اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

امر به معروف و نهی از منکر بهترین نظام نظارتی مردم است

آوای سنت : ماموستا عبدالسلام محمدی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر بهترین نظام نظارتی مردم است، توضیح داد: همچنانکه دولت و حکومت وظیفه دارد مردم را به خیر دعوت نموده و مراتب امر به معروف ونهی از منکر را در قبال جامعه انجام دهند و همچنین مردم نیز این حق و وظیفه را دارند که دولت و حکومت را به خیر دعوت نموده و با بیان مطالبات، کاستی ها، فساد، رانت در بین بدنه مسولیت ها حکومت و دولت را برای مقابله با این مشکلات و اصلاح امور آگاه نمایند؛ لذا بیان این مشکلات و مطالبات با ادبیات صحیح و درست در راستای اقامه امر به معروف ونهی از منکر است.

ماموستا عبدالسلام محمدی در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان دهگلان که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد، به تفسیر آیه ۴۱ سوره مبارکه حج اشاره و بیان داشت: اگر قدرت و امکانات مادی در دست افراد صالح باشد، از آن بهره برداری صحیح می کنند و اگر در اختیار نااهلان قرار گیرد سوء استفاده می کنند، دنیا و قدرت برای گروهی نعمت و برای گروهی بدبختی است، مومنان حقیقی فرصت قدرت و حکومت را صرف در اقامه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر استفاده نااهلان مردم را به سوی آتش جهنم روانه می کنند.

وی تصریح کرد: خداوند متعال مکنت وقدرت را برای اهل ایمان فرصت دانسته که اقامه حدودات شریعت را در آن انجام دهند(الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ) آن مؤمنانی که خدا بدیشان وعده‌ی یاری و پیروزی داده است) کسانی هستند که هرگاه در زمین ایشان را قدرت بخشیم، نماز را برپا می‌دارند و زکات را می‌پردازند، و امر به معروف، و نهی از منکر می‌نمایند، و سرانجام همه‌ی کارها به خدا برمی‌گردد (و بدانها رسیدگی و درباره‌ی آنها داوری خواهد کرد)، همان گونه که آغاز همه‌ی کارها از ناحیه‌ی خدا است.

امام جمعه دهگلان عنوان کرد: از مؤلفه های اقامه نماز فراهم کردن آن در هر شرایط است که متأسفانه امروزه شاهد بسته بودن بسیاری از مساجد در هنگام نماز صبح در شهرهای بزرگ هستیم.

ماموستا محمدی افزود: یکی از دیگر پیام های این آیه بحث زکات است، زکات یک رکن رکین و همیشه در کنار نماز آمده است ودر ۵۱ آیه قرآن کریم و۴۴ حدیث نبوی به آن اشاره شده است.

وی ضمن تشویق و اشاره به اهمیت زکات، خاطر نشان کرد: زکات به معنای رشد ، پاکی، تطهیر و زدودن مال است ودر اصطلاح شرعی پاک کردن مال و دارای است؛ (خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَّهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ).

ماموستا محمدی گفت: علمای بزرگوار در باب ضروریات خمس چنین بیان نموده اند که : نفس،عقل، نسل، مال، عرض  از ضروریات پنج گانه هستند؛ هر چیزی که این پنج اصل را تضمین نماید مصلحت امت است، و هر چیزی که یکی از این اصول را تهدید کند مفسده است.

خطیب جمعه دهگلان اضافه کرد: امر به معروف ونهی از منکر به عنوان یک اصل و نص قرآنی و در احادیث و روایات بصورت واضح به آن اشاره شده است.

۱_ کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ.
۲_وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ ۚ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.

ماموستا محمدی بیان نمود: امام قرطبی ( رحمه الله ) که از بزرگان و مفسران قرآن کریم است در باره امر به معروف ونهی از منکر چنین می فرماید: امر به معروف ونهی از منکر قطب اعظم دین اسلام و ماموریت مهم پیامبران الهی بوده است.

امام جمعه دهگلان اعلام کرد: امام محمد غزالی ( علیه الرحمه) در کتاب احیاء علوم الدین در این رابطه چنین فرموده: اگر بساط امر به معروف ونهی از منکر جمع و فراموش شود؛ زحمات پیامبران الهی نادیده گرفته شده، دیانت از بین رفته، آزادگی و آزادمردی نابود، گمراهی پخش شده و جهالت منتشر خواهد شد، فساد همه گیر،  هنجار شکنی عادت، شهرها ویران و بندگان خدا رو به نابودی سوق داده می شوند  و مردم متوجه این سختی ها نمی شوند مگر هنگامی که تماما گرفتار شوند.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر بهترین نظام نظارتی مردمی است، توضیح داد: همچنانکه دولت و حکومت وظیفه دارد مردم را به خیر دعوت نموده و مراتب امر به معروف ونهی از منکر را در قبال جامعه انجام دهند و همچنین مردم نیز این حق و وظیفه را دارند که دولت و حکومت را به خیر دعوت نموده و با بیان مطالبات، کاستی ها، فساد، رانت در بین بدنه مسولیت ها حکومت و دولت را  برای مقابله با این مشکلات و اصلاح امور آگاه نمایند؛ لذا بیان این مشکلات و مطالبات با ادبیات صحیح و درست در راستای اقامه امر به معروف ونهی از منکر است.

امام جمعه دهگلان تذکر شد: برای دومین بار شاهد اهانت کشور سوئد به قرآن کریم هستیم که این اعمال زشت محکوم و در ادامه موج اسلام ستیزی است و این حرکات در حقیقت توهین به مقدسات مسلمانان بوده و زمینه ساز ایجاد تنش در بین مسلمانان جهان با این کشورهای هتاک است، همچنانکه در رسانه ها و آمارهای حقیقی مشاهده شده است موج گرویدن مردم به اسلام و رسوخ این دین مقدس در قلب اروپا و آمریکا سبب ترس و واهمه کفار ومعاندان اسلام شده و با این اعمال هیچ موفقیتی به دست نمی آورند.

ماموستا محمدی ابراز داشت: شورای نگهبان به عنوان یک نهاد انقلابی وظیفه حمایت و حراست از شرع و قانون را دارد ضمن تبریک روز شورای نگهبان خدمت تمام این نیروهای خدوم و ارزشمند؛ مطالبه مردم از شورای نگهبان رصد انتخابات و تایید صلاحیت افراد صالح، متخصص ارزشی و خدوم است که بتوانند مشکلات جامعه را مرتفع نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن