اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

خضوع و خشوع در توبه از ویژگیهای انسان مومن است

آوای سنت: معاون مجتمع دینی اهل سنت و جماعت بندرعباس، خضوع و خشوع در توبه را گذر از دروازه های بخشش خواند.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالرحیم مهجور در مبحث گناه و معصیت و تاثیر آن بر زندگی انسان ها با بیان این مطلب که بخشش همه گناهان جز شریک قرار دادن برای خدا با توبه امکان پذیر می شوند گفت: دلیل بخشیده نشدن مشرکان این است که آنها اعتقادی به وجود آفریدگار متعال ندارند و به همین سبب نیازی برای بخشیده شدن نمی بینند، اما ایمانداران می دانند که پس از مرگ به دریچه دیگری به روی شان گشوده می شود که در آن روز باید در برابر اعمال شان پاسخگو باشند. در عین حال نیز قرآن کریم به آنها توصیه می کند تا پیش از پایان مهلت عمر، توبه کرده و امید بخشش از درگاه ذات احدیت داشته باشند.

وی در این باره ادامه داد: در شرح احادیث نیز می توان این نکته را دریافت که انسان لاجرم مرتکب گناه می شود و همه ما جز انبیاء و امامان معصوم، خواسته و ناخواسته دچار معصیت می شویم. لذا توبه مقرر قرار داده شده است تا از این امتیاز بهره کافی را ببریم. امتیازی که تنها برای امت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم مقرر گردانده شده است.

شیخ مهجور، هر نافرمانی بر خلاف دستور خدای متعال و رسول برحق امت را از اقسام گناه دانست و افزود: برخی از معاصی هستند که اشخاص با توجه به معلومات شان نسبت به آن آگاهی دارند، اما در برخی موارد از تشخیص عاجز هستند. بنابراین بهترین راه شناخت اعمال با مراجعه کتاب و سنت می باشد. توجیه گناه یک آسیب است که برخی انسان ها به آن دامن می زنند. توجیه یک عمل اشتباه چیزی از میزان گناه را کم نمی کند، ولی اگر اقرار به اشتباه کنیم در حقیقت دریچه توبه را برای خود مهیا ساخته و بی درنگ طلب بخشش خواهیم کرد.

معاون مجتمع دینی اهل سنت و جماعت بندرعباس، خضوع و خشوع در توبه را گذر از دروازه های بخشش خواند و اظهار داشت: خدای متعال نیز دوست دارد تا بندگانش رابه این بهانه و دلیل مورد عفو و بخشش قرار دهد. افشای معاصی، شخصیت و حیثیت انسان را در نزد سایرین لکه دار می کند. از این رو نبی اسلام توصیه می دارد که توبه را در خلوتگاه و تنها برای خدا انجام بدیم تا جزییات گناه برای مردم افشا نشود.

معترف شدن به گناهان تحت یادآوری خاطرات دوران جوانی از عوامل تشویق و ترغیب جوانان به آن است که عملی نکوهیده به حساب می آید. ضمن آنکه اگر قرار به اعتراف است، اولا باید به منظور طلب بخشش باشد و ثانیا در خفا و تنها در نزد فردی صورت بگیرد که حقی را از وی ضایع کرده ایم.

شیخ مهجور، یکی از آسیب های جوامع امروزی مسلمانان عادی پنداری گناهان برشمرد و متذکر شد: توجیهاتی مانند فقر و نداری، قرار گرفتن در میدان رقابت، تلافی اعمال دیگران، بغض، کینه و …دلایل موجهی برای ارتکاب به گناه نیستند. آن چیزی که انسان را تشویق به گناه می کند، نفس اماره می باشد. تحریکات شیطان گناه را به گونه ای عادی جلوه می دهند. یکی از راه های معمول و آسان برای توبه، سه بار استغفار در پایان از هر نماز است. مطابق با حدیث نبوی، خداوند، توبه کنندگان در هر ساعت از شبانه روز را می بخشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن