اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

امر به معروف و نهی از منکر فصل مشترک ادیان الهی

آوای سنت: مدیر حوزه علمیه احناف خواف، امر به معروف و نهی از منکر را مسئله مشترک میان همه ادیان الهی خواند.

به گزارش آوای سنت، مولانا حبیب ‌الرحمن مطهری امر به معروف و نهی از منکر را از مسائل مهم و دستور تاکید شده در شرع مقدس اسلام دانست و گفت: در هر نظام اسلامی، هر انسانی نسبت به خود و نیز دیگران و جامعه وظایفی دارد که باید انجام دهد. اگر به مسئولیت هایی که به وی محول شده عمل نکند، ضمن اینکه پیش خدا مسئول است، تبعات ترک آن به خودش و جامعه برمی‌گردد. در اسلام هر شخصی مسئول اعمال و رفتار خود و دیگران است و همانطور که از اعمال خود مراقبت می کند، باید از اعمال دیگران نیز مراقب بعمل آورد.

مولانا مطهری یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر در امت های سابق هم بوده و خدای متعال به آنها را نیز موکلف به این تکلیف کرده بود، اما گروهی از آن مردم در این امر کوتاهی کردند. امر به معروف و نهی از منکر، مسئله مشترک میان همه ادیان الهی بحساب می آید. اهمیت امر به معروف و نهی از منکر از این جهت است که ما باید اجتماع سالمی داشته باشیم. در محیط زندگی و پیرامون، امنیت روحی، روانی، جانی و مالی برقرار باشد. یک جامعه سالم، زمانی تحقق پیدا می کند که نیکی‌ ها و خوبی ‌ها رواج یافته و از نشر و گسترش زشتی ‌ها و بدی ‌ها جلوگیری بعمل آید. گسترش خوبی ‌ها و ممانعت از بدی‌ ها بشرطی حاصل می گردد که مسئله امر به معروف و نهی از منکر جدی گرفته شود.

مدیر حوزه علمیه احناف خواف، امر به معروف و نهی از منکر را باعث ایجاد زمینه رشد و پیشرفت معنوی دانست و عنوان نمود: ما اگر هر چه بیشتر به این زمینه اهمیت دهیم به همان اندازه افراد جامعه رشد معنوی و اخلاقی پیدا می‌کنند. انسان ها در زیر سایه امر به معروف و نهی از منکر از پرتگاه سقوط به ساحل نجات می رسند.

اگر فرهنگ دعوت به سوی معروفات و نهی از منکرات در میان مردم رواج پیدا کند، دین و اخلاق انسان ها تقویت شده و جامعه ایمن می گردد. همچنین از میزان جرم و جنایت کم شده و آرامش در دسترس خواهد بود.

مولانا مطهری با انتقاد از برخی حالات در محیط های بیرونی متذکر شد: یک توع لجام‌ گسیختی و بی‌پروایی در میان بعضی از افراد جامعه به وجود آمده است. خبرهایی از مصرف مشروبات، فحشا و منکرات، بی‌تربیتی اخلاقی و دینی، دروغ، حرام‌ خوری، سرقت‌، اعتیاد و نظایر این مسائل گزارش می شود. این افعال زشتی ‌ها و بدی های جامعه هستند که در صورت بی تفاوتی جامعه به تباهی کشیده خواهد شد.

پیدایش ویروس های کشنده نتیجه به اعمال انسان ارتباط دارد، لذا اگر بیدار و اصلاح نشویم، عاقبت بدی خواهیم داشت. نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمایش کرده است، زمانی‌ جوانان فاسق و زنان طغیان‌گر می شوند و حتی بدتر از این بدتر هم به سراغ امت خواهد آمد. آن زمان مردم کار خوب را بد جلوه داده و کارهای بد جلوه خوبی پیدا خواهند کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن