اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

اصلاح اعمال باعت خشک شدن ریشه های جهل و فساد می شود

آوای سنت: عالم اهل سنت بلوچ شرط خشکانیدن ریشه های جهل و فساد را در اصلاح اعمال عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مفتی عبدالله امیری در سخنرانی جلسه مکاتب حوزه علمیه منبع العلوم کوه ون، اصلاح فردی و اجتماعی یک ضرورت مهم برای قطع ریشه های جهل و نابودی در جوامع بشری دانست و گفت: خدای متعال برای اصلاح نظام عالم رجالی به نام انبیا علیه السلام و از جمله پیامبران الوالعظم و از آن میان آدم علیه السلام تا خاتم النبیین را مامور هدایت بشر کرده است. نفس و شهوت دو عامل متبادر شدن گناهان بوسیله اعمال هستند، لذا یکی از اهداف گسیل انبیا برای آگاه کردن نسل انسان از آسیب‌های نفسانی و شهوانی بوده است. حرص، طمع، حب مال و مقام و نظایر اینها از طریق نفس صادر می شوند. خوب و یا بد بودن هر عمل بستگی به میزان ایمان در اشخاص دارد. علم و جهالت، بخل و سخاوت، تواضع و کبر همگی صفات متضادی هستند که در فرزندان بشر به صورت یکسان دیده نمی شوند.

مفتی امیری معجزه پیامبران اولو العزم را از نشانه های وجحود خالق یکتا در دوران جاهلیت و اداعای خدایی حکمرانانی مانند فرعون در مصر خواند و اظهار داشت: در گذر تاریخ شماری از پیامبران برابر با مقتضیات زمان صاحب معجزه شده اند که آخرین آن قرآن کریم می باشد. کتابی که اگر تمام انس و جن افکارشان را روی هم بگذارند از عهده نوشتن یک سوره از آن بر نخواهند آمد. بشر با همه توانمندیش در برابر معجزات سایر پیامبران نیز عاجز بوده است که داستان حضرت موسی علیه السلام در برابرساحران و جادوگران از آن نمونه می باشد. معجزاتی که برای اصلاح باورهای بشر نشان داده شده اند و تنها معجزه ماندگار قرآن نام دارد.

این عالم اهل سنت بلوچ جهاد در راه خدا را از مصادیق اصلاح دانست و افزود: همه دعوتگران اسلامی در گروه مصلحان قرار دارند. کسانی که دعوت مردم بسوی الله در هر حال را ماموریتی مهم برای خود دانسته اند. در کار دعوت نیاز نیست که شخص وقت مشخص و زمان معینی را برای آن در نظر بگیرد. همسان با دعوت بخشی از مومنین نیز کمر همت به تعلیم و تعلم مبانی دینی و آئین نورانی بخش اسلام بسته و در تزکیه و اصلاح نفس پیشقدم می باشند.

ظلم مانند سرطانی است که فساد را در روی زمین ترویج می بخشد. در دوره نبی اکرم و صحابه رضی الله عنهم مسلمانان دست به جهاد می زدند تا ریشه فساد خشکانده شود. در جهاد فی سبیل الله هیچ نفع مادی برای شخص وجود ندارد و انسان یا بر دشمن غلبه می کند و یا به مقام شهادت می رسد. در دوره کنونی مدارس دینی زیادی در روی زمین ساخته می‌شوند تا عادات ضد بشری مانند دزدی، مال مردم خوری، خیانت در اموال، سود حرام از جوامع برچیده شوند. تعلیم و تعلم پایه پیشرفت حکومت های پیشرفته است، اگر کشورهای صنعتی پله‌های پیشرفت را طی کرده و به نام متمدن شناخته می شوند. به خاطر اهمیت جایگاه علم و دانشگاه است، لیکن فراموش نکنیم که هدف از کسب علم باید بهتر شناختن خدا و اصلاح نفس بوسیله تزکیه باشد.

مفتی امیری یاد آور شد: تقوا و خشیت لازم و ملزوم همدیگر هستند. تقوا شبهات و آنچه که حرام است را از زندگی دور می کند تا محبت خدای متعال شامل حال گردد. یقینا کسانی که در زیر چتر حمایت خالق قرار بگیرند از هر گونه گزند نفس شیطانی در امان خواهند بود. شرع مقدس دین اسلام هر کاری را مطابق با شرع جایز می شمارد.

عارفی مانند امام احمد حنبل رضی الله یک میلیون حدیث را حفظ کرده و پرچمدار علم حدیث شناخته می شود. عطار نیشابوری در اشعار خود از ایشان بعنوان عارف منصف یاد کرده است. محدثین و عرفا نه به این منظور آمده بودند که جامع نو بر تن پوشیده و برای کسب شهرت عده‌ای را دور خود جمع نمایند. آنها تزکیه را بعنوان یک راه برای اصلاح شدن برگزیده بودند. ضرورت های سختی عالم را بر خود دشوار ندانیم. با علم بدون عمل از دشواری ها شانه خالی نکنیم. نفس را در خویشتن مهار کرده و وجود خود را از اعمال صالحه محروم ننماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن