اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

جشن تکلیف دبستان دخترانه رابعه شهرستان گنبدکاوس

آخوند یعقوب ایمری

آوای سنت : در میان نعمت های الهی نعمتی بالاتر و ارزنده تر از عبادت و بندگی نیست و ابتدا و آغاز این بندگی با رسیدن به سن تکلیف مشروع می‌ شود و در مسیری بسیار حساس و سرنوشت ساز قدم می‌گذارد.

مکلف شدت یعنی اینکه این فرد قابلیت راز و نیاز با خالق خود را دارد و می تواند ارتباط مستقیم با خدا داشته و بهترین این ارتباط و مسیر رسیدن به خداوند، نماز و تلاوت قرآن می‌باشد.

به عبارتی تکلیف یعنی دروازه ای برای ورود به جامعه است و رفتار و کردار فرد، شخصیت او را نمایان ساخته و در معرض ارزیابی جامعه قرار می‌ دهد، پس رعایت اموری مانند حجاب و شئونات اسلامی امری واجب و لازم الاجرا به حساب می آید.

در واقع اولین نکته‌ای که باید رعایت شود، حجاب است که در این زمینه پیروی از یک الگو و چراغ هدایت بسیار مهم و حیاتی بشمار می رود. در این راستا بهترین الگو برای نسل جوان بخصوص دختران، شخص پیامبر اکرم و خانواده ایشان می باشند.
حضرت فاطمه زهرا (س) بهترین و کاملترین الگو برای دختران نسل جوان و دانش آموزان است که خود دختری ارزشمند برای حضرت محمد و مادری نمونه برای امام حسن و امام حسین بودند.

در این برهه از زمان فراگیری قرآن و احکام اسلامی جزو ضروریات شناخته می شود. اموری مانند چگونگی خواندن نماز ، گرفتن وضو و رعایت ادب بسیار مهم است و خانواده ها‌ باید در این موضوع اهتمام ویژه ای از خود نشان دهند.

همانگونه که برای پیشرفت فرزندان از ظرفیت کلاس های تقویتی و معلوم خصوصی استفاده می‌شود در کنار این فرایند باید به جنبه معنوی و اسلامی فرزندان نیز توجه ویژه شود و زمانی را برای فراگیری قرآن و احکام اسلامی صرف نمود چراکه زندگی بدون معنویات و دور بودن از قرآن و اسلام، پوچ و بی معنی است.

خانواده ها در قبال فرزندان مسؤلیت بسیار سنگینی دارند، چرا که موظف هستند احکام و علوم اسلامی را به فرزندان خود بیاموزند و افرادی با ایمان و دیندار تحویل جامعه دهند.

بدون تردید نسلی که اهل نماز و اهل مسجد بوده و رفتار و کردار آنان در مسیر قرآن و اهل بیت باشد در آینده ای نزدیک افرادی موفق و تاثیر گذار برای جامعه خواهند بود و به سعادت ابدی نائل خواهند گردید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن