اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

ابعاد سیاسی، فرهنگی و اخلاقی «حج»

آوای سنت : عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت استان بوشهر به ابعاد مختلف حج اشاره کرد و گفت: حج ابعاد مختلفی دارد، اولین بُعد آن، بعد فرهنگی است.

شیخ خلیل افرا عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: ماه های حرام چهار ماه است که عبارتند از ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب.

شیخ افرا تصریح کرد: عبادت و هر عمل صالحی در این چهار ماه مضاعف و اجرش چند برابر می شود. در این ماه ها به خود ظلم و ستم نکنید. یعنی عمل صالح اجرش چند برابر و گناه کردن هم عقوبتش چند برابر می شود.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت استان بوشهر اظهار کرد: امت اسلام بعد از ماه ذی القعده چند روز دیگر از ماه ذی الحجه استقبال می کند که ده روز اول ماه ذی الحجه از همه ایام سال افضل و بهتر است. خداوند می فرماید «وَیَذکُرُوا فی أَیّامٍ مَعلوماتٍ».

وی به ابعاد مختلف حج اشاره کرد و گفت: حج ابعاد مختلفی دارد، اولین بُعد آن، بعد فرهنگی است. در اجتماع عظیم حج نمایندگان جوامع مختلف از کشورهای اسلامی را می توان دید که از دور و نزدیک در این مراسم شرکت کرده اند و به خوبی می توانند با یکدیگر به تبادل فکر و فرهنگی بپردازند.

شیخ افرا به بعد سیاسی حج اشاره کرد و افزود: شگفت انگیزترین حکمتی که در حج مشهود است احساس وحدت و همبستگی است که در حد اعلای آن متجلی می گردد.

وی سپس به بعد اخلاقی اشاره کرد و مهمترین فلسفه حج را دگرگونی اخلاقی در روابط اجتماعی دانست و گفت: حج دگرگونی اخلاقی در انسان ها به وجود می آورد و بر خلاف سایر عبادات که برای لحظاتی از روز انسان خدا را در زندگی احساس می کند.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت استان بوشهر تصریح کرد: اسرار حج بسیار متعدد و زیاد است؛ یکی از حکمت های مهم آن این است که نمایندگان هر کشوری هر سال در مکه گردهم آیند و از احوال مسلمین کشورهای دیگر آگاه می شوند و وضعیت مسلمین را بررسی می کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن