اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

اخلاق در کنار کسب علم از واجبات است

آوای سنت: استاد دوره حدیث انوار العلوم خیرآباد، اخلاق و اعمال در کنار کسب علم را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، نشست افتتاحیه سال تحصیلی جدید ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد صبح چهارشنبه یکم شهریور ماه با حضور مدیر محترم حوزه، اساتید و طلاب این مرکز علمی در سالن اجتماعات انوارالعلوم برگزار گردید.

در این مراسم مفتی عبدالاحد حنفی، طی سخنانی با بیان این مطلب که علم شریعت انسان را به خداشناسی می‌رساند، گفت: عالم شریعت، حامل شریعت است و باید دیگران را به شریعت برساند. برای این مهم باید از هم اکنون طلبگی برنامه ریزی داشته باشیم و اگر این نعمت و مسئولیت را به بعد موکول کنیم، این غفلت و فریب شیطان است.

استاد مولانا سلیم الله خان (ره) در این خصوص فرمایش می دارد، بهترین زمان برای تربیت، دوران طلبگی است و اگر اکنون نتوانستید به آن عمل کنید در عنفوان پیری عادت بد تنبلی همچنان در انسان باقی خواهد ماند.

مفتی حنفی در این باره افزود: مولانا تهانوی (ره) برای طلاب سفارشات زیادی داشته است. یکی از مهمترین نصایح ایشان این است که از رفیق بازی و وقت گذرانی بیهوده با دوستان خود» بپرهیزید. این کارها مانند سم عمل کرده و .انسان را از رسالت و وظایف اصلی باز می دارند.

دو قانون برای موفقیت طالب العلم مورد تاکید و سفارش است. اول اینکه با هیچ کس در آن حد دوست نباشید که وقت گرانبها را به هدر بدهد. دیگر اینکه با هیچ کس دشمن نشوید. این دو مقوله تشویش ذهن به بار می‌آورد.

استاد حدیث حوزه علمیه انوار العلوم خیر آباد تایباد با مهم خواندن استفاده از فرصت های یادگیری در طول دوره تحصیل به طلاب اظهار داشت: از اوقات تحصیلی خود به خوبی بهره مند گردید. تلاش کنید که اخلاق و اعمال در کنار علم باشد. اگر اخلاق و عمل ما باعث تنفر یک شخص از دین شود، چه جوابی به الله داریم؟

تلاش کنیم که در راه آموزش علم دچار غفلت و سردرگمی نشویم، زیرا بزرگان دین غفلت را ام ‌الامراض می دانند.

در ادامه این مراسم، مولانا عبدالمجید رجبعلی‌زاده، مدیر حوزۀ علمیه انوارالعلوم خیرآباد نیز خطاب به طلاب عنوان کرد: همراه تحصیل، به تزکیه بپردازنید. مسئولیت بپذیریم که خود و دیگران را اصلاح کنیم. در قبال درس و کتاب و در قبال تربیت و آینده خود، تکلیف را سرلوحه قرار دهیم. کسی موفق است که در راه اهداف و وظایفش از خود کم نگذارد.

پایبندی به دروس، پایبندی به مطالعه و پایبندی به ادب از دیگر نشانه‌های طالب العلم موفق به حساب می آیند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن