اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

توصیه های آخوند خوجملی در آستانه ماه ربیع الاول

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت با هشدار بر پرهیز از تجمعات در ماه ربیع الاول، اصلاح اعمال به روش انبیا و نیاکان را مورد تاکید قرار داد

به گزارش آوای سنت، ابوبکر آخوند خوجملی در گفتگو با خبرنگار ما، بیماری کرونا را تجربه ای گران برای بشریت دانست و با اشاره به درگیری تعداد زیادی از انسان ها با این بیمازی و افزایش آمار تلفات روزمره گفت: کرونا یک رویداد مهم در این برهه از تاریخ بود که بیشتر افراد جوامع آن را تجربه و از نزدیک لمس کرده اند و بنابراین بسادگی از ذهن ها فراموش نخواهد شد.

کرونا پیام ها و پیامدهای معناداری به همراه داشت و از آن جمله ضعف بشر برای کنترل آن بود. با وجود سرعت پیشرفت تکنولوژی و کشفیاتی که پیشتر در زمینه بهداشت و سلامت انسان صورت گرفته است، اما دیدیم که یک ویروس ساده چطور زندگی ها را مختل کرد و نظم طبیعی صنعت گردشگری را که چرخه حبات انسان وابسته به آن است را بهم ریخت.

وی با اذعان به این مطلب که کرونا قریب دوسال آسایش را از جوامع گرفته است‌، افزود: پیش از آن به نظر می رسید بشر قادر شده است بیماری های عمومی را به کنترل خود در آورد، ولی پیدایش کرونا خلاف مسئله را به اثبات رساند. این یک ویروس پنهان بود که با وجود ناپیدا بودن در همه مکان ها وجود دارد و راهی برای وارد شدن به درون انسان ها جستجو می کند. در این میان سهل انگاری شماری از مردم باعث شد تا ویروس کرونا به دیگران نیز منتقل شود.

کرونا در حالی پا به محیط زندگی ها گذاشته بود که برخی نمی خواستند وجود آنرا باور بکنند. عادت به زندگی در شرایط عادی و عدم قبول وجود یک مهمان ناخوانده شرایط را سخت تر از آن که تصور می شد، کرد. عده ای از مردم نیز همه گیری این ویروس کشنده را به دلیل آنکه نامحسوس عمل می کرد، باور نداشته و از این رو متاسبت ها را متوقف نکردند تا برخی از عروسی ها به عزا تبدیل شود.

آخوند خوجملی محرم و صفر را فرصت تفکر در خویشتن و در اعمال خواند و ضمن اشاره به در پیش بودن ایام رحلت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم یادآور شد: تلاش آن حضرت در طول بیست و سه سال ماموریت الهی، پاک کردن پلیدی ها و رد باورها و اعتقادات غلط از زندگی از بطن جوامع بود. امروز نه تنها پیروان ادیان منسوخ شده، بلکه دنیای اسلام نیز در اعتقادات دینی و اسلامی خود ضعیف شده و به بدعت های اشتباه روی آورده اند. ما در حالی خود را مسلمان می دانیم که از اصل اسلام فاصله گرفته و کوتاهی ها، سقف ایمانمان را به پایین ترین حد تنزل داده است.

لذا باید به گذشته و به روش انبیا، نیاکان و اجداد خود برگردیم. خدای متعال فکر را بعنوان بهترین نعمت به ما بخشید، اما انسان حاضر چشم بصیرت را بروی حقایق بسته و هر چیزی را که چشم ظاهری می بیند، مطالبه می کند.

امام جمعه اهل سنت نگین شهر تاکید کرد: گرچه پرداختن به اعمال نیاز به ریاضت بدنی بدارد، لیکن اگر روح مطالبه گر باشد جسم خواهشات نفس را مغلوب خواهد کرد. عده ای کرونا را ساخته دست بشر می دانند. فراموش نکنیم که رویدادها به خواست و اراده پروردگار یکتا اتفاق می افتند. هر زمان خواست فکر و اراده بشر محقق شدن اعمال نیک و خدمت به خلق الله باشند، باریتعالی همان را رقم خواهد زد و هر زمان اراده فردی و جمعی برخلاف مصلحت بشر و در جهت خلاف مسیر را در پیش بگیرد، خدای متعال نیز همان را مقدر خواهد نمود.

آخوند خوجملی اثرات اعمال در زندگی انسان ها را غیرقابل انکار دانست و متذکر شد: گرچه ظاهر و باطن انسان ها یکی نیستند، اما کسی که خود را مقید به انجام اعمال و عبادات می کند، مسلما با شخصی که از مسجد و عبادتگاه دور است، تفاوت دارد. در طول محرم و صفر خویشتنداری کردیم تا کرونا را از زندگی خود بیرون کنیم. کرونا ریشه کن نخواهد شد، مگر آنکه صبر ما ادامه بابد. مردم باید مواظب باشند و در عروسی های ماه در پیش رو دست به تجمع نزنند. مسلما می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی و تعداد اندک جمعیت هم به جشن و شادمانی پرداخت. امروز عده ای از بهترین مردم به همین دلیل در میان ما نیستند، پس به دست خود باعث وخامت مجدد اوضاع ناشی از همه گیری مجدد ویروس کرونا نشویم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن