اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

تولیدات فضای مجازی منشا رواج بی حیایی در جامعه اسلامی

آوای سنت: امام جمعه اهل‌سنت بیرجند، تولیدات دشمن در فضای مجازی را منشا ترویج بی حیایی در جوامع اسلامی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت مولانا غلام حیدر فاروقی طی سخنانی در شرح اهمیت شرم و حیاء با بیان این مطلب که متاسفانه در جوامع بشری و خصوصا در جوامع اسلامی موضوع شرم و حیاء از ارزش و قداست افتاده است، گفت: شرم و حیاء یکی از مهترین خصلت های اسلامی و انسانی است که برای نجات از عذاب اخروی به آن نیاز داریم و این وسیله ای برای تشخیص خوب از بد می باشد‌. هر انسانی که شرم و حیاء را مهم نپندارد از تمیز دادن تفاوت میان عمل خوب و بد عاجز خواهد ماند. بدین جهت شرم و حیاء نشانه شرافت و کرامت انسان ها و بزرگترین امتیاز برای جلوگیری از گناه و معصیت شمرده می شود.

مولانا فاروقی در این خصوص افزود: همه جنایت ها، خیانت ها، ارتکاب معاصی و مفاسد و فسادهایی که در جوامع اسلامی اتفاق می افتد، بخاطر بی حیائی است. هر مقدار از حیای یک انسان کاسته شود به همان اندازه مرتکب گناه و معصیت خواهد شد.، پس حیاء نقش بسیار مهمی در جلوگیری از گناه و معصیت ایفا می نماید، زیرا نشانه ایمان هر مومن و همچنین نشانه عزت و جوانمردی انسان است.

حیاء از حیات گرفته شده و انسان دارای حیاء زنده است، اما شخص بی حیاء با جسد بی جان تفاوتی ندارد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند ایمان را دارای هفتاد و نه شاخه دانست و یادآور شد: شرم و حیاء از خصلت هایی است که همه انسان های نیکو کار و اولیاء الله، مزین به آنبوده اند. امروزه متاسفانه بی حیائی در جوامع بشری و اسلامی گسترش پیدا کرده است که بسیاری از انسان ها کارهای خلافی را که انجام می دهند، افتخار کرده و آن را در فضای مجازی نشر می دهند. بسیاری از مطالب زشت و بد و دور از اخلاق انسانی و اسلامی را گسترش داده و به دیگران ارسال می کنند. مطالب و تولیداتی که دشمن در فضای مجازی بر علیه اسلام نشر می دهد، باعث ترویج بی شرمی و بی حیائی است‌. برخی از جوانان ما برقراری ارتباط با نامحرم در فضای مجازی را مایه زرنگی و برتری خود نسبت به سایرین می دانند.

مولانا فارپقی متذکر شد: برخی کاربران فضای مجازی در حالی با ناموس دیگران ارتباط برقرار می کنند که این کار را در مورد نوامیس خود بر نمی تابند. هیچ انسانی را نمی توان پیدا کرد که بخواهد دیگران با ناموس او در ارتباط باشند. پس بی غیرت ترین شخص کسی است که از شرم و حیاء به دور بوده و از او عمل خلاف سر می زند. گناه و معصیت را با هم انجام داده و به آن افتخار می کند. یک‌ جوان مسلمان باید بداند که رد و بدل پیام و سخن گفتن با یک نامحرم جزو اعمال حرام بوده و یقین بداند که با این کار ناموس خود را در معرض خطر قرار می دهد.

مدیر حوزه علمیه الصدیق بیرجند به نقل از رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم یادآور شد: ادیان مختلف دارای اخلاق ویژه بوده اند و اخلاق ویژه اسلام شرم و حیاء است. حیاء و ایمان لازم و ملزوم یکدیگر هستند و این دو را نمی توان از هم جدا کرد. در حقیقت شخص فاقد حیا، ایمان ندارد.

از زندگی بدون آبرو و حیثیت، دنیا را برای خود بی خیر گردانیده و آخرت را ضایع می کنیم. در نراقبت از اعمال، چشم را از چشم چرانی و نگاه کردن به نامحرم دور نگه داریم. زنای چشم، نظر کردن به ناموس دیگران و تماشای عکس و فیلم های مبتذل است و این تیری زهرآگین نی باشد که از ناحیه شیطان پرتاب می شود. تیری که زبان را به غیبت و گوش را نیز به شنیدن سخنان کذب عادت می دهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن