اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

تکیه صرف بر علوم دینی سعادت بشر را تامین نمی کند

آخوند حنفی: پیامبر نور و رحمت جامعه بشری بود

آوای سنت: امام جمعه موقت سیمین شهر میلاد نور را راهنمای نجات انسان از جهالت و ظلمت برشمرد

به گزارش خبرنگار آوای سنت، نیاز قلیچ آخوند حنفی در جریان مراسم فارغ التحصیلی جمعی از طلاب حوزه علمیه “نور بناور” در سیمین شهر و به مناسبت قرار داشتن در ایام میلاد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم گفت: خدای متعال انسان را به عقل مسلح کرد و وی را به زمین فرستاد تا که بتواند خوبی ها و بدی ها را از هم تشخیص داده و با مصلحت اندیشی تصمیمات عاقلانه بگیرد، اما سوابق نشان می دهند که عقل به تنهایی نمی تواند ضامن اتخاذ بهترین راهکارها باشد و از این رو انبیا برگزیده شدند تا حق تعالی را به بشریت بشناسانند.

عقل اگر می توانست بهترین هدایت گر باشد، نخبگان و دانشمندان عصرهای مختلف و کسانی که پله های ترقی را در علوم دینی و دنیوی طی نموده اند در امورات مربوط به خود دچار مشکل و اختلاف نمی شدند.

وی عدم توانایی در پیش بینی حوادث و چالش ها را از قوه درک انسان خارج دانست و افزود: مخترعین و نخبگان عصر حاضر در کشورهای صنعتی مقوله دین را از زندگی خود خارج کرده اند، زیرا آنها هر تغییر و تحولی را مبنای پیشرفت معنا کرده و خوشبختی و سعادت شان را در ترقی صنعت و تکنولوژی می دانند. تکامل صنعت برای کسانی که خود را متمدن می شمارند همه ابعاد فکرشان را تسخیر کرده و دائما به ایجاد تغییر و تحول های نو فکر می کنند تا بتوانند اشتباهات گذشته خود را برطرف نمایند، اما دین الهی و شریعت باریتعالی بی نقص و کامل است.

آخوند حنفی میلاد پیامبر امت را به تعبیر قرآن کریم تولد نور هدایت خواند و اظهار داشت: تاریکی های زندگی انسان از اعمال آنها نشات می پذیرد و هر مقدار که شخص در جهالت و گمراهی بسر برد خود را از هدایت شدن بسوی نور محروم کرده است. خود بزرگ بینی و حس برتر بودن از مصادیق جهالت می باشد. اینکه خیال کنیم همه چیز را بهتر از دیگران می فهمیم و بی نیاز دانستن خود از کتاب و شریعت آغاز گمراهی و پیروی از فرامین نفس و شیطان درون به حساب می آید. نهایتا وقتی شخص به بن بست اندیشه ها و خیالاتش می رسد، خدا و رسولش را بیاد می آورد، پس تا زمانی که انسان خود را به نور هدایت و چراغ راهنمای بشریت مسلح نکند، قدرت تشخیص مسیر مستقیم از میان تاریکی ها را نخواهد داشت. در جهالت خطرات بسیار زیادی وجود دارند که انسان را تهدید کرده و اهریمن های پلید، گذشته، حال و آینده را تحت تاثیر قرار می دهند و لذا گذر از این مسیر بدون راهنما و رهبر به معنی استقبال از خطرات می باشد.

امام جمعه موقت سیمین شهر عنوان نمود: قرآن کتابی است که به زبان ساده بیان شده و هر شخصی با هر میزان سواد می تواند مفهوم آیات آن را بفهمد. کودکان هرگز به قرآن بی احترامی نمی کنند، چون می دانند که از نظر ارزش و اهمیت با کتاب های دیگر تفاوت دارد. نوجوانان و جوانان نسبت به قرآن تعصب خاصی دارند و اگر در جایی نسبت به آن بی احترامی صورت بگیرد فورا به احساس و هیجان در می آیند و همچنین اگر کسی به پیامبر اسلام جسارت بورزد با واکنش سریح اهل ایمان مواجه می گردد. همه این دلایل قرار گرفتن امت در مسیر نور و هدایت را به اثبات می رسانند، لیکن جهت رستگار شدن می بایست به فرامین عمل کرد.

آخوند حنفی خاطر نشان ساخت: فرمایش باریتعالی است که پیروان همه ادیان برای رسیدن به تعالی کوشش و تلاش می کنند، اما در این میان درهای رحمت و مغفرت بروی کسانی باز می شود که دنباله روی نبی مکرم باشند. ادیان مختلفی بودند که آمده اند و رفته اند که قرآن از آنها به نیکی یاد می کند. روایت است در زمان بنی اسرائیل حدود چهار هزار پیامبر در اقصی نقاط به امر دعوت مشغول بودند که اگر قرار بود مجدد پا به حیات بگذارند جملگی پیرو امت اسلام می شدند.

تزکیه نفس با گذشت زمان حاصل می شود و همچنان که برای تربیت اولاد مدت وقت کافی در نظر می گیریم باید به خود و دیگران زمان بدهیم تا به مرور طریق هدایت را بشناسیم. هر شخصی که جزو امت باشد بنا به فرموده رسول گرامی اسلام وارد جنت خواهد شد، مگر آن گروه که حقایق را نادیده بگیرند. متاسفانه بیشمار هستند مردمی که جزو ایمانداران به حساب می آیند، اما از انجام اوامر سرپیچی می کنند. هر فکری را حقیقت نپنداریم. برای آگاهی از اصول دین و احکام می بایست از امکانات موجود نظایر حوزه های علمیه و دانش مدرسین برجسته کمال استفاده را ببریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن