اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

دین مداری عامل دوری از انحرافات

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت قشم پرداختن به دین و اخلاق را سبب دوری از آسیب های فردی و اجتماعی و یک تکلیف مهم و حیاتی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالرحیم خطیبی تفقد در دین به منظور فهم دقیق و کامل آن را مانعی در برابر آسیب های اجتماعی خصوصا برای اقشار جوان دانست و گفت: خدای متعال به کسانی که در امور دین فعالیت می کنند ماموریت داده است تا به میان قوم خود رفته و تعلمیات لازم را به آنها انتقال دهند. هدف از این انتقال برحذر ماندن از آسیب هایی است که طی هر دوره از نسل بشر، زندگی ها را تهدید و عده ای را به سرای ناکامی کشانده است. پس اگر امروز نیز دوری و گریز از آفت ها وجود نداشته باشد، سرنوشت ما همان خواهد شد که گذشتگان تجربه کرده اند.

شیخ خطیبی بروز آسیب های بسیار در یک جامعه را به دلیل کم کاری متولیان دینی در اجرای دقیق و صحیح امر به معروف و نهی از منکر خواند و افزود: پرداختن به تکلیف در امر دین و سایر امور تنها یک برهه و زمان خاص را شامل نمی شود و در زمان تعلل باید منتظر بروز ناهنجاری های مختلفی از سوی اقشار کم تجربه و بی اطلاع بود. بر حذر ماندن از آنچه که به انسان آسیب می رساند یک تکلیف مهم و حیاتی است که از جمله آن می توان به مفاسد اخلاقی اشاره کرد.

امام جمعه اهل سنت قشم، رسالت اهل منبر در حفاظت جوامع از فتنه ها و بلایا را تعیین کننده برشمرد و تاکید ورزید: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم وقتی از روی منبر به مردم در خصوص آسیب هشدار می داد چنان سخن می گفت که گویی دشمن مسلح با تمامی ابزار و تجهییزات به طرف شهر در حرکت می باشد. در همین زمان هم آسیب تهاجم فرهنگی ما در معرض تهدید قرار داده و می طلبد که اهل منبر این قبیل موضوعات و بازگویی پیامدهای ناشی از فتنه ها را اطلاع رسانی نمایند.

شیخ خطیبی تقویت ایمان را نیروی محرک قوی و از سوی دیگر اهرمی بازدارنده برای اجتناب از حضور در مکان های انحراف توصیف کرد و یادآور شد: آن حضرت در حدیث شریف به ازدواج جوانان توصیه کرده است تا از مفاسد ایمن بمانند.

وقتی دین و اخلاق در جامعه محور قرار بگیرند طبیعتا میزان ناهنجاری ها کاهش خواهد یافت. کم کاری در جنبه تربیت یک ضعف مهم در درون برخی از خانواده ها است. والدین و اولیای مدارس می توانند با رفتار مناسب و تشریح تهدیدات، الگوهای مناسبی برای فرزندان ما باشند. برخی والدین به اهل منزل درباره آسیب هایی هشدار می دهند که متاسفانه خود به بدان ها مبتلا بوده و اراده کافی برای ترک آنها را ندارند.

پدری که در مقابل دیدگان فرزندش دخانیات استعمال می کند نباید توقع داشته باشد که آن فرزند نصایحش را گوش کرده و از مشتقات دخانیات اجتناب ورزد. پرهیز از هم نشینی با رفیق ناباب باید جدی گرفته شود. به فرزندان یاد بدهیم که در خانه با یکدیگر راجع به موضوعات مختلف گفتگو و تبادل فکر کنند تا احیانا در مواقع بروز مشکل بتوانند به راه حل مناسبی برسند.

فراموش نکنیم که یک آسیب با مخفی کاری و پاک کردن صورت مسئله از بین نمی رود. مهارت نه گفتن در برابر پیشنهادات ناروا را به اولاد بیاموزیم. لذا هر زمان جهل جایگزین علم شود انواع و اقسام مفاسد فردی و اجتماعی به اوج خواهد رسید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن