اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها
موضوعات داغ

حفظ احترام صحابه بر همه واجب است

مجاهدتهای صحابه در صدر اسلام بی نظیر است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرترکمن جنت را وعده باریتعالی به اصحاب کرام دانسته و هر گونه توهین به ایشان را عملی محکوم خواند.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، عبدالرحمان آخوند کر طی سخنانی در نماز جمعه(پنجم شهریورماه) مسجد جامع “قبا” بندرترکمن، تشریح مسائل صدر اسلام از زمان آغاز نبوت را سر فصل بیانات خود قرار داد و گفت: در تاریخ بشر، انبیا مختلفی همچون نبی مکرم اسلام بعنوان سرور همه کائنات و مخلوقات زندگی کرده اند. در برهه ای از این سرگذشت گروهی از بهترین یاران آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم به خاطر باور و ایمانی که به خدای متعال و رسول برحق داشتند،خانه، کاشانه و همه تعلقات خویش را رها کرده و به هجرتی سخت و طاقت فرسا تن دادند. د

ر طرف مقابل اهل مدینه، یعنی انصار بودند که مهاجرین را با آغوش باز پذیرفته و امکانات شان را با آنها تقسیم کردند. لذا همچنان که می خوانیم خدای متعال در کلام خود رضایتش را از ایشان اظهار می دارد. آنها اصحابی هستند که جنت برایشان مهیا شده و در قیامت با بهترین محیط و با عالی ترین امکانات که به ذهن بشر نمی گنجد به زندگی ابدی خواهند رسید.

وی تابعین را آن گروه از مسلمانان توصیف کرد که پس از نبی مکرم اسلام و اصحاب ایشان زندگی می کردند و افزود: ادامه رسالت که از صدر اسلام به تابعین رسیده بود، در دوره تبع تابعین هم ادامه پیدا کرد. همه ما می دانیم که قرآن کریم در زمان نبی مکرم اسلام تکامل یافت. حضرت عثمان رضی الله عنه نسخه های آن را گردآوری نموده و به شکل کتاب امروزی در آورد. نکته بسیار جالب در این کتاب این است که باریتعالی در کلام خود از تابعین و تبع تابعین در زمانی که هنوز به دنیا نیامده بودند، اظهار رضایت و خوشنودی کرده است.

قدری باید به این مسئله و به این بخش از کلام باریتعالی تامل داشته باشیم. به اینکه خدای متعال بهشت را برای گروهی که جزو افضل ترین ها  هستند مهیا کرد .. بهترین صد سال به گواه پیامبر اسلام به عصر ایشان برمی گرد و سپس دویست سال بعدی را شامل می شود که در آنها تابعین و تبع تابعین حیات داشتند.

آخوند کر ارزش و احترام صحابه رضی الله را غیر قابل انکار دانست و تاکید کرد: هر شخصی که خود را مسلمان می شمارد باید صحابه را نیز مانند نبی مکرم اسلام محترم و گرامی بدارد. آنها کسانی بودند که در مکتب و مسجد رسول گرامی پرورش و تربیت پیدا کرده و خدای متعال از آنها به عنوان بهترین در میان امت یاد می کند. امتی که “حد وسط” لقب گرفته است و می بایست از افراط و تفریط پرهیز نمایند. امروز ما هم که افتخار بودن در جمع امت را داریم، می باید تابع منش، شیوه و روش رسول گرامی و اصحاب کرام به عنوان خیر امت و امت وسط باشیم.

از جمله خصلت های نیک و پسندیده در رفتار و گفتار صحابه این بود که ایشان و از جمله خلفای راشدین رض یکدیگر را بی حد و بسیار دوست می داشتند. آن صحابه آنچنان که در کتب تاریخی می خوانیم مانند حضرت ابوبکر رض  به عنوان پدر گرامی همسر مکرمه ایشان، مانند حضرت عثمان ذی النورین و حضرت علی رضی الله با یکدیگر و با پیامبر اسلام نسبت خویشاوندی داشتند. آنها در جنگ ها از خود و از خانه و فرزندان شان می گذشتند تا ممالک سایر را تحت سلطه اسلام در آورند. در شبانگاه آن گونه که ما خواب و آسایش داریم، خواب راحت و ایمن نداشتند. اکثر اوقات ایشان با وضو سپری می شد و نمازشان را در بهترین حالت ممکن برپا می کردند.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن نورانی بودن چهره را از دیگر مشخصات اصحاب صدر اسلام خواند و عنوان نمود: مقامی وصف ناشدنی و بسیار ارزشمند برای قیامت اصحاب گرامی رسول گرامی و خصوصا اهل بیت ایشان تدارک دیده شده است.

کسانی که در دعا و راز و نیاز شب سرآمد بودند و از خدای متعال همواره طلب مغفرت می کردند. تابعین هم بدین روش و بعد از ایشان نیز در دعا و مناجات شناخته شده بودند. آنها همواره برای خود و برای درگذشتگان مغفرت طلب می کردند و از باریتعالی می خواستند دل هایشان را از کینه نسبت به سایر مسلمانان محفوظ نگه دارد.

انسان های عصر کنونی گرچه توفیق همجواری در میان مهاجرین و انصار را پیدا نکردیم، اما می توانیم جزو دسته سوم باشیم. کسانی که برای گناهان خود، والدین، اجداد و سایر درگذشتگان مغفرت می طلبند. محبت خود را از اهل ایمان و افضل ترین شان صحابه صدر اسلام دریغ نورزیم. رسول گرامی اسلام یاران خود را به ستارگانی تشبیه کرده است که می توان با آنها مسیر حق را از ناحق تشخیص داد. آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم احترام و عزت مندی صحابه را برای همه امت خود مورد تاکید قرار داده و از هرگونه توهین و بی احترامی به ایشان برحذر داشته است.

آخوند کر خاطر نشان ساخت: با بی حرمتی به صحابه خشم خدای متعال را باعث نشویم. عمر خود را برای پیدا کردن ایراد در زندگی آنها تلف نکیم، زیرا سرنوشت هر یک از آنها مشخص و معلوم است، اما در مورد ما هیچ چیزی معلوم و مشخص نمی باشد. بدانید هر کس به صحابه دشمنی ورزد مانند آن است که به آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم عناد و دشمنی ورزیده است و هر کس خاطر نبی مکرم را آزرده کند مانند آن است که خدای متعال را از خود آزرده کرده و بی شک در دنیا و آخرت به سختی تنبیه خواهد شد. تشریح زحمات و خدمات صحابه کرام در یک و یا چند گفتار نمی گنجد.

امثال حضرت بلال رضی الله را روی شنهای داغ خوابانده و شکنجه کردند تا از دین خود دست بردارد. تازیانه ها را بیشمار بر پشت اصحاب کرام نواختند و رد هایی بر جایی گذاشتند که اثر آن مادام العمر بر پشتیبان باقی ماند. این چنین بود که این دینی الهی به صورت اکمل به دست ما رسیده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن