اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

سخنی در باب اتفاقات اخیر شهرستان‌های تایباد و خواف

✍? حسین سلیمان‌پور

آوای سنت : چند روزی‌ست کلیپی در فضای مجازی و خصوصاً در کانال‌ها و گروه‌های شهرستان تایباد دست‌به‌دست می‌شود که واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است.

فردی که در کلیپ سخن می‌گوید در توصیف اهل‌سنت واژه‌ای به‌کار می‌برد که باعث ناراحتی و دلخوری اهل‌سنت این دیار شده و واکنش آنان را در پی‌داشته است.

دکتر جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تقبیح این حرکتِ وحدت‌شکن، از مردم خواسته است آرامش خود را حفظ کنند.

او در اطلاعیه مذکور نوشته است:
«درخواست اینجانب از مردم عزیز، عدم انتشار این کلیپ و توجه به این نکته می‌باشد که مردم ما با یکدیگر مثل اعضای یک خانواده‌اند، ما شیعه و سنی سال‌هاست در کنار هم با احترام و برادری و‌ وحدت زندگی کرده‌ایم و فرزندان ما نیز إن‌شاءالله با همین محبت و همدلی، در کنار هم زندگی خواهند نمود.» وی افزوده است: «نباید بی‌عقلی و رذالت و تعصب یک فرد را به حساب یک مذهب یا همه مردم بگذاریم. قطعاَ و یقیناً علما و اندیشمندان و نخبگانِ دو طرف باید جامعه را همچون همیشه به همگرایی دعوت نموده و پیگیری نمایند تا برخورد قاطع قضایی و امنیتی با فرد هتاک انجام شود تا سایر افراد به خود جرأت ندهند با توهین و تخریب، وحدت و همدلی و برادری جامعه موحد منطقه را به چالش بکشانند.»
◽️از طرفی روابط عمومی دادگستری شهرستان تایباد در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: «عامل تهیه و انتشار این فیلم سخیف شناسایی و دستگیر شده و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.»

دادستانی تایباد از اینکه «کانال‌ها و گروه‌های معاند و قسم‌خورده» در حال سوءاستفاده از این کلیپ «بمنظور نیل به اهداف پلید خود هستند» اظهار تأسف نموده و نوشته ‌است: «انتظار می‌رود همه عزیزان با بصیرت کافی، در شهری که الگوی وحدت مذاهب اسلامی است، ملعبه این کوردلان نشده و ناخواسته در زمین دشمن بازی نکنند.»

در اینکه سخنان فرد مورد نظر توهین به اهل‌سنت است شکی نیست و نیز اینکه دادستانی محترم و دستگاه‌های امنیتی با فرد هتاک برخورد کرده‌اند جای خوشحالی دارد. بنده به‌عنوان عضوی کوچک از جامعه بزرگ اهل‌سنت به آنان دست‌مریزاد و خسته‌ نباشید می‌گویم.
اما نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این است که شیعه و سنی در مورد رحلت دخت پاک نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دو روایت مختلف و متضاد دارند که البته چیز طبیعی و قابل درکی است.

قطعاً اهل‌سنت توقع ندارند شیعیان از باور خود دست بکشند، همان‌طور که انتظار ندارند شیعیان از آنان بخواهد از اعتقادات خود دست بردارند. اما هر دو طرف حق دارند از یکدیگر بخواهند با هم مدارا کنند و در غم و شادی خود احترام یکدیگر را نگه‌دارند.

روی سخن من با آن جوان خامی که از سر احساس سخنی بر زبان رانده نیست، بلکه سوال من از عقلای قوم این است که آیا در شهرهای تلفیقی همچون تایباد، خواف، تربت جام و… که اکثر ساکنان‌شان را اهل‌سنت تشکیل می‌دهند، برگزاری مراسم ایام موسوم به “ایام فاطمیه” آن‌هم با این شدت و غلظت کار مدبرانه‌ای‌ست؟ آیا نصب بنرهای آن‌چنانی در کوچه و خیابان‌ها و ایجاد این فضا در شهر کار به‌صلاحی‌ست؟ آیا محدودکردن این مراسمات به مساجد و حسینه‌ها کار خردمندانه‌تر و وحدت‌آمیزتری‌ست یا کشاندن آن به کوچه و خیابان، درحالی که می‌دانیم خاطر گروهی از شهروندان ما را مکدر می‌کند؟ برگزاری مسابقۀ «پویش مجازی هر خانه یک فاطمیه» که از طرف آموزش‌وپرورش شهرستان خواف در بین دانش‌آموزان اهل‌سنت این شهرستان برگزار شده است و اعتراض علمای آن منطقه را به دنبال داشته با کدام یک از موازین وحدت همخوانی دارد!؟

?مسئولین محترم! یک لحظه خودتان را جای اهل‌سنت بگذارید و به اتفاقاتی که رخ می‌دهد بنگرید، آیا این رفتارها مدبرانه و وحدت‌آفرین است؟/ انواروِب

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن