اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

انتقاد مولانا سپاهی از استفاده از سلاح شکاری و موسیقی مبتذل در عروسیها

آوای سنت: مدیر مدرسه دارالقرآن سراوان استفاده از سلاح گرم و ترویج موسیقی بیگانه در جشن های عروسی را جزو گناهان کبیره برشمرد.

استفاده از اسلحه شکاری طی مراسمات جشن و عروسی در برخی از استان های مرزی کشور معمولا خطر آفرین بوده و بعضا رخداد خطای انسانی مجلس شادامانی را به عزا تبدیل کرده است. در خصوص حذف تفنگ در مراسم عروسی و جایگزینی بهتر به جای آن تاکنون نه از سوی مقامات محلی و نه معتمدین بخش روستایی و عشایری فرهنگ سازی لازم صورت نگرفته و در قانون نیز بر عدم استفاده از سلاح گرم در اینگونه مراسمات صحبت خاصی نشده است، لیکن حمل اسلحه پر و در شرایط آماده به شلیک در هر زمانی و حتی در حین شکار حیوانات نیز خطرآفرین بوده و همیشه احتمال وقوع یک حادثه مرگبار در آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مولانا اسحاق سپاهی در سخنانی با اشاره به تیراندازی هوایی و استفاده از ابزارآلات موسیقی در مراسمات عروسی را به دلیل نبود فرهنگ قوی اسلامی در میان انگشت شمار طوایف خواند و گفت: تیراندازی و استفاده از ارگ در مراسمات عروسی، راه قوم عزتمند و غیرتمند بلوچ نبوده و نیست. اینگونه حرکات را نه قوم بلوچ انجام داده و نه شریعت و قانون این اجازه را می دهد، با اینحال. متاسفانه مشاهده می شود که ریش سفیدان و بزرگان هم در این مراسمات شرکت دارند. از نظر اسلام استفاده از ارگ و موسیقی مبتذل در مراسم عروسی گناه کبیره است.

مولانا سپاهی تیراندازی در مراسم عروسی باعث ایجاد ناامنی و به خطر افتادن جان ساکنین و شرکت کنندگان در مراسم عروسی دانست و عنوان نمود: تیراندازی در عروسی نوعی مردم آزاری معنی می شود و عده ای نباید این عمل را نشانه شجاعت و مردانگی بدانند. باعث تعجب است که چرا کسانی که اسلحه دارند در یک مراسم آزادانه می توانند تیراندازی می کنند. جلوی این افراد باید از راه های قانونی گرفته شود. لازم است مسئولین با صاحب مجلس که در آن تیراندازی صورت می گیرد برخورد کنند تا دیگران به اینگونه کارها رو نیاورند.

بدون شک برخی از سلاح هایی که در مراسمات عروسی استفاده می شود، دارای مجوزهای قانونی نیستند و کسی نمی‌تواند اسلحه شخصی داشته باشد. این حرکات مختل کردن آرامش مردم است. تیراندازی کردن نشانه کمال و یا پهلوانی نیست. شخصی که مبادرت به این عمل می کند استفاده از آنرا را به نوعی به افراد حاضر در جمع آموزش می دهد. برای نشان دادن شعف و شادامانی در عروسی ابزارهای بی خطر زیادی وجود دارند که با آنها نیز می توان مردم را خوشحال کرد. اسلحه ای که مسلح است خودی و غیر خودی نمی شناسد و با کوچکترین ممکن است فاجعه جبران ناپذیر بار بیاورد.

مدیر مدرسه دارالقرآن سراوان در ادامه سخنانش ابزارآلاتی مانند ارگ را تولید کشور بیگانه و صرفا برای به انحراف کشیدن جوانان دانست و اظهار داشت: ارگ دستگاهی است که بیگانگان آن را می سازند و در کشور ما به وفور رواج پیدا کرده است. آنچه در متن موسیقی های غیر اسلامی بکار گرفته می شود مغایر با آئین گهربار رسول گرامی و درس های قرآن می باشد و ترویج آن در جامعه به بهانه برگزاری جشن عروسی باعث دوری جوانان از مکاتب و جلسات قرآنی می شود، لذا استفاده از آن عملی سخیف و گناه کبیره به حساب می آید. کسانی که در مراسم عروسی خود ارگ می آورند نه تنها مرتکب گناهی بزرگ شده‌اند، بلکه آنرا را تبلیغ کرده و به دیگران تعلیم می دهند. این عمل خود گناه بزرگتر می باشد. چنین افرادی به سبب آلوده کردن دیگران به منکرات باید از خشم و عذاب الهی بترسند. کرونا آمد تا مردم به توبه رجوع کنند، اما می بینیم که غفلت بیشتر شده است.

ریش سفیدان، متنفذین و سرپرستان خانوارها وظیفه خود را در جلوگیری از رواج این گناهان انجام دهند. وسایلی که برای موسیقی های شیطانی را گوشنواز جلوه می دهند در جامعه رواج پیدا کرده و هزینه های سرسام‌آوری را به خانواده ها تحمیل می کند و حیف پول حلالی که به مصرف عمل گناه برسد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن