمعی نزدیک به دو تریلیون دلار دارند، ارزش تواضع و زیبایی به عنوان شکلی از زندگی کریمانه آموزش داده می شود. اکنون که پوشش به منظور محافظت از بسیاری مردم به یک عمل عادی تبدیل شده است. فکر می کنم که این مسئله فواید مد اسلامی را که همیشه ارایه می کند، تبلور می بخشد. همچنین کمک می کند که لکه ننگ از آن زدوده شود بهانه برای قضاوت کسانی که حجاب و پوشش دارند، از بین برود.

علیاء خان معتقد است که این تداخل مد اسلامی را به یک بازیگر جهانی بزرگ تر در تعیین سبک در سال های آینده سوق خواهد داد.

خان در مقاله خود آورده است: مد اسلامی هدف عملی برای مسلمانان است. زیرا این مسئله فطرت یا شرایط خلوص اصلی را نشان می دهد. با این وجود پوشش و لباس های اسلامی بیشتر مورد حمله قرار می گیرد. جهان غرب زنان مسلمان را به دلیل پوشاندن سرشان ضعیف و مظلوم می دانند.

جنبش هایی برای ممنوعیت حجاب سازماندهی شده است. بدون توجه به اینکه چه تعداد حرفه افراد مورد احترام همان جوامع هستند که با افتخار سر و صورت خود را می پوشانند. جراحان، پرستاران و نانواهایی که برای حفظ سلامت مردم کار می کنند یا حتی افراد شاغل دیگر که مذهب هایی مانند یهود، کاتولیک، سیک ، هندو و بودا دارند. تصور کنید مادر ترزا را مجبور به برداشتن روسری کنند.

در این مقاله آمده است: در طول همه گیری ویروس کرونا، ماسک محافظ به علامت جهانی برای نقاب تبدیل شد. پس از گذشت بیش از یک سال استفاده از ماسک، برخی اززنان امروز با دیدگاه مسلمانان در احساس امنیت نسبت به این پوشش به خصوص دربرابر توجه ناخواسته مردان مشتر ک هستند.

در همین حال، سنای فرانسه در ماه آوریل اصلاحیه ای مبنی بر ممنوعیت حجاب برای افراد زیر۱۸ سال را تصویب کرد. حتی بورکینی نیز که یک لباس همه کاره از نظر راحتی و شیکی و محافظت بی نظیر است که یک تهدید محسوب می شود. زیرا زنان مسلمان از آن استفاده می کنند. این کشور هرگز واکنش مشابهی علیه لباس های شنا نداده است.

این درحالی است که فرانسه در زمان شیوع کرونا هرکسی که ماسک نزند و صورت خود را نپوشاند، به ۱۳۵ یورو جریمه می کند. این معیار دوگانه آشکار است، زیرا دولت جریمه ۱۵۰ یورویی را برای کسانی که حجاب داشتند، اعمال می کرد.

این عجیب است که پس از دهه ها انتقاد، امروز جهان جنبه دیگری از پوشش اسلامی را پذیرفته است. این تغییر نشان می دهد که مد اسلامی نقش مهمی را در شکل دهی استانداردهای سبک و اقتصاد در سال های آینده بازی خواهد کرد.

برهمین اساس، می توان گفت مد و طراحی اسلامی جایگاه خود را در فرهنگ گسترده تری خواهد یافت و مورد پذیرش فزاینده قرار خواهد گرفت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن