اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

دیدگاه مولانا عثمانی درباره پیروزی طالبان در افغانستان

آوای سنت: مدرس حوزه دارالعلوم زاهدان تحقق حاکمیت اسلام و شکست امپریالیزم را جزو والاترین آرمان روشنفکران دینی جهان اسلام برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالحکیم عثمانی با اشاره به سال‌ها رنج و مصیبت، تجربه تلخ، ناامنی و هجرت، فقر و تنگدستی، قتل و خونریزی، دزدی و رهزنی، آدم ربایی و گروگان‌گیری، ملت مسلمان افغانستان را در آزمون طاقت‌فرسایی قرار داده بود، گفت: حاکمان دست‌ نشانده و اجیر توسط مزدوران و کارمندان خویش در ارگانهای مختلف از مکیدن آخرین رگه‌های خون ملت دریغ نمی‌کردند، اما اکنون با طلوع صبح امید و زندگی، خورشید عدالت و رحمت، ظلمت شب‌های تار به سرآمده است و اهل ایمان در سراسر دنیا احساس مسرت و شادمانی دارند.

لذا امید است در این شادی همه سهیم باشیم و سجده شکر را به بارگاه الهی بجای آوریم.

وی آینده را در مشیئت و قضای الهی خواند و افزود: آنچه امروز به ثمر نشسته است اخلاص و خشیت، دعا و تضرع، جهاد خالصانه و جان فدائی‌های پارسایان شب زنده‌دار و سجاده‌ نشین و شهسواران میادینی است که اشک شبانه و خون خویش را جانانه تقدیم کردند. کورچشمانی که از قدرت ایمان و معنویت خبر ندارند ابلهانه پیروزی طالبان را به توطئه سرسخت‌ترین دشمنان‌شان ربط می‌دهند.

البته تقصیری هم ندارند، زیرا در شرایطی زندگی می‌کنند که قرن‌ها خلوص و صداقت جایش را به ریا و تظاهر، ایمان و یقین جایش را به ماده و اسباب ظاهری سپرده است. کاش اینها گذری بر تاریخ اسلام و فتوحات رادمردان راستین می‌داشتند و همواره قالب مادی معاصر را معیار قرار نمی‌دادند.

مولانا عثمانی در ارزیابی شرایط فعلی افغانستان اظهار داشت: امروز در کشور همسایه ابتدا دشمن و بعد برخی از دوستان سطحی ‌نگر غافلگیر شدند. سرعت فتوحات، استقبال توده‌ها، قهرمانی طالبان در عفو و گذشت، اثبات قدرت و تحکیم امنیت بی‌نظیر و از همه مهمتر شکست ارتشی که بیست سال تحت پیشرفته‌ترین آموزش ها بود و بیست روز هم دوام نیاورد و بروز ده‌ها امتیاز ناگهانی دیگر، بر اضطراب و دست‌پاچگی خیلی از تحلیل‌گران افزوده است. امید ما به این است که بستر تحولات خیر، اخبار خوش برای امت‌ اسلامی و خصوصا افعانستان عزیز باشد.

از اینکه بعد از سال ها انتظار پرچم آراسته به کلمه توحید در سرزمین افغانستان بر کوه و برزن، بر ارگ و مراکز قدرت به اهتزاز درآمده است و از اینکه ابرقدرت اشغال‌گر معاصر، خوار و زبون گردید و زنجیر استبداد و استعمار از پیکره‌ی این خاک پاک از هم گسست و از اینکه تهاجم صلیبی به اعتراف شخص بوش بعد از دو دهه جنگ و گریز به شکست مفتضحانه انجامید، بدون تردید مایه شادمانی و خنکی چشم هر مومن و مسلمان و هر ستمدیده و مظلوم است.

مدرس حوزه دارالعلوم زاهدان با نگاهی به گذشته یادآور شد: پیروزی اخوان‌المسلمین در مصر و روی کار آمدن شهید مرسی و پیروزی نهضت اسلامی در تونس و موفقیت اسلام‌گرایان در ترکیه هر چند دست‌آوردهای نسبی داشت و بعضا با شکست مواجه شدند، اما مورد استقبال مسلمانان در شرق و غرب قطع ‌نظر از رنگ و نژاد، فکر و مذهب، عقیده و مشرب واقع گردید. به خصوص رهبران و دعوتگران و نظریه‌ پردازان مسلمان هند و پاکستان، افغانستان و اهل‌ سنت ایران، همواره قبل از دیگران از پیروزی احزاب‌ اسلامی با گرایش‌های مختلف حمایت و استقبال کردند و اساسا آرزوی تحقق حاکمیت اسلام و شکست امپریالیزم از سالیان پیش جزو والاترین آرمان روشنفکران دینی ما بوده است.

پیروزی طالبان ابتدا بر نیروهای امریکایی و غربی و ثانیا بر حکومت دست‌ نشانده، نه با کودتا و نه با صلح و پذیرش ذلت به دست آمد، بلکه این دستاورد مهم نتیجه بیست سال مبارزه بی‌امان و جهاد خالصانه و تقدیم هزاران شهید بود. قطعا به جای طالبان، هر حزب و جنبش اسلامی به این موفقیت می‌رسید، شخصیت هایی که پیروزی طالبان را تبریک گفتند آن‌ روز هم در صف مقدم حامیان آن حرکت دینی می‌بودند، چنانچه در طول تاریخ جهاد افغانستان این نگرش وسیع دینی را به اثبات رسانده ند.‌

مولانا عثمانی خاطر نشان کرد: تردید در مبارزه و جهاد طالبان و نهایتا پیروزی درخشان آنان، توجیهی جز عصبیت حزبی و فکری و سستی پایه‌های باورهای دینی در محافل اسلام‌گرایان و بی‌دینی و الحاد و تنفر از حاکمیت دین در محافل غیر دینی به همراه ندارد. نقد عملکرد طالبان و توهم انحرافات احتمالی در تعامل با مخالفین و بروز آنچه باعث نگرانی مخالفین شده موضوعی است که با گذشت زمان و آینده نه‌ چندان دور آن را روشن خواهد نمود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن