اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

زندگی نامه مولانا محمد اسماعیل‌زهی

آوای سنت : مولانا محمد اسماعیل‌زهی فرزند عطاء الله، در سال ۱۳۳۱ در روستای گلوگاه متولد شد. تا کلاس چهارم ابتدایی در روستای شورو به تحصیل مشغول شد و سال پنجم و ششم ابتدایی را در زاهدان به اتمام رساند.
سپس به تحصیل علوم دینی روی آورد و یک سال از دروس ابتدایی را در مدرسه‌ی اشاعه‌التوحید زاهدان گذراند و سپس به پاکستان رفت و به مدت ۱۰ سال در آن‌جا به فراگیری علم پرداخت.
ایشان بیش‌ترین وقت را در بدرالعلوم حمادیه رحیم‌یارخان گذراند. علاوه از این مدرسه، در مدارس دیگر هم‌چون بستی‌مولویان یک سال بود. یک سال هم در مدرسه ظاهرپیر سپری نمود و یک سال هم شجاع‌آباد بود. بعد سایر درس‌ها را در مدرسه‌ی دینی بدرالعلوم حمادیه رحیم‌یارخان خواند.
ایشان چهار سال ترجمه قرآن کریم را با مولانا جاجروی خواند و سرانجام از مدرسه‌ی دینی بدرالعلوم حمادیه رحیم‌یارخان دانش‌آموخته گردید. کتاب‌های بخاری، ترمذی، جلالین و مشکاه را در محضر مولانا جاجروی خواند.

اساتید:
مولانا اسماعیل‌زهی از محضر اساتید زیادی، از جمله مولانا عبدالغنی جاجروی و مولانا صوفی عبدالکریم ظاهرپیری استفاده برده است.

مسئولیت‌ها و خدمات:
مولانا محمد اسماعیل‌زهی پس از رفتن مولانا عبدالغفور شه‌بخش به پاکستان، مدیریت مدرسه‌ی دینی اشاعت‌التوحید زاهدان را به عهده گرفت و در کنار مدیریت به تدریس حدیث و فنون دیگر نیز می پرداخت. پس از مدتی، ایشان به مدرسه‌ی دینی دارالعلوم مکی زاهدان منتقل گردید و به تدریس حدیث مشغول گردید.

وفات:
مولانا محمد اسماعیل‌زهی، صبح روز شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹، در سن ۶۸ سالگی، بر اثر عارضه‌ی قلبی درگذشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن