اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

اسلام مغایر با انسانیت، اسلام واقعی نیست

آوای سنت : امام جمعه اهل‌ سنت ایرانشهر گفت: اسلام دینی برخاسته از فطرت است، خداوند می‌فرماید: «فَأَقِم وَجهَکَ لِلدّینِ حَنیفاً فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلیها (روم/ ۳۰)پس تو مستقیم روی به جانب دین پاک اسلام بیاور که خدا فطرت خلق را بر آن آفریده است»، اسلامی که مغایر با انسانیت و فطرت الهی انسان باشد، اسلام واقعی نیست.

مولوی عبدالصمد کریم‌زایی، امام جمعه اهل‌‌ سنت ایرانشهر در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: یکی از سؤالات کنونی در جامعه، این است که اسلام بهتر است یا انسانیت، به همین ترتیب، برخی بر دین اسلام تأکید می‌کنند و برخی انسانیت را برتر می‌دانند، بطوری که بی‌خدایان می‌گویند ما اسلام و سایر ادیان را کنار گذاشته و مذهب انسانیت را در پیش گرفته‌ایم، در حالی که این سؤال از اساس باطل است.

وی ادامه داد: هفته گذشته، دوستی یک یادداشت به من داد که توضیح داده بود انسانیت مهم است و نه اسلام؛ چون اسلام انسان‌ها را محدود می‌کند، در حالی که این برداشت‌ها، برداشت نادرستی از اسلام بوده که نشأت گرفته از عدم شناخت صحیح اسلام است.

امام جمعه اهل‌‌ سنت ایرانشهر بیان کرد: اسلام دینی برخاسته از فطرت است، خداوند می‌فرماید: «فَأَقِم وَجهَکَ لِلدّینِ حَنیفاً فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلیها (روم/ ۳۰) مستقیم روی به جانب دین پاک اسلام بیاور که خدا فطرت خلق را بر آن آفریده است»، اسلامی که مغایر با انسانیت و فطرت الهی انسان باشد، اسلام واقعی نیست.

وی افزود: اسلام آمده است تا فطرت الهی که درون انسان قرار دارد، اما به فراموشی سپرده شده را زنده کند. قبل از ظهور اسلام، هیچ اثری از انسانیت در جوامع نبود، برای آن‌که درک درستی از آن دوران داشته باشید، می‌توانید کتب تاریخی از جمله تاریخ تمدن را مطالعه کنید و ببینید چه رفتاری با انسان‌ها می‌شد، بانوان چه وضعیتی داشتند.

مولوی کریم‌زایی اظهار کرد: امروز هم کسانی که پایبند به دین نبوده و ظاهراً خود را پیرو انسانیت می‌دانند، در عمل می‌بینیم که چندان هم پایبند به اصول انسانی نیستند و دست به هر جنایتی می‌زنند. کسی که خوی حیوانی دارد، فقط به منافع شخصی خودش، خوردن و لذت جنسی فکر می‌کند، همه را قربانی هوس‌ها و غریزه و آرزوهای خود می‌کند، چه تفاوتی با حیوان دارد.

وی گفت: واژه «انسانیت» که بی‌خدایان مدعی آن هستند، نقطه مقابل «حیوانیت» نیست، بلکه انسانیت مدنظر آنان، نقطه مقابل «خداپرستی» است، چرا که در عمل می‌بینیم آنان را بیشتر به سمت حیوانیت سوق داده است، در غیر این صورت چه دستوری در اسلام دیده‌اند که مغایر با انسانیت بوده است.

این عالم اهل سنت اضافه کرد: افراد افراطی که انسان‌ها را به دلیل آن‌که مسلمان نیستند، قتل عام می‌کنند، جان و مال آنان را مورد تجاوز قرار داده و ریختن خون انسان‌ها را بر خود حلال می‌دانند، به بیت‌المال خیانت کرده و یا ظلم و ستم می‌کنند، این چنین افراد اصلا از دایره اسلام خارج هستند و نباید معیار قضاوت در مورد اسلام قرار گیرند.

وی افزود: اسلام دینی است که در کتاب آسمانی آن، خداوند می‌فرماید: «مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیرِ نَفْسٍ أَو فَسَادٍ فِی الأَرضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَن أَحیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحیَا النَّاسَ جَمِیعًا (مائده، ۳۲)، هر کس نفسی را بدون حق و یا بی‌آنکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکشد مثل آن است که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد (یعنی از مرگ نجات دهد)، مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است».

مولوی کریم‌زایی بیان کرد: اسلام فقط مجموعه احکام عبادی نیست، رسول‌الله(ص) می‌فرمایند: «نخستین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال انسان گذاشته می‌شود، حُسن خلق اوست» و در روایات متعدد می‌بینیم که بر مهربانی و رفتار خوش حتی با حیوانات نیز تأکید شده است، بنابراین کجای این دستورات و سفارش‌های دینی با انسانیت مغایرت دارد.

امام جمعه اهل‌ سنت ایرانشهر اظهار کرد: افرادی که بی‌ دینی خود را با شعار زیبای انسانیت، رنگ و لعاب می‌زنند، کسانی هستند که نمی‌توانند به اصول دینی که کاملاً مطابق با فطرت و در مسیر انسانیت است، مقید شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن