اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

جامعه اهل سنت و دو خبر مهم روز

خبر قتل رومینا و دستگیری عامل توهین به مقدسات اهل سنت

آوای سنت: جامعه اهل سنت ایران در روزهای گذشته با دو خبر مهم مرتبط با خود از جهت خبری روزهای شلوغی را پشت سرگذاشت.

خبر نخست این ایام ، مربوط به حادثه قتل رومینا اشرفی دختر نوجوان تالشی بود که به علت مخالفت پدر با ازدواج وی با فرد مورد نظر دخترش و برخی از حاشیه های ناشی از این مساله به پایانی بسیار تلخ منجر شد.از آنجا که خانواده دختر از خانواده های اهل سنت مقیم منطقه عمدتا اهل سنت نشین تالش بودند، این خبر در جامعه اهل سنت نیز به دقت دنبال شد.

در غالب موارد عکس العمل فعالان مجازی اهل سنت نسبت به این حادثه تلخ همراه با اظهار تاسف و تاثر بود.طبیعی بود قتل یک دختر نوجوان آن هم با آن شرایط هولناک به هیچ وجه توجیه پذیر نبود.یکی از نکات حاشیه ای در رابطه با این حادثه این بود که برخی از افراد تلاش داشتند، این رخداد را به دیدگاه های  مذهبی خانواده رومینا اشرفی ارتباط داده و رفتار خشونت بار پدر ایشان را به مذهب وی مرتبط سازند.

بیشتر  بخوانید: موج سواری با آبروی تالشان

حادثه قتل رومینا جامعه ایران را در شوک بزرگی فرو برد.همزمان با انتشار این خبر تلخ، بار دیگر مباحثی مثل ضرورت به روز رسانی روشهای تربیت فرزندان و مقابله با وادادگی فرهنگی در جامعه به بحث روز رسانه ها تبدیل شد.

نکته قابل توجه در رابطه با قتل های موسوم به ناموسی این است که این موارد محدود به منطقه یا مذهب خاصی نبوده و در موارد مختلف، مشاهده شده است افراد در مناطق مختلف اقدامات خشونت بار مشابه را انجام می دهند.بنابراین تلاش برای انتساب آن به مسائل مذهبی یک تلاش نادرست و ناشی از کم آگاهی افراد است.

بیشتر بخوانید: برای رومینا اشرفی !

خبر دوم مرتبط با جامعه اهل سنت در روزهای اخیر، انتشار خبر دستگیری عامل توهین به مقدسات مذهبی اهل سنت از طرف مقامات انتظامی سیستان و بلوچستان بود.

در این زمینه فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از شناسایی و دستگیری عامل انتشار مطالب توهین آمیز  به مقدسات دینی اهل سنت در فضای مجازی خبر داد.
سردار محمد قنبری در این باره اظهارداشت: در پی رصد و پایش روزانه کارشناسان پلیس فتا سیستان و بلوچستان مشخص شد شخصی با ایجاد صفحه شخصی توئیتر مطالبی همسو با معاندان نظام علیه مقدسات دینی اهل سنت منتشر کرده و سعی در تحریف و تشویش افکار عمومی داشته است.
وی افزود: کارشناسان پلیس فتا سیستان و بلوچستان بلافاصله اقدامات تخصصی خود را جهت شناسایی عامل انتشار این مطالب توهین آمیز آغاز و با بررسی های فنی و اطلاعاتی وی را در شهر مشهد ردزنی کردند.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تیم رسیدگی کننده پرونده طی هماهنگی های دادستان شهرستان زاهدان با دادستانی مشهد صبح امروز عامل انتشار این مطالب توهین آمیز را با همکاری پلیس فتا خراسان رضوی دستگیر کردند.

این خبر با واکنش مثبت فعالان رسانه ای و دینی اهل سنت مواجه گردید. غالب فعالان در فضای مجازی با انتشار مطالب و پست هایی از این اقدام نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی در پیگیری این مساله تشکر کرده و برخورد قاطع با این گونه موارد را تقویت کننده وحدت در جامعه قلمداد کردند.

دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه زاهدان نیز در این زمینه با انتشار اطلاعیه ای از برخورد قاطع نیروی انتظامی با این فرد هتاک قدردانی کرد.

به قول رهبری انقلاب برخی از افراد در جامعه ما تصور می کنند که برای تبلیغ مذهب تشیع باید به مقدسات اهل سنت بی احترامی و توهین نمایند.این رویکرد اشتباه است و در غالب موارد، مصداق عینی آب در آسیاب دشمن ریختن است.

جامعه ما از نظر تنوع قومی و مذهبی یک جامعه به شدت متکثر است.در این شرایط اگر افرادی با رویکرد ها تندروانه بخواهند به باورهای سایر بخش های جامعه توهین و بی احترامی کنند،نتیجه این عمل چیزی جز تشدید واگرایی و تنفر در بین مردم نخواهد بود.خوشبختانه نهادهای نظارتی و انتظامی به شدت مراقب این گونه رفتارها هستند.

برخورد اخیر نیروی انتظامی با فرد هتاک نمود عینی جدیت اراده بخش های مختلف نظام برای مقابله با اقدامات افراطی عناصر تندرو است.اگر در داخل کشور اعتقاد داریم که برخی از کشورهای بیگانه در صدد تحریک احساسات مذهبی اهل سنت هستند ،باید مراقب باشیم که با کارهای نامناسب خود به این گونه تلاشها دامن نزنیم.

در طرف مقابل هم فعالان اهل سنت نیز باید با هوشیاری مراقب برخی از تحریکات رسانه های خاص باشند.برخی از شبکه های ماهواره ای به اسم دفاع از اعتقادات و باورهای اهل سنت تلاش دارند جوانان ما را به سمت استفاده از روشهای خشونت بار و پرهزینه سوق دهند.دفاع از مذهب و اعتقادمان وظیفه همه ماست .اما نباید اجازه دهیم برخی از رسانه ها از اعتقادات و حساسیت های ما سوء استفاده نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن