اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

بیکاری و مشکلات اقتصادی عامل بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اهل سنت بیرجند منشاء بسیاری از ناهنجاری های فردی و اجتماعی را در بحران بیکاری و نبود درآمد عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالناصر فرامرزی با گریزی به چالش های گریبان گیر اجتماعی، مشکلات مهم اقتصادی را بزرگترین عامل فروپاشی خانواده ها، طلاق و فرزندان بی سرپرست خواند و گفت: اصلی ترین مشکلی که جوامع مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند بیکاری و تورم مهار گسیخته ای می باشد که متاسفانه کشور ما نیز دچار آن شده است. وقتی جامعه به سمت بیکاری پیش می رود، جوانی که باید با شور، نشاط و انگیزه درس بخواند و با عشق به آینده زندگی کند در مواجه با بحران بیکاری دچار تشویش و استرس شده و امیدش را از دست می دهد.

لذا تا مادامی که جامعه دچار فقر و بیکاری است، گرفتاری های روحی و روانی اجتناب ناپذیر خواهند بود. مشکلاتی عدیده ای که پدیدار شده و ضمن بی اعتمادی باعث سلب مسئولیت می شوند. در این حال برخی زنان نسبت به توانایی مردان شکاک شده و ناخواسته عدم اعتماد بنفس و افسردگی را به خانواده تزریق می کنند.

مولوی فرامرزی با بیان این مطلب که مشکلات و فقر اقتصادی موجب از بین رفتن علاقه و ارتباطات بین اعضای خانه، بستگان و طوایف می شود، افزود: عدم توجه به بنیان خانواده و تربیت صحیح فرزندان ناشی از نبود درآمد و کمبودها می باشد. ریشه این گرفتاری ها بخشی به دولتمردان و بخشی به خود ما بر می گردد. ناامنی هایی که در کلان شهرها مشاهده می شود به خاطر نبود شغل و تشویش ذهنی اتفاق می افتند. مردم برای فرار از تنگدستی از روستاها و شهرهای کوچک به کلان شهرها مهاجرت می کنند، لذا حاشیه نشینی شدت پیدا کرده و سرقت و ناامنی را رقم می زنند.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت بیرجند، اجرای عدالت را باعث ریشه کن شدن تنگدستی و بازگشت امنیت به جامعه دانست و عنوان نمود: حضرت عمر رضی الله عنه با امکانات اندک توانست فقدان معیشتی را از بین برده و عدالت را در میان مردم حاکم کند. آن حضرت جزو اولین کسانی است که ارتش، مرزبانی، استانداری و لشکر تشکیل داد و همه چیز سر جای خودش قرار داد. مالیات و خراج شهرها در داخل خودشان هزینه می شدند و چنان عدالتی برقرار بود که هیچ تهیدستی در کوچه های مدینه یافت نمی شد. خلفا و امرا روزها به فکر مردم بودند و برای مشکلات راهکار ارائه می دادند. بدانیم که احیاء و ایجاد اشتغال معضلات را از بین می برد.

مولوی فرامرزی ایجاد کارگاه های تولیدی و اشتغال زایی برای جوانان را راهکاری مطمئن برای برون رفت از بحران بیکاری و معیشتی یاد کرد و اظهار داشت: انسان با هر مشکلی که روبرو می شود اول باید متوجه الله باشد. از صبر و نماز کمک بگیریم. پرهیزگار، متقی و با ایمان باشیم. قناعت پیشه کرده و از اسراف دوری کنیم. نسبت به برادران ایمانی خود همبستگی نشان داده و ضمن حفظ کرامت انسان ها کمک حال باشیم. فرهنگ زکات را احیاء کنیم تا به دست مستحقان برسد و صدقات را در اولویت گنجانده بگنجانیم. سنت قرض الحسنه که یکی از دستورات قرآنی است را بین خود ترویج بخشیم. جوانانی که صلاحیت کار دارند با ایجاد کارگاه صنعتی می توانند تولید اشتغال نمایند. تلاش کرده و برای ایجاد کار دست به دست یکدیگر دهیم. همچنین در قبال همنوع اخوت و حس مسئولیت داشته باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن