اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

تلاوت و تدبر در قرآن لازمه نسل جوان

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام به نسل جوان تلاوت و تدبر بیشتر در قرآن کریم را توصیه کرد.

به گزارش آوای سنت، مفتی عبدالحمید عرب در سخنانی چند، قرآن کریم را یک برنامه و دستورالعمل اصلاحی برای بشر دانست و گفت: خدای متعال انگیزه و فلسفه پیدایش و آفرینش انسان را در عبادت و به عبارت دیگر در معرفت با توسل به قرآن کریم تعریف کرده است.

این کتاب راه رسیدن به رستگاری می باشد که همه ابعاد زندگی بشر اعم از جسمانی و روحانی را مورد توجه قرار می دهد. همچنین در کنار منبع نیروبخش قرآن نعمت دیگری به نام نماز برای برداشته شدن منکرات و تضمین سلامت جامعه، تعیین و تکلیف گردید. انسان ذاتا محیطی را می پسندد که در آن امنیت، توسعه و رفاه حاکم باشد. اجتماعی به دور از مفاسد و ناهنجاری های اجتماعی و به تعبیری دوست دارد در شرایطی عاری از بلوا و آشوب زندگی کند که اینها و مصدایق شان در دین ما جزو گناهان کبیره به حساب می آیند.

مفتی عرب آزار رسانی را منشاء بسیاری از گناهان خواند و افزود: به صرف یک ادعا و ایده نمی توان به جامعه آرمانی دست پیدا کرد. قرآن کریم حکمت اقامه نماز را در پرهیز از فحشا و منکرات تعریف می کند و ضمنا توجه به تلاوت قرآن و دقت در معانی آن نیز مورد تاکید می باشد، زیرا قرآن در برنامه اصلاحی انسان جایگاه ویژه ای داشته و دارد. علم ثابت کرده است که کلام چه از نوع خوب و یا بد، روی مخاطب اثرگذار می باشد. زبان اگر بد باشد زخم های عمیق آن خصوصا در مسائل خانوادگی به آسانی التیام نمیابد. بر این اساس باید بذیرفت که کلام خالق تاثیری به مراتب بیشتر از سخنان مخلوق در شنوده برجای می گذارد.

مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام با تاکید بر این مطلب که بسیاری از مردم در صدر اسلام با گوش دادن به قرآن مسلمان شده اند، اظهار داشت: آیات الهی هم اگر مانند نواهای دیگر با آهنگ خوانده شود تاثیری به مراتب دوچندان در قلب انسان دارد. بزرگان صدر اسلام معمولا با شنیدن آیات گهربار الهی و مفهوم کلام آن عمیقا تحت تاثیر واقع می شدند. بیانی مشهور از نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم است که می فرماید، هر کس یک حرف از قرآن را بخواند، ده نیکی به وی می رسد.

مفتی عرب شنیدن قرآن را داری خیر و ثواب توصیف کرد و یادآور شد: گوش دادن به قرآن در حین پخش مستقیم از تریبون جزو واجبات بشمار می رود و اگر کسی به تلاوت زنده اهمیت ندهد، گناهش را به گردن گرفته است. حدیث شریف خواندن مکرر برخی از سوره ها مانند اخلاص را به همه توصیه می کند، چون به اندازه ختم قرآن ارزش دارد. خانه شخص قرآن خوان آباد است و در روز قیامت به درجه شفاعت می رسد و برعکس قرآن از دست کسانی که با آن فاصله می گیرند به باریتعالی شکایت خواهد کرد. تدبر و عمل به قرآن روح و جان و جلا می بخشد و لذا نشر و ترویج آن در نتیجه یاد گرفتن و یاد دادن ممکن و عملی می گردد. جوانانی که خودشان را دائما به گوشی های هوشمند وابسته می دانند، قدری به قرآن رجوع کرده و نسبت به آسیب ها شناخت بیشتری پیدا کنند تا در پناه کلام الهی از گزندهای ناشناخته ایمن بمانند. صرفا برای مسائل دنیوی وقت نگذاریم. اهل قرآن کسی است که حداقل در ماه یکبار قرآن را ختم نموده و در خواندن نماز از خود جدیت بخرج دهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن