اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

آخوند قدیری:علم اندوزی پایه دین اسلام است

اسلام از دوره عظمت تا شرایط ناگوار کنونی

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه روستای چنارلی،جریانات انحرافی و بی توجهی به دین را عامل اصلی ضعف دین در جوامع اسلامی دانست.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند قدیری در تحلیل سیر علوم اسلامی تا عضر حاضر و بررسی چگونگی وضعیت حوزه های علمیه گفت: پس از خلقت حضرت آدم علیه السلام اولین موضوعی که ما بین ایشان و خدای متعال به عنوان یک مسئله حائز اهمیت مطرح گردید، علم است. دین بوسیله علم به انسانها منتقل شده است. بدون شک این گنجینه ارزشمند، بزرگترین هدیه از سوی باریتعالی می باشد که به بشریت عنایت فرموده است‌.

یقینا یکی از دلایل برتری انسان نسبت به فرشتگان مقرب، برخورداری انسان از علوم و دانش مختلف است. به همین دلیل نیز نبی مکرم اسلام بوسیله وحی و مسلح بودن ایشان به علوم مختلف از سایر انسانها متمایز گردانیده شده است، آنچنان که قرآن کریم در اولین آیه از آن حضرت می خواهد که خواندن بیاموزد.

وی در این باره افزود:یکی از برتریهای نبی مکرم صلی الله علیه واله وسلم نسبت به مردمان قبایل صدر اسلام که هر یک اعتقادات خودشان را داشتند و جادوگرانی که کارهای مهمی را رقم می زنند، دو شقه کردن ماه بود. اتفاقی که جادوگران از انجام آن عاجز بودند و باعث شد تا تعدادی از مردم به اسلام ایمان بیاورند. به همین ترتیب نزول قرآن کریم و سفر به معراج دلایل دیگری بودند تا اعراب یکی پس از دیگری به گروه مومنین بپیوندند.

آخوند قدیری از عصر صحابه رضی الله عنهم بعنوان دوران عصر طلایی یاد کرد و افزود: آنها به خوبی توانستند دین اسلام را به خوبی در اقصی نقاط گسترش داده و در دوره تابعین که از به نام عصر علمای صاحب نام یاد می شود، با ظهور و زحمات علمای گرانقدر مذاهب مانند امام اعظم، امام مالک، امام شافعی و امام حنبل رضی الله عنهم العجمعین  که به علم استنباط از آیات قرآن کریم و احادیث نبوی تسلط داشتند، بوسیله فتوا توانستندبر شبهات مردم و انحرافات فکری که توسط منافقان ایجاد می شد، فائق آیند.

مبلغین اسلامی همزمان دین را با استفاده از معاملات و از سوی دیگر فتوحات به سرزمینهای دور و نزدیک رسانده و احکام اسلامی را از دین استخراج نمایند. نویسندگان کشورهایی مانند هند، ایران، چین، یونان، مصر و روم که در زمینه علم و برخورداری از مراکز علمی معتبر صاحب نام بودند، تالیفات خود را علاوه بر زبان رایج به عربی نیز منتشر می کردند. آنها تالیفات و بخصوص کتاب هایی که بر علیه دین اسلام نوشته می‌ شد را به دست مسلمانان رسانده و می کوشیدند تا بر شبهات هر چه بیشتر دامن بزنند.

مدرس حوزه علمیه چنارلی ادامه داد: جریانات فکری بر علیه دین اسلام سبب شد تا علمای اسلامی به اوج بیداری رسیده و در زمینه های اعتقادی، معاملات، اخلاق و به علاوه در موضوع مقدرات، بهشت و جهنم روشنفکری لازم را در جامعه به وجود آوردند. دانشمندانی مانند ابوالحسن اشعری و ابومنصور ماتریدی فتوا صادر کردند. این قبیل اقدامات نقش بی بدیلی در خصوص رفع ابهامات در میان مردم داشت و مسلمانان در جریان فتوحات و معاملاتی که شکل می گرفت، دین را تمام و کمال به اقصی نقاط گسترش بخشیدند. علمایی هم مثل حسن بصری، بایزید بسطامی، ابوالحسن فرقانی و بهاءالدین نقشبندی به ظهور رسیده و طریقت دین مبین اسلام را مردم عصر خود آموختند.

در گوشه ای دیگر از این دنیای پهناور جریانات بلشویکی در روسیه شهادت تعداد زیادی از علما را در سمرقند، خیوه و بخارا که زمانی مرکز و معدن تمدن اسلامی بودند، رقم زد و در نتیجه عزیمت گروهی از آنها به سرزمین های اطراف، علوم اسلامی در نقاط مختلف نشر و پخش گردید. لذا نه پادشاهان ظلم و نه زندان هایشان نتوانستند مانعی برای این رسالت مهم و خطیر اسلامی باشند. امروز در هر یک از مناطق اسلامی کتابخانه‌هایی دایر هستند که می توان با مراجعه به آنها به بهترین گنجینه ها و تالیفات دانشمندان قرون گذشته دسترسی آسان پیدا کرد. هر کشوری که صاحب مرکز اسلامی باشد، دارای جایگاه دینی خواهد بود.

آخوند قدیری با اظهار تاسف از شرایط فعلی جوامع اسلامی عنوان نمود: به رغم تاکیدات زیاد علما مبنی بر ادامه راه گذشتگان می بینیم که چراغ علم در برخی مناطق ضعیف شده و نسبت به تحصیل فرزندان در مکاتب و مراکز دینی اهمیت کافی داده نمی شود. خانواده ها توجهی به آموزش اسلامی اولاد خود ندارند و خواندن نماز در خانه و تشویق آنها برای شرکت در نماز جماعت مسجد به بی اهمیت ترین موضوع روز تبدیل شده است.

در نتیجه این سستی ها و کم توجهی ها انسانها پریشان شده اند و برخی جوامع به سوی قهقرا در حرکت هستند. چه بسیار در میان خود علمای تحصیل کرده و صاحب فکر و اندیشه داریم که از وجودشان هیچ بهره ای گرفته نمی شود. حضرت عمر رضی الله عنه ترس و دغدغه خود را از روزی که امت اسلامی بخاطر مسلمان بودن خود احساس کسر شان کنند، پنهان نکرده است. دوره ای که درآن برخی انسان ها به گمراهی و جهالت خود فخر می ورزند!

خطیب نماز جمعه چنارلی یادآور شد: زمان زیادی از دوره هایی که بی‌ حجابی عملی وقیحانه شمرده می شد، نمی گذرد، اما حجاب و زینت را امروز دلیل عقب ماندگی می دانند. پوشیدن لباس های تنگ و بدن نما، آرایش های غلیظ و گمراه کننده را به حساب متمدن بودن می گذارند. جای تاسف است که سنت های اصیل نبوی را کنار رفته و پیروی از مدل های غربی، پیشرفت و بلوغ فکری معنا می گردد.

برای عزتمندی اسلام زحمات زیادی کشیده شده و خونهای زیادی به زمین ریخته است و در عصر کنونی دشمنان و کافران تلاش می کنند تا با انواع و اقسام ترفندها ما را نسبت به پیامبری که زمین و آسمان به آن افتخار می کنند و دینی که هدیه الهی به بشریت است، سرد و بی انگیزه کنند.

امروز تعدادی از مدارس دینی به دلیل نبود طلبه رو به تعطیلی می روند. انگیزه کافی در طلاب برای ادامه تحصیل دیده نمی شود. شرمنده اولاد خود در روز قیامت نشویم. سرمایه هایی که نیاز به تعلیم اسلامی دارند و به تحصیل شان توجه صورت نگیرد، آینده روشنی نخواهند داشت. وظیفه والدین است که فرزندان خود را طالب العلم کرده و به تقویت دین کمک کنند. بدون شک این گروه از والدین در فردای قیامت رو سفید خواهند. بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن