اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

دکتر جامی الاحمدی: ظاهر بینی آفت مهم جامعه بشری

آوای سنت: معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه احمدیه تربت جام، قضاوت های نابجا، قطع صله رحم و جرم اندیشی را از عواقب زیانبار ظاهر بینی در برخی افراد توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، دکتر حسین جامی الاحمدی در گفتاری عدالت را پازل گم شده و ظاهر گرایی را از پدیده های نابهنجار جوامع کنونی دانست و گفت: با آنکه همه پیروان امت اسلامی عدالت را یک ضرورت برای خود دانسته و می کوشند تا شیوه زیست شان را بر اساس اخلاق و سنن نبوی پیاده کنند، اما ما ناعادلانه ترین دوره را شاهد بوده و بشر یکی از تاریک ترین سنوات عدالت و انصاف را تجربه می کند. لذا حقوق و کرامت بندگان در پایین ترین درجه قرار گرفته است. در قضاوت ها اکثرا به ظاهر افراد بسنده می کنیم. قضاوتی که باعث کدورت ها، دلخوری ها و جدایی ها می شود. چنین موضوعاتی هیچگاه مطلوب و دلخواه رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم نبوده است. ایشان آمد تا انسان ها را به یکدیگر وصل نماید، لیکن روش ها حکایت از جدایی ها دارند.

دکتر جامی الاحمدی وصف آن حضرت از نگاه قرآن را رحمت و نعمت برای تمام عالمیان برشمرد و اظهار داشت: فلسفه بعثت نبی مکرم نیز در همین دو عامل وصف شده است. لذا اگر وجود پر برکت پیامبر امت نبود، هیچ یک از کائنات و مخلوقات و به علاوه زمین و کهکشان ها آفریده نمی شدند. پس اندکی با خود بیاندیشیم که این همه غرور و تکیر از کجا نشئت گرفته است! ظاهر گرایی افراطی در مقابل درون گرایی قد علم کرده و بعضا به مسائل منفی و جرم اندیشی بدل می شود.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه احمدیه تربت جام یادآور شد: انسان های متکبر فکر می کنند که هر آن چه می شنوند عین حقیقت است و خود را از تجربه دیگران بی نیاز می پندارند. جرم اندیشی، جهل و خشونت های جاهلانه بر سر یک سری از مسائل خیلی جزئی رخ می دهند. قهرهای طولانی با جامعه ای که به نبوی بودن افتخار می کند به هیچ وجه همخوانی ندارد. تعصبات بی جا و خرافات نشر یافته و میدان دادن به اینها موجب شده است که منادیان و صاحبان علم به حاشیه رفته و منزوی شوند.

دکتر جامی الاحمدی رویکرد های غیر عقلانی را منجر به بد اخلاقی ها خواند و عنوان نمود: ظاهر گرایی دینی به تقابل با ایمان در می آید و اگر ایمان فرد درونی باشد، خشوع، ترس خداوندی از به حاشیه رفتن اخلاق و توحید ممانعت می ورزد. خوبی ظاهر شخص را به معنای کامل بودن وی تلقی نکنیم. امروز هر کس خودش را داناتر از دیگران می داند. افراد در جوامع ظاهر بین از روی قیافه و نوع پوشش طبقه بندی می شوند. لیکن خداوند هیچ گاه ظاهر اشخاص را ملاک ندانسته و به درون مایه و باطن نگاه می کند.
این اندیشمند اهل سنت خاطر نشان کرد: هزاران ظاهر آراسته نمی تواند روی باطن خراب را بپوشاند. اخلاق را نباید قربانی قضاوت های عجولانه کرد. مزین شدن به کردار نبوی اصل و اساس دین است تا بتوانیم به تقرب الی الله برسیم. این گونه نباشد که به آنچه از قرآن برایمان مفید است عمل کرده و در مواقع دیگر آن را فراموش کنیم. به حاشیه بردن استعدادها و ظرفیت های انسانی به جرم اینکه اهل ریا و خودنمایی نیستند، ظلم به آنها است. چه بسا اشخاض ظاهرگرا برای دست و پا کردن جایگاهی برای خود اقدام به هر کاری می کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن