اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

اهمیت عبادات و اذکار در رستگاری انسان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مسجد جامع توحید مشهد ضمن تاکید بر نماز جمعه، منابع آرامش روح و جسم را رجوع به عبادت و مشغولیت در اذکار برشمرد.

به گزارش آوای سنت، حافظ حسن سرکوهی در باب اهمیت نمازهای یومیه و جمعه و دلایل غفلت انسان ها از مواهب عبادات گفت: پس از شروع قرن دو هزار میلادی که تحقیقات علمی در مسیر تکامل قرار گرفته و یافته های دانشمندان یکی پس از دیگری به بهره برداری می رسند. به همین ترتیب حقایق دین نیز بیش از گذشته برای بشر دو پا آشکار شده است. سه نسل از مسلمانان پیشین اطلاعات چندانی از دانش روز و علم فلسفه نداشتند و بدین منظور عبادت می کردند تا رضایت خدای متعال را به دست بیاورند. اکنون و در دوره ارتباطات، دانشمندان برای پی بردن به حقایق بیشتری درباره حالات جسمانی و روحانی به دنبال یافته ها و اکتشافات ناشناخته می باشند.

دقیق شدن در افعال روحانی بتدریج منجر به این شده است که انسان همکلامی با خالق را یک نیاز ضروری برای خود بداند. پس جمعی در مساجد و طی ساعاتی اجتماعاتی در کلیساها و انبوهی دیگر در معابد به عبادات مشغول می شوند. لذا انسان دریافته است که ارتباط معنوی با خالق علاوه بر آرامش روحانی تاثیرات مثبتش را در جسم نیز برجای می گذارد.

مولوی سرکوهی با یادآوری این حقیقت که انسان‌ها از هر دین و آئین و مذهب مرگ را بعنوان پایان زندگی دنیوی پذیرفته اند، اظهار داشت: در قبل از اسلام و زمان جاهلیت اعتقاد به وجود قدرت لایتناهی در افکار اصحابی مانند حضرت حمزه رضی الله نهادینه شده بود و این گروه از اهل خرد و اندیشه که نشانه های آسمان و زمین را به دلیل وجود قدرتی فراتر از بت های ساخته دست بشر می دانستند از سوی خدای متعال مورد تعریف و تمجید واقع شدند. بیشماری از دانشمندان غربی که در ابتدا شناختی از آفریدگار جهان هستی نداشتند بر اثر مطالعات زیاد ناخودآگاه به عظمت خلقت و نقش عناصر فلک پی برده اند. برای مسلمان رجوع به نماز و مشغولیت به اذکار منبعی از آرامش جهت خروج از گرفتاری های ذهنی است. وقتی ذهن آرام باشد جسم نیز به سکون می رسد.

امام جمعه اهل سنت مسجد جامع توحید مشهد توفیق آرامش با رجوع به نماز و قرآن را حلال کلیه مشکلات روحی و جسمی دانست و افزود: نماز نه یک فرض واجب، بلکه ارزشمندترین داروی جبران رفع کمبودهای روح و جسم می باشد. کسی که به این ارزش پی ببرد میل به نمازهای فرض و نافله در او تقویت خواهد شد، اگر تا دیروز بازارهای اسلامی کارشان را در وقت نماز تعطیل می کردند امروز در ظهر روز جمعه بازار می گسترانند. در ساعت برگزاری نماز جمعه معامله حرام است. ترک کردن نماز جمعه به خاطر بازار و سایر دلمشغولی ها حتی شرکت در مراسم عزا و عروسی ناجایز هستند. در جمعه تعداد زیادی از مردم را می بینیم که خود را از این قرار و آرامش محروم کرده و اوقات شان به تفریح و سرگرمی می گذرانند.

حافظ سرکوهی تاکید کرد: رزق انسان ها در آغاز صبح تقسیم می شود و ما در آن هنگام هنوز در خواب بسر می بریم. در نماز صبح اسراری وجود دارد که با چشم عادی قابل مشاهده و درک نیستند. در هیچ نمازی به غیر از نماز صبح تاکید بر بیداری نشده است. خواب سبب استراحت جسم است، اما عبادت بر جسم و روح یکسان تاثیر می گذارد. وقت نماز پیروان جهالت در رقابت برای مادیات می گذرد. با غفلت در لحظات طلایی عبادت، خود را شبیه به یهود و نصارا نکنیم. نبی اکرم (ص) نماز صبح را از دنیا و هر آنچه که در داخل آن است بهتر می داند. برای کسب سهمیه های مازاد خود را از استراحت ساعات غیر کاری محروم می کنیم. حتی الامکان پاسخ مثبت به درخواست دوستان خود جهت همکاری در کاری را می دهیم، لیکن در ندای دعوت ملکوتی ابتدا شرایط احوال را می سنجیم. درهای رحمت خدای متعال گشوده هستند، پس اعمال ماه های رجب و شعبان را تا رسیدن به رمضان مغتنم بشماریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن