اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

انجام عمل صالحه راهکار فلاح و رستگاری انسان

سخنان مولانا رئیسی در تفسیر سوره اعلی

آوای سنت: مدیر مجتمع دینی نعمان بن ثابت، آتش کبری را عذابی برای فرعونیان و منافقان دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا فضل الله رئیسی در تازه ترین بیاناتش در تفسیر سوره “اعلی”  انسان های رستگار را جزو گروهی خواند که خود را از هر گونه گناه و خلاف دنیوی مبرا نگه می دارند. معنای عبارت افلح  که در قرآن کریم ذکر شده است، به معنای فلاح و رستگاری می باشد، اما آن کسانی که به طرف اعمال خلاف کشیده شده و بر خلاف پندها و نصایح کلام الهی گام بردارند، بدبخت ترین مردمان هستند، زیرا که باریتعالی برای این گروه آتش بسیار بزرگی را تدارک دیده است. آتشی که از آن به عنوان آتش کبری نام برده می شود.

وی افزود: آتشی که ما از آن در دنیا استفاده می کنیم، بخش بسیار ناچیزی از آتش جهنم است. به عبارت دیگر آتش دنیوی تنها یک درجه از هفتاد درجه آتش جهنم را شامل می شود، با این حال می بینید که بشر نمی تواند در برابر این ذره ناچیز مقاومت و پایداری کند. اگر قرار باشد شمعی را روشن کرده و انگشت خود را بر روی آن قرار دهیم، بدن ما طاقت تحمل شعله کوچک شمع را نیز ندارد. انسان حتی نمی تواند آتش درون زغال در حال خاموش شدن را تحمل کند و اگر دست به این کار بزند، اندامش تاول خواهد زد.

مولانا رئیسی منظور خدای متعال از عذاب بزرگ در سوره “اعلی” را  آتشی وسیع در پایین ترین طبقه جهنم خواند و اظهار داشت: این آتش برای انسان هایی مانند فرعون و آل وی تدارک دیده شده است، لیکن کسانی که همچون منافقان که به خشم خدای متعال گرفتار می آیند، نیز از شدت آن بی نصیب نخواهند ماند. فرمایش قرآن کریم است، گناهکاران امت آخر زمان به آتش صغرا گرفتار می آیند. این آتش در طبقه بالای جهنم جای دارد. در کتاب شریف بخاری آمده است که رسول گرامی اسلام در روز قیامت از خدای خود امتش را طلب می کند و تعداد زیادی از مسلمانان گناهکار را از آتش صغرا رهایی می بخشد.

امام جمعه قصرقند تاکید کرد: وظیفه کنونی ما این است که برای کسب رضایت باریتعالی و نبی اکرم رو به اعمال صالحه بیاوریم. پیش از رسیدن لحظه موت که در نزدیکی ما قرار دارد، خود را اعمال بد گذشته پاک و تزکیه نماییم. این تزکیه را می توان با رعایت خشوع و خضوع در خواندن نمازها کسب کرد. خود را از مومنانی که نمازهایشان را به صورت ناقص و یک درمیان می خوانند، جدا کرده و به گروه مومنین کامل بپیوندیم. در هر کاری و پیش از انجام هر عملی نام مبارک الله متعال را بر زبان جاری کنیم تا از برکات آن بهره مند گردیم.

این عالم اهل سنت بلوچ، سرای آخرت بهتر و پاینده تر از دنیا توصیف کرد و عنوان نمود: انسان با همه توانایی هایش شاید بتواند بهترین ها را برای خودش فراهم کرده و زندگیش را به لحاظ آسایش و راحتی تا حدودی تضمین کند، اما خدای متعال برای کسی استثنا قائل نشده و در لحظه مقرر بنده اش را به سوی آخرت فرا خواهد خواند. این لحظه ای است که نه متاع دنیوی و نه زن و فرزند نمی توانند در مقابل آن چاره اندیشی کنند.

مولانا رئیسی در بخش دیگری از بیاناتش با اشاره به درگیری کشورها با ویروس همه گیر کرونا خاطرنشان ساخت: همه ما طی برهه ای خاص در معرض امتحان و آزمایش الهی قرار داریم. بیماری کرونا از غیب نیامده و به عنوان یک ویروس ،نشان دهنده قدرت خدای متعال به کسانی است که سودای رفتن به کرات دیگر در سر می پروانند، اما در برابر این ذره کوچک که با چشم نیز دیده نمی شود، عاجز و ناتوان هستند. آموزه های اسلامی مشمول تاریخ و یک زمان مشخص نمی شوند و همان گونه که در گذشته انسان های مغرور و متکبر سرانجام تسلیم قدرت باریتعالی شدند، ما نیز باید در برابر قدرت مطلق سر تعظیم فرود آوریم.

باید بدانیم هیچ واکنسی توان دفع کرونا را نخواهد داشت، مگر آنکه خواست خدای متعال ئر آن قرار گرفته باشد، پس همزمان با تلاشی که برای خلاصی از بیماری کرونا می کنیم، از خدایی که واحد و بزرگ است، بطلبیم ما را به خاطر گناهانی که مرتکب می شویم ببخشد و شر بلای کرونا را از سر بندگانش دفع نماید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن