اهل سنت ایرانعمومی

رقبای اصلی انتخابات ریاست جمهوری فردا می آیند

افکار عمومی منتظر حضور چهره های اصلی و شاخص رقابت های انتخاباتی است

آوای سنت : چهارمین روز ثبت نام سیزدهین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز جمعه  آغاز شد و طبق روال هر روزه تا ساعت ۱۸ ادامه داشت .

ثبت نام از داوطلبان این انتخابات از روز ۲۱ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۵ این ماه ادامه خواهد داشت.

فردا آخرین روز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است.

تا به امروز چهره های شناخته شده ای از هر دو جریان سیاسی کشور برای ثبت نام در این انتخابات به ساختمان وزارت کشور در میدان فاطمی مراجعه و ثبت نام کرده اند.برخی از ثبت نامها هم با حاشیه هایی همراه بوده است.

وعده ها و اولویت های متفاوتی هم از طرف کاندیداها مطرح شده است.اما غالب وعده های داده شده حول دو محور کاهش تورم و اشتغال جوانان قرار داشته است.

تحلیل گران مسائل انتخاباتی اعتقاد دارند علی رغم اینکه در روزهای گذشته چهره های شناخته شده ای برای ثبت نام در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ثبت نام کرده اند ،اما رئیس جمهور آینده ایران از بین چهره هایی انتخاب خواهد شد که فردا اقدام به ثبت نام در انتخابات خواهند کرد .

تا به امروز چهره هایی مانند محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی و محمدرضا عارف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات وزارت کشورنرفته و ثبت نام نکرده اند

.محمدرضا صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم قابلیت تبدیل شدن به گزینه نهایی اصلاح طلبان در انتخابات ۲۸ خرداد را داراست .

بنظرمی رسد رئیس جمهور آینده ایران یکی از چهره های بالاست.

اگر بخواهیم دایره افراد فوق را تنگ تر کنیم بنظر می رسد رئیس جمهور آینده ایران از بین آقایان رئیسی،جهانگیری،لاریجانی و شاید هم صالحی انتخاب خواهد شد.(این صرفا یک گمانه زنی است)

مردم در بخش های مختلف جامعه در سالهای اخیر رنجها و مشقت های اقتصادی و اجتماعی زیادی را تحمل کرده اند.

بخشی از این رنجها ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه کشورما است .اما بخشی دیگر، بدون شک نشات گرفته از مدیریت حیران و سرگردان دولت روحانی در سامان دادن به وضعیت معیشتی مردم بوده است.

این شرایط، انگیزه ها و امیدهای بهبود شرایط عمومی جامعه را در بین اقشار مختلف جامعه کاهش داده است .

مردم در وضعیت کنونی با گلایه شدید از نابسامانی های اقتصادی سالهای اخیر بدنبال شعارهایی به رنگ عمل هستند.

بنظر می رسد در این شرایط باید به عملکرد گذشته افراد در دستگاه هایی که خدمت کرده اند، نگاه کنیم.اگر این نگاه و تعمق بدون حب و بغض های خطی و جناحی صورت گیرد،قطعا نتایج مثبتی نیز برای جامعه در پی خواهد داشت.

اهل سنت و انتخابات

مانند دوره های گذشته مساله آراء اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری این ایام دوباره به تیتیر نخست برخی از رسانه ها تبدیل شده است.این شرایط ناشی از تاثیر غیر قابل انکار آرای ما در نتیجه نهایی انتخابات است.

باید قدر این جایگاه اجتماعی خود را دانسته و تلاش نماییم به شکل بهینه از آن بهره گیریم.

در دوره های گذشته بخش قابل توجهی از اهل سنت ایران، تحت تاثیر توصیه های برخی از بزرگان و فعالان سیاسی شاخص مان و فضای احساسی ایجاد شده در روزهای قبل از انتخابات ،به رئیس جمهور کنونی رای دادند.

نتیجه این رای در شرایط موجود، نارضایتی همان بزرگانی است که ما را توصیه به حمایت از دولت کنونی کردند.

در ماههای گذشته بسیار از بزرگان ما که در دوره های گذشته توصیه های اکیدی در حمایت از حسن روحانی داشتند ،زبان به انتقاد از دولت گشوده و تاکید کردند که دولت در عمل به وعده های خود ضعیف عمل کرده است.

در این وضعیت باید مراقب باشیم تا بار دیگر اسیر موج مسائل خطی و جناحی نگردیم.

متاسفانه در دوره های گذشته انتخابات، برخی از فعالان ما به گونه ای تبلیغ کرده اند که اگر کاندید جناح خاص در انتخابات پیروز گردد ،شرایط زندگی اجتماعی و سیاسی اهل سنت ایران بدتر شده و اهل سنت دوران تاریکی را پشت سر خواهند گذاشت.اما در نقطه مقابل اگر کاندید فلان جناح پیروز گردد شرایط اهل سنت ایران گل و بلبل خواهد شد.

این جریان سازی نیز غالبا ما را به سمت  حمایت از کاندید یک جناح سیاسی سوق داده است.نتیجه هم برای همه مشخص است.پیگیری بزرگان و فعالان ما برای عمل به وعده های داده شده به اهل سنت ، هم با این پاسخ مواجه شده است که ما می خواهیم از اهل سنت در مناصب ملی استفاده کنیم، اما نمی گذارند!

اهل سنت و فعالان شاخص ما در مناطق مختلف کشور باید مراقب این بهانه جویی های تکراری باشند.اگر باز هم به کسی رای بدهیم که بعد از چند ماه بگوید نمی توانیم از نخبگان شما استفاده کنم ،باید به سمت افرادی برویم که توان انجام وعده های خود را داشته باشند.

لطف الله مقسم/کردستان

مطلب ارسالی به آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن