اخبارداخلی

۲۹ تیم امداد و نجات به سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان امدادرسانی کردند

ایرانی یا خارجی بودن سوخت‌برهای قربانی سیل مجهول است

آوای سنت : بارش‌های مونسونی روزهای اخیر باعث بروز سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان شد و بیش از هزار میلیارد تومان خسارت زد.
بارش‌های مونسونی همه ساله در فصل تابستان در سیستان و بلوچستان و بیشتر در مناطق جنوبی این استان رخ می‌دهد، این استان به دلیل تأثیرپذیری از سامانه‌های کم‌فشار حاره‌ای و پراکنش زمانی و مکانی دارای بارندگی‌های شدید هست به‌طوری‌که در برخی اوقات بارندگی‌های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت شروع به باریدن می‌کند و موجب طغیان رودخانه‌های فصلی و بروز سیلاب‌های سهمگین می‌شود.

در چند روز گذشته بارش‌های سنگین باران در فصل مونسون علی‌رغم اینکه باعث خوشحالی کشاورزان و اهالی منطقه شده سبب جاری‌شدن سیلاب در مناطق مختلف جنوب سیستان و بلوچستان و به‌وجودآوردن خسارت‌هایی به مزارع کشاورزی و واحدهای مسکونی، زیرساخت‌ها و تأسیسات برق و جاده شده است.

بیشترین خسارت در حوزه راه‌های روستایی بوده است
دراین‌رابطه مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما میزان خسارت‌های ناشی از مونسون را باتوجه‌به اعلام فرمانداری‌های جنوب استان هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: بیشترین خسارت‌ها در حوزه راه‌های دسترسی روستایی و بخش کشاورزی به باغات و نخیلات کشاورزان بوده است.

سیلاب‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان علاوه بر بروز خسارت‌ها موجب گرفتار شدن برخی از سوخت برها در مناطق مرزی جنوب سیستان و بلوچستان شد دراین‌رابطه خبرنگار ما از محبی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در خصوص تعداد کشته‌های سیلاب سؤال کرد که وی گفت: هیچ آمار رسمی از تعداد کشته‌ها نداریم و به گفته فرماندار باسک تعدادی از سوخت برها در منطقه مرزی در مسیر رودخانه پشامگ از توابع بخش پارود گرفتار سیلاب که تعدادی نیز کشته شدند.

تنها دو جسد در مرز ایران مشاهده شده است
مجید محبی ادامه داد: به گفته فرماندار شهرستان تنها دو جسد در مرز ایران مشاهده شده است و هویت این اجساد که آیا ایرانی یا پاکستانی هستند مشخص نیست و علی‌رغم اعلام فرمانداری راسک در خصوص اینکه اگر اشخاصی مدعی مفقودشدن اعضای خانواده خود هستند به فرمانداری مراجعه کنند، تا این لحظه کسی برای شناسایی این افراد مراجعه نداشته است.

وی اظهار کرد: به گفته اهالی منطقه تعداد سوخت برهایی که در این سیل کشته شدند بین ۵ تا ۱۰ نفر متفاوت هست؛ چون دراین‌بین نیز اعلام مفقودی هم وجود ندارد؛ اما باتوجه‌به اینکه بیشترین تعداد جسدها در نقطه صفر مرزی و در خاک پاکستان هست هنوز هویت این افراد مشخص نیست و آمار رسمی هم تا کنون از سوی فرمانداری‌های جنوب استان در خصوص کشته‌شدگان اعلام نشده است.

این سیلاب‌ها نیز همچنین به منازل مسکونی در برخی از شهرهای جنوبی استان خسارت و افراد را گرفتار سیلاب کرد دراین‌رابطه سرپرست جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به ۶۵۱ نفر آسیب‌دیده از سیل و آب‌گرفتگی در شهرستان‌های فنوج، سرباز و نیکشهر خبر داد.

۴۷۹ آسیب‌دیده امدادرسانی شدند
محمدمهدی سجادی با بیان اینکه امدادرسانی به سیل‌زدگان در شهرستان‌های مذکور توسط ۱۲۱ نفر نجاتگر در قالب ۲۹ تیم عملیاتی انجام شده است افزود: ۴۷۹ آسیب‌دیده از سیل در جنوب سیستان و بلوچستان در چادرهای هلال‌احمر اسکان داده شدند.

نکته مهمی که در بارندگی‌های اخیر در جنوب استان شاهد بودیم هدررفت حجم زیادی از آب این بارندگی به خارج از مرزهای استان و دریا بود؛ آبی که اگر مدیریت مهار آن در سال‌های اخیر با مطالعات و ساخت سدها و مخازن ذخیره آب به‌درستی انجام می‌شد، حداقل مشکلات منابع آبی استان در بخش‌های کشاورزی و فضای سبز رفع می‌شد.

توجهی به جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در سیستان و بلوچستان نمی‌شود
باتوجه‌به اینکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و جریانات حاصل از بارندگی در مسیر صحیح به‌منظور پیشگیری از بحران آبی جزء مهم‌ترین اقدامات است، متأسفانه این ضرورت در سیستان و بلوچستان موردتوجه واقع نشده است.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز در سال قبل در گفتگو با یکی از رسانه‌ها با اشاره به بارش‌های سیلابی مونسونی در جنوب استان و ضرورت مهار آب‌های ناشی از این بارندگی‌ها، گفته بود: باتوجه‌به محدودیت منابع آبی در سیستان و بلوچستان حداقل برای مهار این آب باید راهکاری اتخاذ که بارها پیشنهاد آن به وزرای جدید و قدیم نیرو ارائه اما تا کنون هیچ اتفاقی رخ نداده و هرسال میلیون‌ها مترمکعب آب به دنبال بارندگی‌ها به دریا می‌ریزد و مردم از این میزان آب محروم شده و نمی‌توانند از آن استفاده‌ای کنند.

وی گفته بود: در سال ۹۸ بالغ بر یک میلیون مترمکعب آب به دریا سرازیر و تدبیری نشد بارها تأکید شد که باید در مسیر رودخانه باهو ۵ سد بتنی تعریف شود. امسال هم آب در حال سرازیرشدن به دریاست درحالی‌که با انجام اقدامات ضروری مانند ساخت این سد‌ها این آب می‌توانست به مصرف شهروندان برسد.

ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان نیز در دی‌ماه سال گذشته در گفتگو با خبرنگار ما با گلایه از مدیریت منابع آب در استان، بیان کرده بود: سد ماشکید علیا در جنوب استان متأسفانه ۱۰ سال است فقط آب را تبخیر می‌کند، چرا که سدی ایجاد شد بدون درنظرگرفتن کارایی مناسب که نتیجه آن، خشک‌شدن آب روستاهای پایین‌دست را به همراه داشت.

در حالی منابع آبی حاصل از بارندگی هر بار در حال خروج از مرزها به سمت کشورهای همسایه است که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان نیز در مردادماه سال گذشته عنوان کرده بود: آب منطقه‌ای استان سال‌هاست مطالعه روی ۱۲ سد را در دستور دارد و در این سال‌ها نتوانسته مطالعات آن را به اتمام برساند؛ قطعاً ساخت سد در مواقع بارندگی می‌تواند جلوی هدررفت آب را بگیرد.

اکنون باتوجه‌به وضعیت اضطراری آب در کشور به‌خصوص استان سیستان و بلوچستان احداث سریع سدها یکی از طرح‌هایی است که می‌بایست با قید فوریت پیگیری شود و دراین‌خصوص مسئولین مربوطه باید همت مضاعفی را به کار بگیرند.

حسین مدرس خیابانی استاندار سابق سیستان و بلوچستان نیز در سال گذشته با اشاره به اینکه در شرایط خشکسالی و کم‌آبی استان و اینکه آب‌های ناشی از این بارندگی‌ها شیرین هستند گفته بود: باید طرح‌های مطالعاتی مربوطه با مدنظر قراردادن جوانب مختلف تهیه و راهکارهای استفاده و ذخیره‌سازی این روان آب‌ها توسط وزارتخانه‌های دستگاه‌های مربوطه صادر و پیگیری لازم برای تأمین اعتبار موردنیاز در سطح ملی برای اجرای طرح‌های بهره‌وری از این آب‌های سطحی اجرا شود.

اگر مدیریت آب‌های سطحی در سیستان و بلوچستان در طول این سال‌ها به‌درستی و برنامه‌ریزی صحیح انجام می‌شد، امروز شاید شاهد خشک‌شدن زمین‌های سرسبز کشاورزان نبودیم./عصر هامون

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن