اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

برکات عبادات در خانه خدا

آوای سنت: خطیب نماز جمعه اهل سنت بندرترکمن، بیداری شوق عبادت در دل زائران را از برکات وجود خانه خدا دانست.

به گزارش آوای سنت عبدالرشید آخوند بشاورد با بیان اینکه خدای متعال، کعبه شریف را اولین محل عبادت در روی زمین قرار داد، گفت: به برکت وجود خانه خدا، قبایل مختلف از سرزمین های دور سختی ها راه را به جان خرید و روزهای متوالی را در مسیر می گذراندند تا بتوانند به زیارت آن عبادات گاه مدس مفتخر شوند. آن زمان مکه دورترین مکان به حساب می آمد و مسیر رفت و آمدها ناهموار بودند. لیکن عشق به خدا و زیارت کعبه، مشتاقان را بسوی سرزمین وحی گسیل می داشت. با گذشت زمان، تجار و قبایل در اطراف حرمین الشریفین گرد هم آمده و بومیان به خانه سازی پرداختند، زیرا کعبه محلی است که تمامی فیوضات الهی را شامل می شود. مهندسی آن خانه امن توسط حضرت جبرئیل علیه السلام صورت پذیرفته و به ابراهیم خلیل الله ماموریت داده شد تا مکان را بسازد.

آخوند بشاورد، بیداری شوق عبادت در دل زائران را از برکات وجود خانه خدا دانست و افزود: انسان ها بر حسب میزان ایمان شان به فرایض دینی عمل می کنند. برخی دل و جسم را مداوم به نماز و طهارت زنده نگه می دارند. عده ای نیز چنان به دنیا مشغول می شوند که دین برایشان از اهمیت می افتد. یقینا در هدایت انسان تقدیر الهی بکار رفته و حج درگاهی است که حتی یک نگاه تحسین آمیز به آن نیز در بیداری دل های غافل و زنگ زده تاثیر می گذارد. تجسم کعبه، نگاه کردن به تصویر کعبه و به دفعات زیارت آن کسی را خسته نمی کند و انسان مشتقاق اگر یکبار آن را ببیند، بار دیگر و بارهای دیگر آرزوی دیدنش را می کند.

خطیب نماز جمعه اهل سنت بندرترکمن، سرزمین وحی را محل رخداد بسیاری از معجزات خواند و اظهار داشت: تعدادی از پادشاهان ظالم که مرکزیت خانه خدا را به ضرر منافع و جایگاه خود می دیدند به قصد تخریب مکه به حرکت در آمدند، اما کسی که مالک خانه امن بود، مهاجمین را به سزای اعمال شان رساند. پس کعبه از زمان بنای آن و تا قیامت محل آرامش واقع شده و احدی از دشمنان نمی تواند به آن آسیب برساند. این نیز خود یک معجزه است. زائران حج وقتی از سرزمین وحی مراجعت می کنند نور رحمانی در چهره دارند. همه ایشان در وقت رفتن خوشحال و شادمان هستند و در برگشت سیمای شان سراسر از رحمت و توفیقات معنوی آکنده است. آنها به افتخار بزرگی می رسند، چون می دانند خدا پذیرای شان بوده است.

آخوند بشاورد تاکید کرد: بر امت مسلمان واجب می باشد که در صورت داشتن استطاعت مالی به زیارت خانه خدا بروند و پس هر شخصی که فرض بودن حج را انکار کرده و یا با وجود برخورداری از تمکن مالی از رفتن سر باز زند از زیانکاران خواهد بود. باید دقت کرد که اندوخته مالی زیارت بیت الله از راه حلال به دست آمده باشد. از امتیازات حج این است که یک زائر می تواند علاوه بر خود برای نزدیکانش هم طواف برجای آورد. همچنین عرفه روز پاک شدن گناهان از اعمال و مجلس پذیرش دعا به درگاه احدیت است. روزی که تعداد زیادی از آتش جهنم نجات پیدا می کنند. محلی که هر زائر باید با خدای خودش خلوت کرده و برای فرزندانش، بستگانش و عافیت همه امت دست به دعا بردارد. توفیق حضور در یک چنین همایش باشکوه را اتفاقی ندانیم. از رحمت خدا ناامید نشویم و در خصوص پذیرفته شدن دعاها شک به دل راه ندهیم.

این عالم ترکمن یادآور شد: هر عمل ما در حج هزاران بار بیش از مواقع دیگر پاداش دارد. زائر در طول زمانی که در زیارت بسر می برد تنها و خالص برای رضای الله حرکت می کند. همه کسانی که به این زیارت معنوی مشرف می شوند مهمان باریتعالی و صاحب احترام و جایگاه ویزه هستند. در طول موسم حج با زبان نرم و با رفتاری شایسته با اطرافیان خود صحبت کنیم. چه بسا زائرانی بوده اند که رسول خدا به خواب شان آمده و درباره برخوردشان با سایر حجاج به آنها تذکر داده است. بدانیم شوق عظیمت به محل قبر مبارک آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم در مدینه منوره، شفاعت اخروی در حق زائر را تضمین می کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن