اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

آخوند قدیری : شب های طولانی سال صرف عبادت گردد

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه چنارلی شب های طولانی فصل سرد سال را بهترین فرصت برای ذخیره آخرت خواند.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند قدیری در گفتاری به مناسبت پایان فصل پاییز مقارن با طولانی ترین شب سال، کلمه یلدا را برگرفته از زبان سریانی و به معنای تولد دانست و گفت: در پانصد سال پیش از میلاد حضرت عیسی مسیح علیه السلام و میان آتش پرستان طولانی ترین شب سال مقارن با پایان آذرماه را نحس دانسته و تمام طول آن را با ذکر از خدایان شان به نام های نور و اهریمن به شب زنده داری می گذراندند. شریعت دین اسلام همه این جاهلیت ساخته ذهن را رد کرده و نبی مکرم نیز روی افکارهای پوچ خط بطلان کشیده است.

اسلام هیچ یک از شب های طول سال را نحس نمی شمارد. اگر مبنای دورهم نشینی صله رحم است، این سنت فقط یک شب در سال را شامل نمی شود و به صله رحم باید در هر فرصت به دست آمده عمل کنیم. برخی خوردن هندوانه در این شب را خوش یمن می دانند. هندوانه به خودی خود دارای طبع سرد است و خوردن آن در زمستان انسان را به بیماری نزدیک می کند. بنابر روایات متعدد کسانی که فرهنگ خود را شبیه به آتش پرستان کرده و به روش کفر عمل می کنند، روز قیامت در کنار ایشان محشور خواهند شد.

آخوند قدیری جنب و جوش برای خرید میوه، آجیل و شیرینی جهت پاسداشت شب یلدا را از دیدگاه اهل سنت گناه خواند و افزود: ما در هفته شب های بسیار مبارک دوشنبه و پنج شنبه را داریم که همه مذاهب اسلامی به این امر اعتقاد قلبی دارند. بهترین شب ها مانند شب نیه شعبان، شب های ماه رمضان و شب های اعیاد اسلامی که خدای متعال از آنها به عنوان خیر امت یاد کرده است، همگی دلایل قوی و محکمی برای جنب و جوش از باب صله رحم، جشن و شادامانی و برای عبادت و بندگی هستند. زمستان از نگاه نبی اکرم بهار مومن است. فصلی از سال که به سبب طولانی بودن شب هایش می توان به اندازه کافی استراحت کرد و پیش از اذان صبح بیدار شده و نماز تهجت برجایی آورد.

بهترین و مناسب ترین فرصت برای کسانی که روزه قضایی دارند و می توانند قرض خود را بپردازند. همچنین می توان در این فصل روزه مستحبی گرفت. غنیمتی بسیار مهم که انسان به دلیل کوتاهی طول روز هایش احساس تشنگی و گرسنگی نمی کند و اندوخته بیشتری را برای آخرتش مهیا می کند.

مدرس حوزه علمیه چنارلی تاکید ورزید: خدای متعال شب را برای آسایش بندگانش قرار داد تا دمی بیاسایند، اما می بینیم که برخی از اهل زمین شب ها را به جای خواب و استراحت با جلسات بیهوده سپری کرده و روزها را بدون آنکه بتوانند کاری انجام دهند به خواب می گذرانند. اصل نحوست القاعاتی هستند که ما آنها را در بین خود به صورت یک عادت غلط در آورده و بر اجرای شان پایبندی نشان می دهیم. شب و روز از نشانه های عظمت باریتعالی به حساب می آیند که نبود یکی باعث برهم خوردن نظم زندگی ها می شود، اگر شبی وجود داشت که نحس شناخته می شد و چنانچه در یکروز از سال درهای رزق بسته می ماند، یقیننا از دست انسان کاری در این زمینه ها ساخته نبود. در علم پزشکی هم ثابت شده است که کمبود خواب به روح و جسم شخص آسیب می رساند.

آخوند قدری پیامد طولانی ترین شب سال را بر اساس نظم طبیعی و گردش کره زمین به دور خورشید برشمرد و خاطرنشان کرد: این یک نکته علمی است که باید درباره آن با فرزندان خود صحبت کنیم تا بتوانند با مفهوم پیدایش آن آگاه شوند. تابستان های ما با کار و شب های کوتاه سپری می شود و چندان فرصت برای عبادت دست نمی دهد. به زمستان از این منظر نگاه کرده و چیزهایی که در اسلام هیچ اشاره ای بدان ها نشده را ارزش ندانیم. حاجات خود را با دعا و تکرار اذکار در این شب ها بخواهیم. بهترین تبریکات خود را موکول به روزهای جمعه کنیم. یک عید در ایام هفته که در آن بندگان مومن زمینی و ملائک آسمانی بخاطرش به یکدیگر تبریک می گویند. هر روزی که در آن بتوانیم خویشتن را از ارتکاب به گناه دور نگه داریم برای ما یک عید است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن