اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها
موضوعات داغ

خطبه های جمعه؛محتوا و عملکرد..

انتقاد یک نویسنده عربستانی از سبک و سیاق سخنرانی های جمعه

آوای سنت : عبدالمحسن الحارثی از ریاض در یادداشتی که در روزنامه”سبق”عربستان منتشر شده است،اطاله کلام،به روز نبودن محتوای خطبه ها،فقدان اقناع درکلام خطیبان،و تقلید ازیکدیگر را چهار مشکل امروزخطبه های نماز جمعه دانست و به این خطیبان پیشنهاد داد درخطابه های خودتجدید نظر کنند.

سرویس ترجمه آوای سنت ترجمه این یادداشت را تقدیم حضور کاربران سایت می نماید.

برخی از محتواها تقریبا در همه نمازجمعه ها در حال تکرار است،یکی از زیاده روزی هایی که دراین زمینه صورت می گیرد،توبیخ و سرزنشِ خویشتنِ انسانهاست که تقریبا درهمه نماز جمعه ها به صورت مشابه و یکسان گفته می شود(و در این زمینه نوآوری نیست). این واعظان با وجود اینکه می دانند،خداوند بخشنده ترین و مهربان ترین است اما محتوای خطبه نماز جمعه آنها پر است از فریاد ها،وعده ها و تهدیدهای روزافزون.

مدتی است برخی از مبلغان در زمینه محتوا و همچنین سبک بیان از یکدیگر تقلید می کنند. نیک واضح است که محتوای خطبه آنها متناسب با زندگی امروز مردم نیست،و برخی از آنها ویژگیها و هنر لازم برای یک سخنرانی عمومی را ندارند.

خطیب باید تقلید را رها کرده و سبک و سیاقی را برای خود خلق کند که مختص به او باشد،او علاوه بر توجه به محتوا، باید به ساده ترین روش ها وشیوه های خطابه نیز تسلط داشته باشد.

برخی از خطیبان هستند که مخاطبان،سخنان آنها را درک نمی کنند،کلمات را به خوبی ادا نمی کنند و با زبان بدن آشنایی ندارند.بالا و پایین رفتن صدای آنها،به موقع نیست،این خطیبان با قانون جاذبه ذهن انسان وچگونگی تبدیل آن به گیرنده ای که باعث جذب افکار و افراد می شود،شناخت کافی ندارند.

تجدید نظر درخطبه های هفتگی جمعه،امروز یک ضرورت است و واعظان باید به جای بالا بردن صدای خود درهنگام خطبه خوانی،برای جذب مخاطبان از زبان اقناع،بیشتر کمک بگیرند.

یکی از چالشها درخطبه های امروز،اطاله کلام است،ای واعظ محترم،شما باید مطالب خودت رامختصرومفید به مخاطبان ارائه کنی و باید از تکرار بپرهیزی.

پائولو اشتیتمن (یکی از مدرسان سخنرانی) می گوید:اگر بارها و بارها از حروف یا کلمات اضافی استفاده کنید،مردم فکر می کنند که شما به اندازه کافی آماده نیستید.

عبدالمحسن الحارثی – الریاض

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن