اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

اقسام شفاعت کنندگان…

آوای سنت :  علاوه بر رســول الله ﷺ، کسانی دیگر نیز وجود دارند که می توانند در روز قیامت شفاعت و وساطت بکنند و این افراد، عبارتند از:

پیامبران و فرستادگان الهی، فرشتگان، صدیقان (راستروان و راستگویانی که پیامبران را تصدیق کردند و بر راه آن ها رفتند) شهیدان (آنانی که خود را در راه خدا فدا کردند) و شایستگان (یعنی سایر بندگانی که درون و بیرونشان) به زیور طاعت و عبادت، آراسته شده است.

این افراد نیز در روز قیامت، بر حسب منزلت و جایگاهشان در پیشگاه خداوند، به شفاعت و وساطت می پردازند. و شفاعت این افراد، حقیقتی است که حدیث صحیح ذیل، آن را ثابت می کند:

“خداوند بلند مرتبه می فرماید: فرشتگان، پیامبران و مومنان، شفاعت کردند و تنها شفاعت مهربانترین مهربانان (یعنی خداوند بلند مرتبه) باقی مانده است. از این رو، مشتی از آتش دوزخ را می گیرد و گروهی را از آن بیرون می آورد که هرگز (به جز اقرار به شهادتین) کار خیری را نکرده اند و در آتش دوزخ سوخته اند و ذغال شده اند.

 در اینجا برخی از شفاعت کنندگان را ذکر خواهیم کرد که شفاعتشان، مورد پذیرش خداوند قرار می گیرد:

❪❶❫↫ شفاعت سایر پیامبران و فرستادگان الهی: همچنان که در حدیث پیشین، بدین حقیقت پرداخته شده است.

❪❷❫↫ شفاعت فرشتگان: خداوند متعال ﷻ می فرماید:

✨وکَم مِّن مَّلَکٍ فِی السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئًا إِلَّا مِن بَعْدِ أَن یَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن یَشَاءُ وَیَرْضَىٰ✨

“و چه بسیار فرشتگانی که در آسمان ها هستند که شفاعت آن ها هیچ سودی نمی بخشد، مگر پس از آن که خداوند برای هر کس که بخواهد اجازه دهد و راضی باشد”.

✍️ نجم ۲۶

❪❸❫↫ شفاعت شهیدانی که در راه دفاع از کیان اسلام و مسلمانان و در راستای حفاظت و حراست دین خدا، فدا شده اند. رسول الله ﷺ می فرماینــد:

شهید برای هفتاد کس از خاندان و کسان خود، شفاعت می کند.

✍️ ابـوداود ۲۵۲۲ ــ تـرمـذی ۱۶۶۳

❪❹❫↫ شفاعت فرزندان، در حق پدران و مادرانشان البته مشروط بر آن که پدران و مادران، بر درگذشت فرزندانشان، صبر و شکیبایی پیشه سازند و امید ثواب و پاداش در پیشگاه الهی داشته باشند.

◾️رســول الله ﷺ می فرماینــد:

برای هیچ کس از مسلمانان، سه فرزند نمی میرد مگر آن که آتش او را لمس نمی کند و وارد دوزخ نمی شود جز آن که به مقدار روا شدن قسم.

✍️ بـخاری ۱۲۵۱ ــ مـسلم ۲۶۳۲

❪❺❫↫ شفاعت قرآن عظیم: رسول الله ﷺ می فرمایند: قرآن هم شفاعت کننده ای است که شفاعتش پذیرفته می شود و هم مدافعی است که بدان، اعتماد و اطمینان می شود. آن کس که آن را در جلویش قرار دهد و اوامر و فرامین و تعالیم آموزه های آن را نصب العین و آویزه گوش خویش قرار دهد و بدان ها جامه عمل بپوشاند او را به بهشت رهنمون می کند و کسی که آن را به پشت سر افکند او را به دوزخ خواهد انداخت.

? منابــع :
✍️ ابـن حبان ۱۲۴
✍️ معجم الکبیر الطبرانی ۸۶۵۵ ــ ۱۰۴۵۰

❪❻❫↫ روزه نیز در روز قیامت برای صاحبش، شفاعت می‌ کند.

? منابــع :
✍️صحیح الترغیب ۹۸۴
✍️ صحیح الجامع ۳۸۸۲
✍️ مـسند احمد ۶۶۲۶ ــ ۶۵۸۹
✍️ مستدرک الصحیحین حاکم ۱۹۷۹

❪❼❫↫ رســول الله ﷺ می فرماینــد:

هر کس هنگامی که اذان را می شنود، به دنبال آن بگوید:

✨اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَهِ التَّامَّهِ ، وَالصَّلَاهِ الْقَائِمَه ِ، آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِیلَهَ وَالْفَضِیلَه َ، وَابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِی وَعَدْتَه✨

شفاعت من برای او در روز قیامت واجب می شود.

? منابــع :
✍️ بـخاری ۴۷۱۹ ــ ۶۱۴
✍️ نـسائی ۶۸۰
✍️ تـرمذی ۲۱۱
✍️ ابـوداود ۵۲۹
✍️ ابـن ماجه ۷۲۲

? منبــع :
عقائد اهل سنت دکتر مجد مکی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن