اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

حسادت ریشه بسیاری از مشکلات بشری

افندی داداشی: ابلیس بخاطر حسارت از درگاه خداوند رانده شد

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مسجد جامع محمد رسول الله رضوانشهر دوری از حسادت و روی آوردن به استغفار را باعث نجات انسان از گمراهی و هلاکت دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، افندی محمد عبدالقادر داداشی در سخنرانی اخیر خود با اشاره به عوامل گمراهی بشر و رویکرد ابلیس درمقابل حضرت آدام علیه السلام گفت:نافرمانی ابلیس در موضوع سجده ی تکریمی برای آدم نکاتی را گوشزد می نماید که برای انسان های سرگردان در وادی ضلالت و طالب هدایت درس ها و ارشاداتی نورانی بشمار می رود.

در آن زمان پروردگار خطاب به فرشتگان فرمایش کرد،من انسان را از گل آفریدم و از روح خود به او دمیدم. پس برای تکریم او سجده کنان بیافتید. در آن وقت تمامی فرشتگان بر انسان سجده کردند، جز ابلیس که کفر ورزید و از جمله کافران در آمد.

وی افزود: ابلیس برای این درمقابل آدم سجده نکرد، زیرا جنس خود را که از آتش بود بهتراز خاک می پنداشت. ابلیس که نامش عزازیل و حارث بود درابتدا جایگاه و منزلت خاصی دربین فرشتگان داشت. دربرخی تفاسیر آمده است که او هفتصد هزار فرشته را تعلیم و رهبری می نمود. براساس تاریخ، اجنه ها پیش از تولد انسان جزو مخلوقات بودند و مانند بشر مکلف بوده و خوردن، نوشیدن و تولید نسل دارند، اما جنس خلقتی آنها از آتش است.

افندی داداشی با بیان اینکه در بین اجنه نیز مومن و کافر زیست می کنند ادامه داد: ابلیس سرکرده ی اجنه  کفار است. انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی می باشد که از نظرجسمانی با بیشتر حیوانات وجه مشترک دارد. صفت های رذیله و اخلاق ردیئه و قبیحه درانسان مربوط به همین بعد جسمانی و حیوانی است. افعال روحانی و معنوی انسان اگر ازآلوده شدن به گناه محافظت شود، تاثیرمثبت درجسم او گذاشته وبعد حیوانی نیز تربیت یافته و مبارک، نورانی و مقدس می گردد که انبیا جزو این گروه به حساب می آیند.

امام جمعه اهل سنت رضوانشهر مستکبرین زمان های گذشته و حاضر را جزو پیروان ابلیس خواند و تاکید کرد: نتیجه تکبر ابلیس به کفر او انجامید. لذا کفر نتیجه خطرناکی به دنبال دارد. در روایات آمده است کسی که ذره ای تکبر دو وجودش باشد وارد بهشت نمی شود. ازاین جهت باید توجه داشته باشیم چیزی که بصورت اختیاری به دست نیامده باشد برای شخص فضیلت شمرده نمی شود.

ابلیس چون از جنس آتش بود انسان خاکی را تحقیر کرد. درحدیث شریف نقل شده، در بدن انسان پاره گوشتی است که اگر اصلاح شود تمام وجود شخص اصلاح می گردد و اگر تباه و فاسد شود، تمام وجود تباه می گردد. آگاه باشید که آن قلب است. ارزش وجود انسان با روح معنوی و جنبه ی ملکوتی او وزن می شود، نه داشته های مادی و ظاهری. ریاست این بعد برعهده قلب روحانی و قدرت اجرایی آن در دست عقل نورانی  قرار دارد.

افندی داداشی متذکر شد: مقایسه کردن خود با بزرگان و برگزیدگان خدا از انبیا، صحابه،تابعیت،صدیقان، مجتهدین و اولیای الهی عملی پسنیده نیست، زیرا که با خود غرور به همراه می آورد. در قیاس هم همینطوراست. ابلیس اولین کسی بود که نفس خود را با آدم قیاس نمود. بنابراین وقتی استدلال ابلیس به برتری خود بدلیل خلقتش از آتش روشن و تابنده از آدمی که از گل ناچیز، عیب و گناه باشد، پس اگر انسانی خود را برتر از انسان دیگر بداند در حالیکه هر دو از یک جنس و از خاک هستند، گناهی بزرگ و نابخشودنی خواهد بود.

این عالم اهل سنت تصریح نمود: ابلیس بعد از گناه بر طُغیان خود اصرار نموده و معذرت خواهی و طلب آمرزش نکرد و از رحمت خداوند مایوس و نا امید گردید، لذا مطرود و ملعون ابدی گشت. اگر انسان خطا و گناهی نمود، بلا فاصله باید استغفار نموده و توبه کند و به رحمت و مغفرت خداوند امیدوار باشد. این توبه و استغفار همان چیزی است که شیطان با انجام ندادنش از درگاه خداوند متعال رانده شد. توبه یعنی اظهاربه پشیمانی و کسی که توبه نکند در واقع ازعمل خود پشیمان نشده است.

افندی داداشی یکی دیگر از علت های سجده نکردن ابلیس درمقابل آدم را حسادت دانست و اظهارداشت: حسادت بیماری باطنی است که علت بیرونی ندارد و شخص حسود با کوته بینی و تنگ نظری به آن گرفتار می آید. حسادت همواره باعث گمراهی بشر در طول تاریخ بوده است و راه نجات و رهایی از این بیماری تسلیم شدن به خواست باریتعالی می باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن