اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

امر به معروف و نهی از منکر سبب عزت مسلمانان می شود

آوای سنت: امام جمعه بندر تنگ عمل به امر به معروف و نهی از منکر سبب عزتمندی مسلمانان خواند.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالقدیر ملک رئیسی ضمن بیان «اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و شیوه‌های آن» عمل بر این وظیفه را رمز عزت و سربلندی امت اسلامی و ترک آن را مایه ذلت و سبب شیوع گناهان در جامعه دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از پایه ‌های بزرگ اسلام و در واقع اساس تمام ادیان آسمانی بوده است. هرگاه ملت‌ ها به وظیفۀ امر به معروف و نهی از منکر عامل بودند هم دین الهی در دنیا برقرار شد و هم ملت‌ها به محبوبیت و عزت رسیده‌اند، اما در زمان هایی که نسبت به این امر غافلت ورزیدند با شکست، هجوم گناهان، هجوم فرهنگ‌ های غیراسلامی و لشکرکشی‌های دشمن مواجه شدند.

وی با گریزی به وقایع دوران صدر اسلام افزود: بعد از نبی مکرم اسلام خدای متعال دروازه نبوت را بسته و وظیفۀ امر به معروف و نهی از منکر را بر عهدۀ امت مسلمه گذاشته است، در واقع امت مسلمان در این امر جانشین پیامبر و تمام انبیا هستند، لذا باید مانند انبیا با فساد، ظلم، بی‌عدالتی و منکرات مبارزه صورت بگیرد. باریتعالی نیز در آیه‌های متعدد این وظیفه را مورد تاکید قرار داده است. هر انسانی در این جهان باید گام‌هایش را هوشیارانه برداشته و ببیند که اوقاتش چگونه می گذرد. ایزد منان به بندگانش مهلت می‌دهد، اما فراموش نمی‌کند، پس آدمی نباید در غفلت بماند. مبادا روزی فرا برسد که جز حسرت، کاری از دست وی بر نیاید.

مولانا ملک رئیسی تاکید کرد: هر انسانی به اندازه قدرت و جایگاهش در قبال ترک معروفات، فساد و منکراتی که در جامعه انجام می‌شود مسئولیت دارد و باید به وظایفش عمل کند؛ هر کسی که جایگاه و مسئولیتش بیشتر باشد برای موارد متعددی باید پاسخگو باشد. لازم است همه به اندازه مسئولیت‌ شان تلاش کنند، اگر کسی کوتاهی و سستی کند باید پاسخگو باشد و اگر فراتر از مسئولیتش عمل کند اجر و ثواب بیشتری می‌گیرد. کسانی که خود را بنده و اسیر شهوت‏های نفسانی کرده و به‌ جای اطاعت و پیروی از دستورات الهی، از تمایالات و خواهشات نفسانی و شیطانی پیروی می‌کنند قطعا نادان و همیشه ناموفق خواهند بود. این گروه اگرچه ممکن است در بدست آوردن مال دنیا به توفیق برسند، اما جزو زیان‏ کارترین ‏ها به‌شمار می‌روند، زیرا از زندگی جاودانۀ آخرت غافل بوده و با وجود هواپرستی و پیروی از غرایز نفسانی، خود را طلبکار خداوند می‌دانند.

امام جمعه بندر تنگ پدید آمدن مشکلات متعدد را ناشی از رفتارهای بد انسانی خواند و یادآور شد: متأسفانه انسان‌ ها انواع بلایای طبیعی مانند زلزله‌های پی‌در‌پی، تاخیر باران رحمت، بسته‌ شدن دروازه برکت و وضعیت کساد بازار را می‌بینند؛ اما به استغفار تن نمی دهند. مسلمان‌ها باید ملاک بازگشت به گذشته را در توبه قرار دهند. توبه یعنی حق مردم را بدهیم. از الله عذرخواهی کنیم و تصمیم بگیریم در زندگی تغییر و تحول مثبت به وجود آوریم. احسان‌ های رب ‌العالمین همه‌‌ جا را احاطه کرده‌اند. امور تمام موجوداتی که در آسمان ‌ها و زمین هستند از سوی باریتعالی رقم می خورد و اوست که ما را تربیت جسمانی و ربانی می‌کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن