اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

در معاملات باید مراقب افعال حرام باشیم

مولوی ایل نژاد: جامعه نسبت به افعال حرام حساسیت ندارد

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت درگز در سخنرانی پیش از خطبه پرهیز از فعل حرام را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت،مولوی مرتضی ایل نژاد در ابتدای بیاناتش گفت: خداوند متعال کسب رزق و روزی از راههای حلال را مباح قرار داد و در زمین درهای مختلفی برای کسب روزی حلال به روی انسانها باز کرد.

قرآن کریم فرمایش می کند،روز را وقت تلاش و کوشش برای زندگی و معاش قرار دهید. ما تسلط بر زمین را براى شما قرار دادیم و انواع وسایل زندگى را براى شما فراهم ساختیم، هرچند که کمتر شکرگزارى مى کنید.

وی افزود: آنچه در کسب روزی مهم است این است که آن روزی پاک و از راه‌های حلال به دست آمده باشد. یک مسلمان به روزی خودش توجه می‌کند که از راه شرعی و درست کسب روزی کند.

مولوی ایل نژاد در حدیثی از پیامبراسلام ص اظهار داشت: برکت از مال حرام گرفته می‌ شود، گرچه زیاد ومتنوع باشد. نبی مکرم حال شخصی را ذکر کرد که سفرش طولانی شده بود. این شخص دستش را به سوی آسمان بلند می کند و ندای یارب یا رب سر داده و از باریتعالی می خواهد که دعایش را مستجاب نماید، لیکن خدای متعال چگونه می تواند دعای آن شخص را مستجاب کند؛ در حالی که غذای او حرام، نوشیدنی اش حرام، لباسش حرام و کلا با حرام تغذیه شده و رشد کرده است.

امام جمعه اهل سنت درگز با بیان اینکه فرد مومن با توجه به این آیات و روایات از چیزهای حرام پرهیز می‌ کند تاکید کرد: کسب و روزی حرام علاوه بر محرومیت ازعمل صالح، مومن را به انواع مریضی‌ها و مشکلات مبتلا می‌کند. متاسفانه در بازارهای ما بسیاری از معاملات فاسد هستند و آموزه‌های شرعی در آنها رعایت نمی شوند.

حضرت عبدالله‌ ابن ‌عمر روایت می‌ کند که رسول‌ اکرم صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله وسلم فرمود: اگر کسی لباسی به ده درهم بخرد که یک درهم از آنها حرام باشد، پوشیدن چنین لباسی برای آن فرد حرام است. از این رو همه ما باید دقت کنیم مالی که به دست می‌آوریم از راه حلال باشد.

این عالم اهل سنت در ادامه بیاناتش به ذکر چند مورد از معاملات ناجایز و حرام پرداخت و بیان نمود: هر مسلمانی باید سعی کند تا عمل حرام پرهیز کند، تا مال خود را از حرام شدن و بی ‌برکتی محفوظ نگه دارد.

یکی از معاملات حرام که از آن نهی شده، فروش اشیا حرام است؛ هرگاه خداوند متعال هرچیزی را حرام نموده باشد، پس قیمت آن را نیز حرام است. به همین خاطر پیامبرصلیر الله علیه و آله وسلم  فروش خوک و شراب را حرام اعلام کرد. به علاوه حیواناتی که قبل از ذبح مرده‌ باشند و یا ذبح شرعی نشده‌ باشند، حرام است، بنابراین فروش آنها نیز به هر شکل و صورت حرام می باشد.

همچنین فروش کالاهایی که خراب و فاسد شده که استفاده آن برای مردم ضرر دارد، حرام است. سودی هم که از ربا حاصل می‌شود حرام است.

مولوی ایل نژاد خمر، مشروبات الکی و بطور کلی هر چیز مست کننده را از افعال حرام برشمرد و متذکر شد: فروش مواد مخدری که جامعه را به سمت نابودی می کشاند و فروش مجلات و فیلم های مبتذل از جمله دیگر افعال حرام هستند. حد و حدود خداوند را بشناسیم و از آن تجاوز نکنیم. اصحاب گرانقدر نبی مکرم اسلام  خیلی تلاش می‌ کردند که از حد خداوند تجاوز نکنند و اگر احیانا پا را فراتر می‌گذاشتند، بلافاصله توبه می‌کردند. بعضی از مردم متاسفانه با آنکه می ‌دانند که حرام می خورند، بازهم شب و روز، شکم‌های خود و خانواده‌شان را از آن پر می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت درگز خاطرنشان ساخت: انسان عاقل کسی است که عاقبت اندیش باشد. اگر شخصی از اموال حرام استفاده کرده باشد و سپس توبه کند، اشکالی ندارد و چیزی بر او نیست و لازم نیست که اموال حرامی را که استفاده کرده است را برگرداند، مگر آنکه حق الغیر باشد که باید آن را به اصحابش برگرداند و یا از طرف صاحب مال بخشیده شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن