اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

تبعیضی در ارائه خدمات نظام بین اهل سنت و تشیع وجود ندارد

بکارگیری قضات بومی خواسته اهل سنت

آوای سنت : نماینده فعلی و نامزد مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه وظیفه اصلی مجلس خبرگان صیانت از رهبری و ولایت فقیه است، گفت: در ارائه خدمات نظام بین اهل سنت و تشیع تبعیضی وجود ندارد.

همزمان با آغاز تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان‌های کشور، به منظور معرفی داوطلبان این مجلس از سیستان و بلوچستان زندگینامه و سوابق این افراد از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا این استان تهیه و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

مجلس خبرگان رهبری ۸۸ کرسی دارد که از این تعداد کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان، ۲ کرسی متعلق به سیستان و بلوچستان است که با مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم فهیم این استان، این نمایندگان انتخاب خواهند شد.

از تعداد هفت نفری که برای تصدی نمایندگی مردم شریف و ولایتمدار سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده بودند تاکنون صلاحیت سه نفر از نمایندگان تایید شد و بدین منظور در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱ اسفندماه سالجاری احمد احمدی تبار، علی احمد سلامی و عبدالرحمن عارفی برای کسب اعتماد در این استان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

سوال: ابتدا از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم در وهله اول سوابق علمی و زندگینامه خود را بیان کنید؟

مولانا علی احمد سلامی معروف به نذیر احمد سلامی یکی از نمایندگان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سیستان و بلوچستان در اولین مصاحبه نامزدهای انتخاباتی این مجلس در خبرگزاری ایرنا واحد زاهدان به بیان سوابق علمی و زندگینامه خود پرداخت و گفت: علاوه بر عضو مجلس خبرگان رهبری از سیستان و بلوچستان، در کارنامه مسوولیتی نیز عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، استادیار دانشگاه مذاهب اسلامی در شهر زاهدان و عضو هیات‌ رئیسه اتحادیه جهانی فعالان قرآنی نیز هستم.

مشارکت مردمی و تأثیر آن بر حقوق شهروندی

وی که سال ۱۳۲۴ در شهرستان سرباز به دنیا آمده با بیان اینکه دوره ابتدایی را در این منطقه سپری کرد، افزود: پس از آن تحصیلات مقدماتی حوزوی را در محضر استادانی چون تاج محمد بزرگ زاده در دارالعلوم کراچی، مفتی محمد شفیع، محمد رفیع عثمانی، محمد تقی عثمانی، شمس الحق و سبحان محمود تا پایان دوره خارج به اتمام رساند و بعد از آن برای تحصیلات دانشگاهی وارد دانشگاه کراچی و موفق به اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته اقتصاد شد.

نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری که سال ۸۹ به عنوان یکی از شخصیت‌های برتر تقریبی معرفی شده، ادامه داد: تألیف کتاب‌هایی مانند تاریخ اسلام، محورهای دعوت و تبلیغ، بانوان نمونه عصر پیامبر و صحابه، سه همسفر، چگونه زیستن در پرتو آداب شریعت، دورنمای تاریخ حادثه کربلا و هدیه‌ای به خواهران و ارائه بیش از ۱۵ مقاله علمی در موضوعات مختلف در مجامع بین‌المللی را انجام داده است.

وی که دارای هفت فرزند شامل پنج دختر و ۲ پسر است، بیان کرد: در ۲ دوره چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری به عنوان کاندید انتخاباتی شرکت کردم که در هر ۲ دوره به عنوان عضو مجلس خبرگان رهبری از سیستان و بلوچستان انتخاب شدم، اکنون نیز برای سومین بار در ششمین مرحله از انتخابات خبرگان رهبری از این استان ثبت نام کرده‌ام و معتقد هستم هر شهروند در هر کشوری حق دارد در امور آن کشور شرکت کند از این جهت برای سومین سال پیاپی در مجلس خبرگان رهبری مشارکت کردم.

تبعیضی در ارائه خدمات نظام بین اهل سنت و تشیع وجود ندارد/بکارگیری قضات بومی خواسته اهل سنت

وظیفه اصلی مجلس خبرگان رهبری چیست؟

مولانا سلامی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی مجلس خبرگان صیانت از رهبری و صیانت از ولایت فقیه است، اظهار کرد: نظارتی هم که مجلس خبرگان بر بقای شرایط رهبری دارد، بر حسب صیانت از اصل ولایت فقیه و صیانت از رهبری بوده بنابراین طبیعی هست بر حسب نمایندگی از طرف مردم باید نسبت به صیانت و پیگیری مطالبات رهبری در مقاطع خیلی حساس و در مسائل سرنوشت‌ساز انقلاب اقدام کند و این مهم در راستای رسالت و مسوولیت مجلس خبرگان است.

وی با بیان این نکته که وضعیت امروز ما از نظر گرفتاری‌ها و مشکلات معیشتی و اقتصادی در برابر تهاجم اقتصادی دشمن به وجود آمده، تاکید کرد: طبیعی است در چنین موقعیتی مجلس خبرگان موضوع اجلاس را بر این اساس قرار بدهد و از سران قوا هم بخواهد توضیح بدهند، همچنین اعضای این مجلس می‌توانند مسائل منطقه‌ای، بین المللی، ملی و استانی را هم مطرح کنند.

اگر در ششمین دوره از مجلس خبرگان رهبری هم انتخابت شدید برنامه‌های شما در این دوره چه خواهد بود؟

نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پیگیری مشکلات و مطالبات مردم همچون ۲ دوره قبلی را انجام می‌دهم، چرا که در ۲ دوره قبلی نیز بیش از ۱۲ هزار مکاتبات استانی و خارج از استان را مطرح کردم که حدود ۵۰ درصد آنان رفع و پیگیری شده است.

یکی از مسائل مهم بحث مشارکت در انتخابات است در خصوص چرایی و نقش حضور مردم در انتخابات توضیحاتی ارائه دهید؟

وی گفت: همیشه دشمنان منتظر این هستند که مشارکت و میزان همراهی مردم در انتخابات چگونه است، در این زمینه هرچه میزان مشارکت بیشتر باشد مشروعیت نظام مستکم‌تر می‌شود، اکنون در این شرایط که دشمنان با تمام وجود مشغول بوده و در تلاش برای کمرنگ کردن مشارکت مردم پای صندوق‌های رای هستند کسانی که معتقدند ایران کشور آنها است باید بدانند که همان طور که رهبر معظم انقلاب گفتند « حتی اگر کسی با من مخالف است به خاطر ایران و صیانت از کشور ورود پیدا کند»؛ چرا که رای دادن یا پایین بودن میزان مشارکت تنها به کشور ضربه نمی‌زند بلکه به مردم هم ضربه می‌زند چرا که هدف دشمن مشارکت پایین مردم برای دستیابی به توطئه‌ها و منافع شوم خودشان است؛ بنابراین برای خثی سازی توطئه دشمن و جلوگیری از تعرض استکبار در منابع زمینی، هوایی، دریایی و سایر موارد باید همگان در انتخابات مشارکت داشته باشند.

ویژگی‌های نماینده مجلس خبرگان رهبری چیست؟

مولانا سلامی با بیان اینکه اعضای مجلس خبرگان رهبری از طریق برگزاری انتخابات مردمی، انتخاب می‌شوند، تاکید کرد: بنابراین یک نماینده منتخب اول باید معتقد به نظام اسلامی و متدین؛ شرایط علمی و فقهی را داشته باشد، صداقت و بصیرت، تشخیص فقدان صلاحیت‌های رهبر، عزل رهبری و نظارت بر بقا و استمرار رهبری از دیگر وظایف این نهاد به شمار می‌رود.

 

 

برای تبیین جایگاه رهبری در جامعه چه کرده اید؟

وی افزود: به عنوان یک شهروند و عضو مجلس خبرگان رهبری، همیشه حامی رهبرمعظم انقلاب بوده و هستم و از خط و مشی و منویات ایشان پیروی می‌کنم؛ بنابراین در صحبت‌ها برنامه‌ها و نشست‌های مختلفی که دارم در خصوص تبیین جایگاه رهبری روشنگری کرده‌ام.

مهمترین اقدامات در ۲ دوره نماینده خبرگان رهبری شما چه بوده است؟

نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: علاوه بر انجام ۱۲ هزار مکاتبات در سطح کشور، دوبانده کردن جاده ها، مکاتبه با مسوولان مبنی بر تخفیف شهریه دانشجویان برای دانشگاه های استان و معرفی ۱۲۰ جوان فارغ التحصیل حوزوی و دانشگاهی برای دستگاه قضا از مهمترین برنامه‌ها بوده چرا که معتقد هستم قاضی بومی استان از نزدیک با مشکلات مواجه و شرایط استان را می‌داند.

نگاه نظام به اهل سنت را چگونه ارزیابی می کنید و خواسته شما چیست؟

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب نگاه مساعدی به اهل سنت داشته و دارند، تبعیضی در ارائه خدمات بین اهل سنت و تشیع وجود ندارد؛ اما در سطوح پایین آنچه که انتظار اهل سنت بود آن طور که باید انجام نشد.

گزینشی بودن برخی از استخدام‌ها و موضوع قاچاق سوخت ۲ معضل مهم در سیستان و بلوچستان

مولانا سلامی گفت: گزینشی بودن برخی از استخدام‌ها و موضوع قاچاق سوخت ۲ معضل مهم برای اهل سنت به شمار می‌رود چرا که باعث ناامیدی جوانان شده، بگونه‌ای که پس از دوران دبیرستان به علت درآمد بالای قاچاق سوخت، درس و دانشگاه را رها کرده و در این عرصه گام بر می‌دارند و این یک ضعف فرهنگی است که باید متولیان امر برای آن چاره اندیشی کنند تا جوانان ما به سمت دانشگاه سوق پیدا کنند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر مشکلات معیشتی و اقتصادی نفس مردم را بریده و بیشترین گلایه آنان از مشکلات اقتصادی است، پس از آن حاشیه نشینی معضل دیگر در سیستان و بلوچستان بوده که آسیب‌های اجتماعی زیادی ایجاد کرده است.

نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در بخش خدمات رسانی از طرف نظام و دولت کوتاهی انجام نشده و خدامت ارزنده انجام شده ملموس هستند، افزود: بکارگیری قضات بومی که صلاحیت و شایستگی داشته باشد که مشکلات این استان را بداند خواسته ما از دولت است، یعنی باید متولیان امر در این رشته ها برای این استان سهمیه‌ای در نظر بگیرند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن