اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

دلایل افزایش تعداد فوتی های کرونا در کردستان

آوای سنت: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان افزایش تعداد فوتی های در آن استان را ناشی از رعایت نشدن فاصله اجتماعی و توجه نکردن به توصیه ها از سوی مردم دانست.

به گزارش آوای سنت دکتر عبدالرحیم افخم زاده در گفتگو با خبرنگار ما تفاوت فرهنگ ها در استان های مختلف را دلیل آمار متفاوت فوتی های کرونا در آنها دانست و گفت: مردم در استان های کردستان و کرمانشاه مراودات بسیار نزدیکی با هم دارند و از سوی دیگر وضعیت بد معیشتی و دغدغه روزمرگی باعث شده است تا ساکنین در شهرها و روستاها آنطور که باید و شاید نکات بهداشتی را رعایت نکنند، لذا تعجبی ندارد اگر می بینید طی یک روز هجده نفر در کردستان به دلیل کرونا از میان می روند.

وی با یادآوری این مسئله که نیمی از فوتی های به ثبت رسیده ناشی از بیماری کرونا مربوط به تهران است، افزود: این کلان شهر جمعیت بسیار زیادی را در خود جایی داده است و در یک چنین فضایی به راحتی نمی توان فاصله اجتماعی را رعایت کرد. از سوی دیگر همه روزه افراد بیشماری از ساکنین شهرهای دیگر وارد این شهر می شوند و در این بین کافی است تا یک فرد مبتلا به کرونا عده زیادی را آلوده کند که این مسئله منجر به تشکیل زنجیره ای از افراد آلوده به ویروس کووید- ۱۹ می شود.

دکتر افخم زاده یکی دیگر از علل آمار بالای مبتلایان به کرونا در استان های غربی کشور را مراوادات آنها به کشور همسایه عراق دانست و یادآور شد: همان گونه که در خبرها آمده است، الان در عراق نیز کرونا شمار زیادی از مردم را به خود درگیر کرده و و طبیعتا رفت و آمد به آن کشور در افزایش مبتلایان ساکنین غرب کشور بی تاثیر نبوده است.

دکتر افخم زاده آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا در فصل پاییز را از نکات پیش بینی شده خواند و ادامه داد: از پاییز به عنوان فصل بیماری سرماخوردگی و آنفولانزای انسانی یاد می شود که هر دوی این بیماری ها از طریق تنفسی به انسان منتقل می گردند. کرونا نیز همین قابلیت را دارد و بنابراین افزایش مبتلایان در این فصل چندان دور از انتظار نبود.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان تصریح ورزید: از دوره فعلی به عنوان موج سوم کرونا صحبت به میان می رود. البته بنده به این موضوع اعتقاد چندانی ندارم، چون زمانی می توان از موج. دوم و سوم استناد کرد که موج اول به حداقل رسیده و در جامعه آرامش نسبی حاکم شده باشد.

دکتر افخم ضمن اظهار امیدواری از ساخت واکسن کرونا تا پایان سال جاری و با اشاره به تلاش کشورها برای ساخت واکسن کرونا ادامه داد: در کشور ما نیز ساخت واکسن کرونا مراحل پایانی اش را پشت سر می گذارد و باید دید کیفیت واکسن های ساخته شده در کشورهای مختلف تا چه حد به حد مطلوب نزدیک است.

این پزشک حاذق اهل سنت اظهار نظر راجع به کیفیت واکسن ساخته در ایران را قطعی ندانست و خاطرنشان ساخت: در پزشکی اصطلاحی به نام عدم قطعیت وجود دارد و نمی توان با یقین کامل در مورد کیفیت واکسن در دست تهیه صحبت کرد. ما باید بپذیریم که امکانات پزشکی در اروپایی بهتر از آنچه است که ما داریم، لیکن پزشکان ایرانی در خلاقیت شهره هستند و موفقیت واکسن ساخته شده توسط متخصصان کشور باعث افتخار همه ایرانی ها خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن