اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

امام جمعه مریوان : ماه مبارک ذی الحجه؛ ماه روزه و عبادت و حج و قربانی است

آوای سنت : امام جمعه شهرستان مریوان گفت: در ماه مبارک ذی الحجه قرار داریم که ماه روزه و عبادت و حج و قربانی است، اگر مقدور بود چند روز باقیمانده را روزه بگیریم. پیامبر می فرماید: هیچ عملی خیری نزد خدا از انجام دادن کارهای نیک از این روزها مقبولتر باشد.

ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه شهرستان مریوان در محل مسجدجامع و خیابان های اطراف آن با حضور جمعی از مسئولین و مردم متدین برگزار شد، اظهار کرد: تا زمان حیات انسانها ما به تبلیغ نیازمندیم، ما دارای دو نوع هدایت هستیم؛ تکوینی و تشریعی، تکوینی را خداوند برای ما خلق کرده و تشریعی مخلوق دست بشر می باشد. تبلیغ برای همه یکسان است و کوچک و بزرگ می توانند تبلیغ داشته باشند. ما می توانیم از انسانهای بد نیز درس بیاموزیم، همچنانکه به لقمان حکیم گفتند: ادب از کی آموختی؟ گفت: از بی ادبان. به موضوع اصلی خطبه که عدل و قسط است می پردازم؛ سالم بودن هر کشوری به سلامت قضا بستگی دارد، اگر قضا سالم باشد، همه چیز درست می شود. یکی از اوجب واجبات، عدل و قسط است، پیامبر می فرماید: جایگاه انسانهای عادل در نزد خدا منبرهایی از نور است.

وی افزود: عادل کسی است که در حکم و خانواده و در ولایت و کاری که به عهده دارند با عدالت رفتار می کند. عدل برای همه است و عام است. باید با خدا عادل باشیم و برای او شریک قائل نشویم و به وحدانیت او اعتراف کنیم. باید خدا را اطاعت کنیم و کفران نعمتهایش را نکنیم، تا نعمتهایش را از دست ندهیم. باید با انسانهای هم نوع خود عدالت داشته باشیم و حق هر کسی را در جای خود به او عطا کنیم و به هیچ کس ظلم نکنیم و در بین بچه هایمان فرق نگزاریم.

امام جمعه شهرستان مریوان بیان کرد: یا اگر کسی بیشتر از یک زن دارد باید در بین زنهایش عدالت برقرار کند و اگر این چنین نباشد در روز قیامت مثل کسانی است که سکته به او حمله کرده باشد. باید با خودمان با عدالت رفتار کنیم، هر نوع گناهی که مرتکب می شویم چه صغیره و چه کبیره و چه حق الناس و یا حق الله، در واقع به خود ظلم کرده ایم. هر بدنی که با حرام نشأ و نما کند با آتش تنبیه می شود. چهار عمل گردن انسان را خورد می کند؛ ۱- کفر ۲- انجام دادن بدعه ۳- غفلت از ذکر خدا ۴- حب دنیا. یکی از قضات در زمان حضرت علی ، هر وقت بر روی منصب قضاوت قرار می گرفت، یک تکه کاغذ را از جیبش در می آورد، یکی از نگهبانان کنجکاو می شود و وقتی آن کاغذ را از جیبش در می آورد و آن را می خواند، نوشته شده بود؛ یاد آر روزی را که جلو محکمه خدا بازخواست می شوی!. دو چیز انسان را بی آبرو می کند، حب دنیا و شهوت وآرزو. اگر انسان قانع باشد رئیس دنیا است، و اگر عاشق دنیا باشیم ما نوکر دنیا هستیم، چون همیشه عاشق خدمتکار معشوق است.

ماموستا شیرزادی تصریح کرد: همه در مقابل قانون یکسان هستند، احکام قرآن و اسلام برای همه به طور مساوی جاری است و شرف و کرامت انسان در تبعیت از قانون است، قرآن و کتب آسمانی همگی قانون هستند که خداوند آن را با نمایندگان خود وضع نموده است. انسان عادل به تقوا نزدیک است در غیر اینصورت ظالم است و معیار سلامتی هر مملکتی به عدالت و سالم بودن قضا بستگی دارد. اگر ما حاضر به همکاری نباشیم، عدالت صورت نمی پذیرد. امام علی می فرماید: از علامات و نشانه های عقل، عادل بودن است. چون عدالت باعث برکت در جامعه می شود. امام رضا از جدش و او هم از پیامبر نقل می کند که پیامبر(ص) فرمود: کسی که در رفتار و گفتار و بدن خود با مردم ستمگر و ظالم نباشد، آن شخص زندگیش سعادتمند و مردنش رحمت است.

وی افزود: احیای حقوق عامه، گسترش عدل ، آزادی مشروع، پیشگیری از وقوع جرم، اصلاح مجرمین، کشف جرم و تعقیب و مجازات مجرمین می باشد. در زمان سلطان محمود سبکتکین، خواهر زاده ایشان به ناموس مردی مظلوم تعرض می کرد، تا اینکه مرد مظلوم نزد سلطان محود رفت و شکایت حال خویش را از خواهر زاده سلطان محمود کرد، سلطان محمود گفت: اگر بار دیگر این عمل را تکرار کرد مرا باخبر کن و به نگهبانان گفت: در هر موقع از روز این مرد به نزد بنده مراجعه نمود، ایشان را به نزد من بفرستید، بعد از چند روز خواهرزاده سلطان محمود به منزل مرد فقیر رفت و مرد فقیر را از خانه اش بیرون کرد و آن مرد به نزد سلطان محمود رفت و سلطان فوراً بدون نگهبان شمشیر را برداشت و به منزل مرد فقیر رفت، آنها یک شمع روشن کرده بودند و هر دو خواب بودند، سلطان شمع را خاموش و خواهر زاده خود را کشت و بعد به مرد فقیر گفت: مقداری آب برای نوشیدن بیاورد، آن مرد فقیر گفت: چرا شمع را خاموش کردی؟ سلطان گفت: تا مبادا در هنگام کشتن دلم به حال خواهر زاده ام بسوزد، فرد فقیر گفت: چرا آب خواستی؟ سلطان گفت: از روزی که پیش من شکایت کرده ای با خود عهد بسته ام تا ریشه این ظلم را از بین نبرم، آب ننونشم. از همه شما می خواهم که عدالت را رعایت کنیم،

سه ماه از فصل کار می گذرد اما هنوز کوچه ها و معابر و خیابانها با وجود این همه مسافر به حال خود رها شده اند و خبری از آسفالت و لکه گیری آنها نیست.در مرز باشماق با وجود این همه درآمد برای دولت هیچ خدمت گزاری صورت نمی پذیرد و چند روز قبل که تعدای ماشین آتش گرفتند به علت عدم پایگاه آتش نشانی خسارات زیادی به بار آمد.

وی ذکر کرد: در ماه مبارک ذی الحجه قرار داریم که ماه روزه و عبادت و حج و قربانی است، اگر مقدور بود چند روز باقیمانده را روزه بگیریم. پیامبر می فرماید: هیچ عملی خیری نزد خدا از انجام دادن کارهای نیک از این روزها مقبولتر باشد. روزه روز عرفه باعث از بین بردن گناهان دوسال می شود و قربانی کردن خیلی مبارک است که طبق فرمایش پیامبر از ریختن خون حیوان ثواب آن در نزد خدا مقبول است

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن