اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

رعایت حقوق مذاهب و اقوام ضرورت ایجاد وحدت

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت درگز رعایت حقوق همه اقوام و مذاهب و پرهیز از انحصار طلبی را از راهکارهای مهم تقویت وحدت اسلامی برشمرد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت،مولوی مرتضی ایل نژاد در بیاناتی بیماری ها را به دو نوع جسمانی و روحی برشمرد و افزود: همانگونه که همه می دانیم امراض جسمانی، اعضا و جوارح را تحت تاثیر قرار می دهند و نوع دوم بیماری، امراض و بیماری های روحی هستند و روان آدمی را آزار می دهند.

وی افزود: اصولا نیاز اصلی انسان قبل از پرداختن به هر کاری، محافظت از خود است که سعی و تلاش زیادی می طلبد. مردم به پروتکل ها و نکات بهداشتی عمل می کنند تا از گزند بیماری ها ایمن باقی بمانند. با این حال اشخاصی هم هستند که با وجود برخورداری از تن و بدن سالم از بیماری های روحی و روانی متعددی رنج می کشند.

مولوی ایل نژاد به نقل از قرآن کریم اظهار داشت: بیمارهای مختلفی در نتیجه گرفتاری در اعمالی مانند غیبت، تهمت، حسد و سوظن شکل می گیرند. خدای متعال از بندگانش می خواهد همانگونه که برای مبتلا نشدن به بیماری های جسمانی سعی و تلاش می کنند ، در مورد گرفتار نشدن به بیماری های روحی  نیز تلاش وافر از خودشان نشان بدهند. در روز قیامت کسی نجات پیدا خواهد کرد که بنا به فرمایش قرآن کریم دارای قلب رئوف و پاک باشد. پس بدانید که نه مال، نه جان، نه فرزندان و نه منصب و موقعیت، هیچ یک نمی توانند در فردای قیامت به داد شخص برسند.

مولوی ایل نژاد از فعل غفلت بعنوان یکی از بدترین و بزرگترین بیماریها یاد کرد وعنوان نمود: وقتی غفلت به درون انسان راه پیدا کند، بیماری های دیگر هم پدیدار می شوند. کسانی که دچارغفلت هستند، همچون شخصی که بسیاری کرونا گرفته و قوه تشخیص طعم غذا را از دست می دهد، توان تشخیص گناهان را از دست می دهند. اشخاصی که تصور می کنند تنها با قوه عقل می توانند بر مسائل مختلف فائق آیند جزو غافلین شناخته می شوند. بنابراین برای رهایی از دام غفلت و مشکلات روحانی و جسمانی ابتدا باید آفت زیاده خواهی را در خودمان کم کنیم. بیشمار انسان هایی هستند که رقابت برای جمع آوری مال و اموال زیاد را یک نوع حس برتری بر دیگران فرض می شمارند.

امام جمعه اهل سنت درگز امراض و زیاده طلبی های روحی و جسمی را  تا لحظه مرگ همراه با انسان دانست و داد: زیادی هر چیزی مانع ارتباط دائمی ما با خدای متعای می شود. این حالت و دور شدن از معنویت و امور فرا مادی متاسفانه ملاک و معیار بسیاری از ارزش گذاری های انسان است. همه دغدغه ها به کم و زیاد اموال معطوف شده و کمتر بندگان هستند که از اموال خود چه کم و یا زیاد برکت طلب می کنند. از سوی دیگر زن و فرزند نباید باعث غفلت بندگان از باریتعالی شوند. شیطان همیشه راههای بد را جلوی پای انسان نمی گذارد، بلکه گاهی ما دلمشغول به آینده اولاد و فرزندان می کند که این هم به نوعی از مصادیق بارز مسیر ناصواب است.

مولوی ایل نژاد عنوان نمود: برخی مواقع همان هایی که شب و روز بخاطرشان تلاش می کنیم، تبدیل به دشمن انسان می شوند. مهمترین دلیل اینگونه دشمنی ها این است که ما از اولاد خود سد می سازیم و این سد مانع ارتباط ما با باریتعالی می شوند. تجارت نیز یکی دیگر از راه های غفلت از ارزشهای دنیوی و اخروی است.زمانی که حرص تجارت و امور کسب و کار از حد و اندازه بگذرد، دیگر وقت پرداختن به فرایض را پیدا نمی کنیم. چه کسانی که کار دارند و چه آنهایی که کمتر به کارهای دنیوی دلبسته هستند، باید با نماز و مسجد ارتباط برقرار کنند و داشتن کار زیاد هیچ بنده ای را از خواندن نماز و رفتن به مسجد معاف نمی کند.

این عالم اهل سنت در بحث وحدت میان مذاهب اسلامی در برهه حساس کنونی تاکید کرد: شکی نیست که یکی از سنت‌های قطعی الهی در تاریخ، برای عزت و اعتلای ملت‌ها و پیروزی آنها، اتحاد و همدلی و هماهنگی آنها و چیزی که زمینه زوال تمدن‌ها و ملّت‌ها و قدرت‌ها را فراهم کرد، اختلاف و تشتت و پراکندگی آنها بود.

مولوی ایل نژاد خاطر نشان ساخت: بنابراین در شرایط کنونی که استکبار جهانی و صهیونیسم غاصب در حال اجرایی کردن طرح‌های خود، با ایجاد تفرقه‌های مذهبی، فرقه‌ای، نژادی و ناسیونالیستی گوناگون در بین مسلمانان هستند، می‌ طلبد که امت اسلامی هم با بیداری تمام در راستای وحدت و انسجام گام‌های موثری بردارد که البته این مهم با در نظر گرفتن حقوق قانونی اقوام و مذاهب، عدم تبعیض و انحصارطلبی و احترام به مقدسات یکدیگر محقق خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن