اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

حسن خلق عامل تکامل اخلاقی انسان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرترکمن حسن خلق را از اسباب سنگینی اعمال حسنه برشمرد.

به گزارش آوای سنت، عبدالرحمان آخوند کر در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه بندرترکمن با اشاره به حالات روز قیامت و اضطراب ناشی از چگونگی اعمال در حالی که وحشت عذاب جهنم مقابل دیدگان انسان ها قرار می گیرد، گفت: طبیعت جسمانی بشر از تحمل کوچکترین دردها عاجز بوده و قدرت مقاومت در برابر بلایا را ندارد.

تحمل هر یک از حالت های درد دشواری های خود را به همراه دارد. در عین حال برای نجات مسلمان از مصایب اخروی به اعمال واجب و برقراری صله رحم اشارات بسیاری شده است. علی الخصوص قرآن کریم درباره اثرات قطع صله رحم اکیدا تذکر و هشدار می دهد. هر آنچه در فکر انسان می گذرد و اعمالی که از قوای جسمانی صادر می شوند از نظر پنهان نمی مانند و به تک تک خوبی ها و بدی ها رسیدگی بعمل خواهد آمد.

آخوند کر یکی از فواید صله رحم را اطلاع از احوال و احیانا مشکلات بستگان و آشنایان دانست و افزود: خدا از هر کسی که جویای احوال فردی و جمعی بوده و مردمداری پیشه می کند، راضی خواهد شد. حس همدردی با مصیبت زده و دستگیری از افرادی که دستمایه کافی برای گذران زندگی ندارند جزو وظایف فردی هر مسلمانی می باشد.

کلید رسیدن به فلاح و رستگاری در گرو آنچه است که باعث خشنودی خلق از ما و در نتیجه تعریف و تحسین باریتعالی می شود. انس بن مالک رضی الله عنه برکت رزق، رفاه در زندگی و افزایش طول عمر را در رفت و آمد با سایر مردم بیان می دارد. از ابعاد روانی نیز معاشرت با افرادی که به ما نظر لطف و محبت دارند موجب ایجاد نشاط شده و کسالت روح و جسم را از بین می برد.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن حسن خلق را از اسباب سنگینی اعمال حسنه برشمرد و تاکید ورزید: نرمخویی در برخورد و تواضع و فروتنی در گفتار را با مسائلی مانند قاطعیت و جدیت اشتباه فرض نگیریم، زیرا هر یک از حالت ها و رفتارها بسته به موقعیتی که در آن قرار داریم پیشامد می کنند. برخی زبانبازی و تخریب شخصیت و لگد مال کردن غرور افراد در نزد سایرین را یک امتیاز ویژه برای خود پنداشته و دائما سعی می کنند تا اخلاق خود را به رخ جامعه بکشند، غافل از آن که هیچ خیری در انجام اینگونه اعمال وجود ندارد. حسن خلق و حسن الجوار مزید بر علت است تا با زبان گفتار و در صورت امکان با رفتار حسنه جویای احوال مخاطب شویم.

آخوند کر در این باره عنوان نمود: خوار و ذلیل نخواهد شد کسی که با برادران و بستگان خود در رفت و آمد باشد. مهمان نوازی برکت سفره را افزون می بخشد. کسی که مهمان را به خانه اش راه می دهد لیاقت پذیرایی از وی را داشته است و چه بسا گناهان بسیاری به خاطر احترام به دق الباب کننده و ایجاد حال خوش در وی از کارنامه اعمال به ریزش در می آیند.

خارج از حدود فکر بشر است که بتواند بهشت باریتعالی را بابت اعمال نیکی که در دنیا انجام می دهد متصور شود. پاره ای افراد گمان می ورزند که برای رسیدن به بهشت الزاما می بایست دست به کارهای بسیار بزرگ زد، اما کار مهم و ارزشمند از نظر الله انجام واجبات و دستگیری از مستحق در حد توان ولو به مقدار بسیار ناچیز است. به خاطر بزرگ جلوه کردن در نگاه مردم، اگر همه دنیا را هم که ببخشیم سودی به حال نخواهد داشت و در عوض بخشیدن یک خرما در راه خدا می تواند شر عذاب را از سر مسلمان رفع نماید. بستگی به این دارد که کار خیر را با چه نیتی انجام می دهیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن