اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

بهائیت و مطالبات جامعه اهل سنت

یادداشتی از احسان عثمانی از سنندج

آوای سنت : در هفته گذشته بدنبال طرح مباحثی درباره پیروان بهاییت از طرف امام جمعه اهل سنت زاهدان ،مباحثی درباره این موضوع در فضای مجازی انجام شد.

در بخشی از مطالب منتشر شده برخی از کاربران با اشاره به عقیده بهاییون درباره مباحثی مثل ختم نبوت، تاکید داشتند که تفکرات این گروه مورد پذیرش قاطبه علمای اهل سنت نیست.

برای بررسی موضوع نگاه علما و فقها اهل سنت درباره بهاییت، در فضای مجازی جستجو کردم و به مباحثی رسیدم که ضرورت های طرح این موضوع را در شرایط فعلی ابهام آمیز کرده است.

در یکی از مطالب منتشر شده درباره عقاید بهاییان چنین آمده است:

از عبدالله بخاری صاحب مدرس و امام مسجد جامع دهلی در مقام مفتی اعظم هند، به صراحت درباره مسلک بهائی و ازدواج با بهائیان که معتقد به ظهور پیامبری بعد از پیامبر اسلام هستند، سوال شده است که در پاسخ اظهار داشت:

اگر کسی بپذیرد که پس از پیامبر اسلام، پیامبر دیگری ظهور خواهد کرد، کافر است. پیامبر اسلام آخرین فرستاده خدا است. این مسئله به استناد قرآن و سنن نبوی ثابت شده است. همچنین سایر علما نیز معتقدین به بهائیت را کافر می دانند. بنابر این ازدواج با مرد یا زن بهائی از نظر اهل سنت و جماعت صحیح نیست.

شیخ عبدالمجید سلیم رئیس کمیته احکام دینی دانشگاه الازهر مصر در سال ۱۹۴۹ ، به سوال الازهر درباره بهائیت چه می گوید، اینگونه پاسخ داد:

بهائیت فرقه است و اصول آن مغایر با اصول اسلام و در تضاد با مذاهب الهی است. زن مسلمان نمی تواند با مرد بهائی ازدواج کند و اگر ازدواج کند، ازدواجش باطل است. مسلمانی که بهائی می شود، مرتد است و ازدواج با زن بهائی باطل است.

از یکی از علمای اهل سنت کورد هم در این زمینه سوال کردم.ایشان گفتند که با عنایت به اینکه بهاییان در زمینه ختم نبوت پیامبراکرم صلی الله علیه و صحبه و سلم تشکیک قائل می شوند، ،عقیده این گروه به هیچ وجه مورد قبول اهل سنت و جماعت نبوده و در صورت اثبات اصل تشکیک، پیروان این گروه از دین خارج هستند.

بنده به عنوان یک فعال رسانه ای اهل سنت، بر این اعتقاد هستم که علی رغم این شرایط، پیروان این گروه به عنوان شهروندان این سرزمین، باید از حقوق  شهروندی در زندگی برخوردارباشند. اما سوال بنده این است که در شرایطی که طرح مشکلات اهل سنت در مناطق مختلف از ضرورتهای حیاتی است ،آیا طرح مشکلات پیروان این عقیده در فضای مجازی از طرف فعالان ما دردی از دردهای ما را دوا خواهد کرد؟

بنظر می رسد در فضای کنونی، پیگیری مسائلی مانند بهبود شرایط کسب و کار و اشتغال جوانان ما در مناطق غربی و استانهای جنوب شرق کشور اولویت نخست بزرگان و فعالان اهل سنت است.امروز مشکلات معیشتی در مناطق مرزی باعث فروپاشی کانون بسیاری از خانواده ها شده است.

بر اساس شرایط فوق بهتر است بجای صرف وقت خود بر روی مسائلی که بنظر می رسد بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد ،در فضایی فعالانه برای تحقق رویاهای جوانان مان با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور تلاش نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن