اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

تربیت علمی باعت اعتلای شخصیتی افراد می شود

آوای سنت: عالم اهل سنت دانشگاهی ترکمن، تربیت صحیح و کسب علم را باعث رشد عقل و روشن بینی فردی و اجتماعی دانست.

به گزارش آوای سنت، شریف آخوند بهلکه در گفتگو با خبرنگار ما، هویت حقیقی انسان را در روحی خواند که در کالبد وی جریان دارد و گفت: جسم قابلیتی فناپذیر دارد و پس از مرگ به تدریج از بین می رود، اما روح جریانی ابدی را دنبال می کند و پس از مرگ جسم به جهان باقی انتقال داده می شود. علمای دین از روح به عنوان نفس نیز یاد می کنند که پست ترین مرتبه آن حیوانی، حد وسط، انسانی و بالاترین آن مرتبه الهی می باشد. قرآن کریم مرتبه حیوانی را اماره، مرتبه انسانی را لوامه و الهی را نفس مطمئنه می خواند. کسانی که از نفس امار پیروی می کنند، معمولا در فکر ارضای شهوت و شکم هستند. این گروه ارزش و ضد ارزش ها را نشناخته و با خلق و خوی طغیانی، عمرشان را با هنجار شکنی به بطالت سپری می نمایند.

آخوند بهلکه، هنجار شکنان را اشخاصی ضعیف النفس توصیف کرد و اظهار داشت: آنها در مرتبه حیوانی سیر می کنند و متاسفانه شمار زیادی از دنیای انسان ها را شامل می شوند. کسانی که حقوق هنموعانش را پایمال کرده و از شیطان طرد شده ای فرمان می برند که نوع بشر را به هلاکت سوق می دهد. این گروه شیطان صفت در کمین اهل ایمان هستند تا ایشان را از روش قرآن و طریقه سنت، گمراه کرده و به دام بیندازند. پس باید مواظب باشیم که با چه کسانی معاشرت داریم. پیروان ابلیس را بشناسیم و خود را از آن جمله برحذر بداریم.

این عالم اهل سنت دانشگاهی ترکمن، شیطان و ابلیس را جزو طرد شدگان از درگاه الهی و دشمن قسم خورده نسل انسان خواند و متذکر شد: هر غفلتی که از اهل ایمان سر بزند، قدمگاهی به طرف وادی شیطان می باشد. زمانی که قلب اهل دین توسط اهریمن به تسخیر در آید، تابع به نفس اماره خواهیم شد. نفسی که به نقاط ضعف انسان آگاه بوده و از جایی ضربه می زند که نسبت به آن تمایل فراوان داریم. لذا برای هر کسی، جنگ با نفس اماره در پیش است. جنگی که از مبارزه در میدان واقعی هم سخت تر و دشوارتر می باشد.

آخوند بهلکه، تربیت صحیح و کسب علم را باعث رشد عقل و روشن بینی فردی و اجتماعی دانست و تاکید کرد: افرادی که طلب به دنبال علم تلاش می کنند با درک بهتر مسائل می تواند خدای متعال را آنگونه که است، بشناسند. می تواند به درک مطمئن تری از موت و روز حساب رسیده و بر نفس شیطانی غلبه نماید. از صفات اهل ایمان این است که خدا را حاضر و ناضر بر اعمال خود دیده و هرگز راه اطاعت از شیطان را در پیش نمی گیرند. شهوت را کنترل کرده و به خاطر شکم هر حقی را ناحق نمی کنند. برای رسیدن به پست و مقام، آبروی دیگران را بازیچه قرار نمی دهند. دوربین های الهی را نادیده نمی گیرند. به خوبی می دانند انسانی که نمی تواند دمای هوای فصل گرما را تحمل کند، نمی تواند در برابر آتش جهنم تاب بیاورد و یا در جایی که نیش یک پشه مخل آسایش می شود، نمی توان با نیش هایی که در جهنم انتظار اهل خود را می کشد، مدارا کرد.

این عالم اهل سنت، انس با مخافل دینی را از عوامل بازدارنده از گناهان خواند و تاکید کرد: اگر می خواهیم از بسترهای گناه دور بمانیم به جاهایی نرویم که توسط شیطان و ابلیس اداره می شوند. چشم را از نامحرم دور نگه داریم تا مبتلا به بیماری شهوانی نشویم. حفظ عفت و پاکدامی از توصیه های مهم قرآن کریم می باشد. مجلسی که با حضور افراد نامحرم ترتیب داده می شوند بنا به فرموده نبی مکرم تخم غفلت را در دل انسان می کارد. در معاشرات و معاملات حدود شریعت را در نظر بگیریم. از غعلت های گذشته استغفار کرده و در صدد جبران خطاهای گذشته برآییم.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن