اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

ساماندهی معیشت مرزنشینان، فرصتی طلایی است

یحیی سهرابی

آوای سنت : طرح ساماندهی کولبری و معیشت مرزنشینان، اوایل اسفند ماه ۱۳۹۹ ازسوی «آرش لهونی» نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه با ۶۵ امضاء تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد. این طرح که حاصل ساعت ها مطالعات کارشناسی است، امروز مبنا و محور گفتگوهای مجلس و دولت جهت ساماندهی معیشت مرزنشینان قرار گرفته و در همان چارچوب، نشست هایی جهت ارائه پیشنهادات، و نزدیک شدن دیدگاه ها و برنامه های دولت و مجلس برگزار شده است.

شهریار حیدری» نماینده قصرشیرین،سرپل ذهاب و گیلان غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه اخیرش با خبرگزاری ایرنا گفت این طرح با حضور جمعی از اعضای فراکسیون مرزنشینان و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وزارت کشور و ستاد قاچاق کالا و ارز در حال بررسی است و به زودی تصویب خواهد شد. حیدری در بخشی از مصاحبه اش تصریح کرده که طرح «آرش لهونی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم اورامانات، محور و مبنای گفتگوهای مجلس و دولت در این موضوع کلان کشور است که تلفیق شود و برای کوتاه کردن مسیر قانونی، به جای طرح در مجلس، به شورای سران سه قوه برود و پس از تصویب و تبدیل شدن به قانون به دولت ابلاغ گردد.

بر این اساس اشاره چند نکته ضرورت دارد:
آرش لهونی» نماینده مردم اورامانات، طی دو دهه حضورش در دستگاه های اجرایی دو استان کوردستان و کرمانشاه، پی به وجود زخم بزرگی بر پیکره جامعه اش برده که «کولبری» است و ضرورت دارد این آسیب بزرگ که دارای ابعاد گسترده اجتماعی، امنیتی و اقتصادی است، با اندیشه و تدبیر و برنامه ریزی مبتنی بر نظر کارشناسی چاره اندیشی شود. براین اساس، طرحی را به کمک کارشناسان جهت حل معضل «کولبری» آماده و با ۶۵ امضای نمایندگان، تقدیم هیأت رئیسه مجلس نمود.

این اقدام کارشناسانه نشان از آینده نگری همراه با حضور مشاوران، کارشناسان و برنامه ریزانی اطراف نماینده اورامانات دارد که برای نخستین بار تلاش کردند معضل کولبری به شکل ریشه ای و اصولی در مجلس، دولت، سران سه قوه، رهبری و کلیه نهادهای حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی مطرح و به قانون تبدیل گردد تا هر روز شاهد کشتار کولبران در مرزهای استان های غربی از آذربایجان غربی گرفته تا کوردستان و کرمانشاه نباشیم.

هدف اساسی این طرح، توسعه اقتصاد مرزنشینان است که از طریق واردات ۲۰۰۰ قلم کالای مورد نیاز کشور تا شعاع ۳۰ تا ۵۰کیلومتری شهرستان های مرزی فرصت بزرگی برای مرزنشینان فراهم سازد اقتصاد و معیشت خود را رونق بخشند و از «کولبری» که رفتاری پرخطر، با ریسک بالا و غیرقانونی است، فاصله معناداری بگیرند. در این طرح، خط اعتباری ویژه ای برای مناطق مرزی پیش بینی شده است که دولت صنایعی با رویکرد صادراتی ایجاد نماید و در حوزه واردات، عواید اخذ شده از کالاهای وارداتی پس از واریز به خزانه، دولت ۲۰درصد آن عوارض را به توسعه آن شهرستان های مرزی تخصیص دهد. به این ترتیب، تجارت و صادرات و واردات مرزی موجب رونق اشتغال و کار برای مرزنشینان خواهد شد.

در این طرح، تسهیلات بیمه ای برای فعالان اقتصاد مرزی در نظر گرفته شده است. در صورتی که حین انتقال کالا از مرز به شهرستان ها به این نیروها آسیبی برسد، مشمول تعهدات و خدمات بیمه ای گردند و پشتوانه ای حمایتی برای این افراد و خانواده های آنان ایجاد گردد. اگر این موارد برای فعالیت تجاری مرزنشینان لحاظ گردد، می توان به آینده اقتصادی این نواحی امیدوار شد که به جای کولبری و یا مهاجرت به‌ خارج و کشورهای اروپایی و پذیرش مخاطرات بعدی این مسیرهای پرخطر، راه تازه ای را برای معیشت و آینده زندگی فرا راه خود ببینند.

و مورد آخر اینکه، «آرش لهونی» به عنوان نماینده مجلس و وکیل مردم چهار شهرستان منطقه اورامانات که بالغ بر ۳۵۰هزارنفر جمعیت دارد و دارای موقعیت سیاسی، امنیتی و جغرافیایی حساسی است، رسالتی تاریخی برگردن دارد که از راه گفتگو وهم اندیشی با ارکان نظام بتوانند معضلات انباشت شده مردم این خطه را مرتفع سازند. لهونی با برخورداری از عقبه ای مدیریتی و دیوان‌سالاری و به علاوه سلامت اخلاقی، شخصیتی و مالی که نیامده از فرصت های نمایندگی و مجلس انبانی برای منافع اقتصادی بدوزد، دارای ظرفیت هایی است که قادر خواهد بود به این رسالت تاریخی اش عمل کند و «کولبری» را که سوژه رسانه ها و شبکه های اجتماعی ایران وجهان گردیده، برای همیشه از چهره این مناطق مرزی بزدایند.

سخن پایانی ام با نخبگان کشور، استان های کوردنشین و منطقه اورامانات است که با هم اندیشی، هم افزایی و حمایت ازطرح «ساماندهی معیشت مرزنشینان» تلاش کنند توسعه پایدار اقتصادی دراین مناطق مرزی و حاشیه ای کشور تحقق پیدا کند، زیرا بدون امنیت اقتصادی مرزنشینان، امنیت پایدار در سطح کشور نیز محقق نخواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن