اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

آخوند حنفی:عدم رعایت قواعد شرعی در معاملات مشکل ساز است

آوای سنت: امام جمعه موقت سیمین شهر، بهم ریختن نظم طبیعی اقتصاد یک جامعه را نشانه شیوع فساد در بازارهای معاملاتی آن عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، نیاز قلیچ آخوند حنفی، رعایت انصاف در معاملات و معاشرات را نشانه زهد و تقوا در اعمال مسلمانان دانست و گفت: استمرار در عبادات و مشارکت در امور خیریه بدون رعایت انصاف در معاملات فیمابین پرهیزگاری شخص مسلمان را زیر سوال می برد. شخصی که پایبند به نماز و معاشرت حسنه با اهل بیت خود و همسایگان است، اگر در معاملاتش مسئله دین را ندید گرفته و دچار وسوسه نفسانی شود در واقع سرنوشتش در معاد را به خطر انداخته است.

انجام معامله در تجارت مسلتزم مناسب بودن قیمت خرید کالا و محاسبه سود بر اساس فرامین شرع مقدس اسلام به حساب می آید.
متاسفانه آنچه که امروز در معاملات به چشم می خورد قسم خوردن های مکرر توسط برخی فروشندگان سودجو است تا خریداران را نسبت به کالای عرضه شده مطمئن کنند.

مردم اکثرا وقتی قسم فروشنده را می شنوند حرفهایش را باور کرده و شک شان در مورد کیفیت اجناس و مناسب بودن قیمت ها برطرف می شود.

آخوند حنفی عواید سود فروش محصول را حق طبیعی هر فرد خواند و افزود: هستند اشخاصی که موقع خرید یک جنس، کیفیت محصول را تا آنجا که می توانند زیر سوال برده و بابتش بهای نازلی می پردازند، اما همین افراد در زمان فروش بهترین توصیفات را در مورد آن به زبان می آورند و حرص مال دنیا باعث می شود تا جنس کم بها را به چندین برابر قیمت بفروشند. از سوی دیگر خریداران عمدتا شناخت کافی درباره کیفیت کالاهای تولیدی کارخانجات مختلف ندارند و به دیدن ظاهر و توصیفات فروشنده بسنده می کنند، لذا اگر یک محصول کیفیت متناسب با بهایش را نداشته باشد، تنها فروشنده است که سود می برد و خریدار متضرر می گردد.

امام جمعه موقت سیمین شهر خیرخواهی را متضمن برکت مال و سود فروش حاصله از آن وصف کرد و اظهار داشت: عواید فروش یک محصول بسته به نوع معاملات می تواند متغیر باشد. کالاهای مورد نیاز مردم، به صورت عمده فروخته شده و عواید آن قابل توجه است. شرع دین به حجم فروش ایراد وارد نمی کند. اگر میزان فروش یک فروشنده منصف بیشتر از همتای خود در فروشگاه همجوار باشد، بلا اشکال است. رقابت در بازار امری اجتناب ناپذیر می باشد، لیکن می طلبد که همراه با صداقت،راستگویی، حفظ امانت و به دور از خیانت در انواع و اقسام مختلف آن باشد.

لازمه خرید جنس پرداخت بهای آن است که بعضا بنابر توافق طرفین می تواند به تاخیر بیفتد، ولی اصل اساسی این است که خریدار بهای کالا را در پایان مهلت پرداخته و به بهانه نبود نقدینگی و وعده های توخالی باعث تشویش فکری و اختلال در نظم کاری فروشنده نشود.

آخوند حنفی اذعان نمود: مهمترین محاسبه اعمال بازاریان پس از عبادت و بندگی به نوع سود آوری شان در زمینه تجارت ارتباط پیدا می کند. در صدر اسلام نیز معاملات تجاری در حجم وسیعی میان ملل اسلامی جریان داشت و تقریبا همه مردم از این راه روزگار می گذراندند. آنها کسانی بودند که ذره ای سود حرام را وارد اموال خود نکرده و نهایت دقت و انصاف را ضمن جلب رضایت مشتری بخرج می دادند. ایشان مطمئنا با انبیا الهی و به همین ترتیب با اولیا الله و شهدا محشور خواهند شد.

اما آن عده ای که در معامله قسم دروغ یاد می کنند جزو فاجران خواهند بود. تجارت از مشاغل حساس جامعه بشمار می رود که یا انسان را به درجه و مقام اعلا می رساند و یا به پرتگاه سقوط می کشاند. با خوردن مال دیگری آسیب مهمی به وی نمی رسد، اما مالی را که با این روش به دست می آوریم، ذره ذره زیاد شده و جبران آن در روز حساب از توان انسان خارج خواهد بود. ترازوها را دستکاری نکنیم و مردم را اینگونه فریب ندهیم. از دوران سخت اقتصادی به نفع خود بهره نبریم. رقابت در بازار معاملات با قصد ضربه زدن به دیگران نباشد. در مال فاسد برکت وجود ندارد. دنیا و آخرت را خود را تبدیل به محل عذاب نکنیم، چه بسا قحطی روزگار بخاطر گرانی و فساد در مال اتفاق می افتد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن