اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

آزمونهای الهی محک میزان ایمان مومنان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت گنبد مهم‌ترین مسئله در آزمایش‌های الهی را آگاهی از انگیزه‌ های امتحان خواند.

به گزارش آوای سنت، عبدالباسط آخوند نوری زاد در خطبه های نماز جمعه این هفته در تفسیر آیات اول و دوم سوره عنکبوت گفت: آیا مردم پنداشته ‌اند که با گفتن این که ایمان آوردیم رها می‌شوند و هرگز مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟

خدای متعال، امت ها را آزمایش می کند و بی شک راستگویان و دروغ‌گویان را کاملا می‌شناسد. مسئاله‌ امتحان و آزمایش از جمله مسائلی است که در قرآن مجید زیاد تکیه شده و مطالب مربوط به آنها با تعبیرهای مختلف مانند فتنه، بلاء و امتحان اشارات شده است. همه امتحان شدگان جزو بندگان الهی هستند که از دوران بلوغ تا لحظه‌ی مرگ در بوته آزمایش‌های مختلف قرار می‌گیرند، لذا برخی پیروز و برخی دیگر با شکست از صحنه‌ امتحان خارج می‌گردند.

آخوند نوری زاد با بیان این نکته که قرآن کریم گاهی از یک آزمایش عمومی که متوجه تمام بندگان خدا می‌گردد، نام می برد در ترجمه آیه دیگری از قرآن کریم افزود: آیا مردم گمان کردند همین که گفتند ایمان آوردیم، رها می‌ شوند و در بوته آزمایش قرار نمی‌گیرند. آیات در زمینه آزمایش ‌های عمومی بیش از آن است که در این جا منعکس گردد.

گاهی نیز قرآن از یک رشته آزمایش ‌های خصوصی پرده بر می ‌دارد که متوجه اشخاص و طائفه معینی بوده است و این موضوع یک رشته از قصص و داستان‌ های قرآن را تشکیل می‌دهد و تشریح این نوع از آزمایش‌ ها بر عهده کتاب‌ هایی است که قصص قرآن را گرد آورده‌ اند.

امام جمعه اهل سنت گنبد داستان حضرت ابراهیم علیه السلام را نمونه بارزی از امتحان الهی توصیف کرد و به نقل از فرمایش باریتعالی یادآور شد: بیاد آر زمانی را که خداوند ابراهیم را با یک رشته امور آزمایش کرد و او نیز به خوبی از عهده آنها برآمد و به او گفت من تو را پیشوای مردم قرار می ‌دهم.
حضرت ایوب علیه السلام هم به دلیل صبر در برابر مشکلات به دریافت نشان صبر مفتخر گردیده است. چه نیکو بنده‏اى بود، بدرستى که او بسیار اهل توبه و انابه بود.

آخوند نوری زاد تاکید کرد: آزمایش‌ های الهی، یک سنت همگانی است که به فرد و یا گروه خاصی اختصاص ندارد، بلکه تمام افراد به تناسب امکانات و استعدادهای خود در بوته امتحان قرار می‌گیرند. مهم‌ترین مسئله در آزمایش ‌های الهی آگاهی از انگیزه‌ های امتحان است و یکی از این انگیزه‌ ها این است که لیاقت ‌ها و شایستگی ‌های نهفته در افراد در سایه امتحان افراد به کمال مطلوب خود برسند، اگر امتحان و آزمایشی در کار نبود، کمالات نهفته در درون افراد به صورت گنج پنهان باقی مانده و مشخص نمی شدند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن