اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

اراده خداوند بر تمام شئون زندگی انسان حکفرماست

سخنان مولانا بهزاد فقهی درباره مقام و مرتبت انسان

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی منیت و اطاعت از نفس را مسیر پیروی از شیطان و تباهی در ضلالت دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا بهزاد فقهی در گفتاری، تحمل سختی ها و مشقات روزگار را در باعث عزتمندی و کامیابی انسان ها و همچنین داستان های قرآن کریم را موجب عبرت برای بشر حال و آینده خواند و گفت: وقایع ثبت شده در قرآن کریم مثل داستان ها و رمانهای خیالی و اغراق آمیز تالیف دست بشر و غیر واقعی نیستند. مطالب این کتاب برگرفته از قوه تخیل و فکر انسان نبوده و نیست. در داستان زندگی پیامبران از جمله حضرت یوسف علیه السلام و یا ماجرای اصحاب کهف به ابعاد عقلانی و عبرت آموز داستان توجه ویژه ای صورت گرفته است. در مصر قدیم حتی اگر تمام دنیا دست به دست هم می دادند تا عزت را از حضرت یوسف بگیرند، باز هم موفق به این کار نمی شدند، چون خواست خدای متعال در این نبود.

وی افزود: پیام قرآن کریم در داستان حضرت یوسف علیه السلام و سایر انبیا به بیدار کردن عواطف و احساسات مخاطبین ارتباط پیدا نمی کند، بلکه می خواهد به ما بفهماند که بخل و حسد و یا دشمنی و شهوت سرانجامی جز نابودی ندارند.هر کس که راه کج و امیال و اهداف بد را در پیش بگیرد، در واقع خودش را شرمنده کرده است. ناملایمت های زندگی برای این نیستند که ما خدا را در بدترین شرایط زندگی مان از یاد ببریم. همچنانکه برای حضرت یوسف و اصحاب کهف چنین اتفاقی نیفتاد. کسانی که می خواهند از وادی سختی و ناملایمات روزگار سالم گذر کرده و به عزت و افتخار برسند، باید صبر توام با تقوا پیشه کنند.

مولانا فقهی اظهار داشت:فردای روشن در انتظار کسانی است که صبر و تقوا پیشه کرده و با کوچکترین ناملایمی دچار رعشه و سرگیجه نشوند. پیامی که در تمام  وقایع و داستان های قرآن کریم به آن اشاره شده، این است که  تصور نکنیم مشکلات و گرفتاری ها ابدی هستند. هیچ بنده ای را نمی توان پیدا کرد که خدا را بشناسد، اما احساس تنهایی کند.اگر فرزندان خود را به سختی های روزگار عادت ندهیم و درس خداشناسی را به آنها نیاموزیم، مطمئن باشید که به جای سردرآوردن از جایگاه مناسب معنوی و دنیوی، دچار مشکلات بغرنج خواهند شد. لذا هیچ فرزندی بدون ریاضت و تحمل سختی، فرد مفیدی برای مردم اجتماع نخواهد بود.

 مدرس حوزه علمیه ابوبکر تایبادی با بیان این مطلب که در پس همه سختی ها، آسانی وجود دارد، عنوان نمود: جایگاه و مرتبه اشخاص در دنیا با یکدیگر متفاوت هستند. معمولا عموم مردم نسبت به فرد موفق اقتصادی دید مثبتی پیدا می کنند. تعاریف زیادی از وی در اجتماع صورت می گیرد. از نظر ثروت دارایی به جایگاه ارزشمندی می رسد، لیکن همه اینها هم جزو امتحانات الهی هستند. حضرت سلیمان علیه السلام و فرعون هر دو قدرتمند و صاحب جایگاه بودند، ولی مال دنیا مال به هیچکدام شان باقی وفا نکرد. یکی به عرش  و درجه اعلا رسید و دیگری میان طغیان رودخانه دفن و نابود شد. بنابراین اسباب اقتدار تا زمانی شخص را در اریکه قدرت نگه می دارد که خواست خدای متعال در آن باشد، وگرنه همان اسباب ما را نیست و نابود خواهد کرد.

مولانا فقهی ادامه داد: بزرگترین امتحان و آزمون مربوط به ثروت و قدرت است.همان جایی که انسانهای بسیاری به لغزش افتادند.کسانی که تصور می کردند با داشتن مال و ثروت زیاد در حال پیمودن پله های ترقی هستند و نمی دانستند که با افتادن از پله آخر به شدت آسیب خواهند دید.کم شمار و اندک بودند اشخاصی که به قدرت رسیدند، اما تبدیل به فرعون نشدند. ثروتمند شدند، اما راه قارون را در پیش نگرفتند. آنها وجدان شان را شاهد گرفتند تا دین و دیانت شان را فدای نفس نخواهند نکنند.

سرسخت ترین دشمنی که در ذات همه انسان ها وجود دارد و چه بسا پیامبران الهی  بیش از ما انسان های عادی با شرارت های این نفس لجام گسیخته درگیر بودند. آغاز بدیها زمانی است که انسان به نفسش اطمینان و اعتماد پیدا کرده و به دیگران عیب جویی ورزد. چشم چرانی در گروه های مجازی و دلبستگی به گوشی های تلفن همراه همگی مصداق پیروی از نفس بشمار می روند که متاسفانه برخی جوانان ما به شدت با آن وابسته شده اند.تا مادامی که عقیده انسان سست باشد، امیال و خواهشات نفسانی از وی دست برنخواهند داشت، مگر آنکه بازگشت به اصل دین و پیروی از سنت را سرلوحه اهداف خود قرار دهیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن