اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

امام جمعه شهرستان دهگلان: لزوم آگاه سازی بر تبعات مواد مخدر

حج و فضایل ایام ذی الحجه

آوای سنت : امام جمعه شهرستان دهگلان گفت: آگاهی بر تبعات سنگین اعتیاد و لزوم فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در مساجد و مدارس و لزوم برخورد قاطع و قانونی با سوداگران مواد مخدر توسط دستگاه قضایی در کاهش این مواد تاثیرگذار است.

ماموستا عبدالسلام محمدی امام جمعه شهرستان دهگلان در خطبه های پر فیض نماز جمعه مورخه ( ۲/ تیرماه/ ۱۴۰۲) که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد به تفسیر آیات؛ ۹۶ و۹۷ سوره مبارکه ال عمران و موضوع حج اشاره و بیان کرد: موسم حج و گنگره بزرگ حج که مسلمانان در تمامی انحاء عالم در لباس واحد و حول محور واحد مشغول عبادت هستند خداوند متعال کعبه مکرمه را اولین خانه برای عبادت بندگان وهدایت آنها قرار داده است (إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ)

نخستین خانه‌ای (از حیث قدمت و حرمت که با دست انبیاء جهت پرستش و نیایش صحیح خداوند یگانه) برای مردم بنیانگذاری گشته است، خانه‌ای است که در مکّه قرار دارد (و کعبه نام و از لحاظ ظاهر و باطن) پربرکت و نعمت است و (از آنجا که قبله‌گاه نماز مسلمانان و مکان حجّ آنان یعنی کنگره‌ی بزرگ سالانه‌ی ایشان است، مایه‌ی) هدایت جهانیان است.

وی افزود: (فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِیمَ ۖ وَمَن دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا ۚ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ) در آن نشانه‌های روشنی است، مقام ابراهیم (یعنی مکان نماز و عبادت او از جمله‌ی آنها است). و هرکس داخل آن (حرم) شود در امان است. و حجّ این خانه واجب الهی است بر کسانی که توانائی (مالی و بدنی) برای رفتن بدانجا را دارند. و هرکس (حجّ خانه‌ی خدا را به جای نیاورد، یا اصلاً حجّ را نپذیرد، و بدین وسیله) کفر ورزد (به خود زیان رسانده نه به خدا) چه خداوند از همه‌ی جهانیان بی‌نیاز است.

امام جمعه شهرستان دهگلان به حکمت ها و فوائد حج پرداخت و اظهار کرد:حج به عنوان یک رکن مهم از ارکان پنجگانه اسلام است که در موسم حج بجای آورده می شود، حج به عنوان یکی از موارد جهاد فی سبیل الله است، برپاداشتن ذکر ویاد خدا در موسم حج، اجتماع امت اسلامی، رد و بدل اخبار و اوضاع همدیگر، نمایش عظمت حضور مسلمانان در لباس واحد و خیر دین و دنیا و تبادل منافع میان مسلمانان از حکمت ها و فوائد حج به شمار می آید.

ماموستا محمدی تصریح کرد: از فضیلت های ایام ذی الحجه که در حدیث روایت شده ( ما من ایام احب الی الله یتعبد له فیها من عشر ذی الحجه یعدل صیام کل یوم منها بصیام سنه. وقیام کل لیله بقیام لیله القدر_ فاکثروا فیهن من التهلیل والتکبیر_ هیچ ایام و روزهایی نزد خداوند متعال بهتروبا فضیلت تر از ایام ذی الحجه نیست، یک روز روزه گرفتن در آن ثواب یک سال و یک شب قیام وزنده داری ثواب شب قدر را دارد. پس در این ایام ذکر خداوند متعال از تهلیل وتکبیر را بجای آورید.

وی ذکر کرد: ابو عثمان النهدی ( رحمه الله ) می گوید که سلف صالح سه دهه را بسیار مهم وبزرگوار دانسته اند ؛ عشر اخیر دهه ماه رمضان. عشر اول ماه ذی الحجه. و عشر اول ماه محرم.

ماموستا محمدی در بخش دیگری از خطبه ها به چند مناسبت و توصیه های به مردم متدین شهرستان اشاره و بیان کرد: ازدواج آسان و لزوم رعایت موازین شرعی در آسانگیری ازدواج در بین مردم و حمایت مسؤلین در تسهیل و اعطای وام های کم بهره به زوج های جوان بسیار مهم است.

امام جمعه شهرستان دهگلان گفت: آگاهی بر تبعات سنگین اعتیاد و لزوم فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در مساجد و مدارس و لزوم برخورد قاطع و قانونی با سوداگران مواد مخدر توسط دستگاه قضایی در کاهش این مواد تاثیرگذار است.

وی به لزوم رعایت الگوی مصرف آب و برق در فصل گرما جهت بهرمندی همگانی از این نعمت ها نیز پرداخت.

‍وی در بخش دوم خطبه های نماز جمعه شهرستان دهگلان، گفت: در چند روز گذشته که شاهد حمله پلیس کشور آلبانی به کمپ گروهک تروریستی منافقین بودیم این گروه در اتفاقات اخیر وناآرامی چندماه گذشته با هشتک سازی و تهیه محتواهای دروغ وشایعه پراکنی در ایجاد تشویش افکار وجنگ ادارکی و ترکیبی نقش مهمی داشتند که با دستگیری و فشار پلیس بر فعالیت های غیر قانونی این گروهک تروریستی شاهد افت و شکست هشتک سازی های این گروه در شبکه های رسانه ای بودیم تا جائیکه در چند روز اخیر شبکه اینترنشال با ۴۳ درصد و شبکه بی بی سی فارسی با ۳۱ درصد کاهش هشتک روبرو بوده واین نشانگر فعالیت این گروهک های تروریستی در فضای رسانه ای و مجازی است.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا در فضای مجازی شخصی از اقلیم کردستان که از تکفیری ها هستند و بنام دعوتگر با پخش ویدئو در فضای رسانه ای و توهین به بزرگترین امام کلامی و عقیدتی اهل سنت و جماعت( امام ابوالحسن اشعری _ رحمه الله ) و بیان اتهامات وبی ادبی های فراوان را مطرح کرده اند که سبب گلایه علما و مردم متدین منطقه بود الحمد لله علمای بزرگوار در فضای رسانه ای جواب این هتک حرمت ها وبی ادبی های فرد مذکور را بسیار عالمانه داده اند و جا دارد به یکی از مواضع عالمانه امام شافعی ( رحمه الله) در جواب یک فرد هتاک وبی ادب اشاره نمود که فرمود : یخاطبنی السفیه بکل قبح_ فاکره ان اکون له مجیبا_ یزید سفاهه وازید حلما_ کعود زاده الاحراق طیبا_ مورد خطاب قرارم داد انسانی بی خرد با الفاظ قبیح، کراهت داشتم که جوابش را بیان کنم، این بی ادبی آن شخص سبب افزونی سفاهت در او وصبر وبردباری در من شد، همچنانکه گرمای آتش در کنار درخت عود سبب بوی خوش عود می شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن