اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

به حاشیه رفتن دین عامل اصلی مشکلات جامعه

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه تایباد ریشه مشکلات جوامع را در نبود دین در کنار تخصص عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالرحمن شکوری در جریان نشست با گروهی از دانشجویان تایباد با رد برخی مطلب مطرح شده درباره روشنفکری منهای دین گفت: امروزه ضرورت بروز کردن مسئله دین که از سوی تعدادی از اهل تفکر بحث آن به میان می رود، باعث شده است تا رفته رفته از ابعاد دینداری کم شده و شاهد پدید آمدن بسیاری از مشکلات در زندگی ها باشیم، لذا اگر موضوع بروز شدن دین در قالب نیاز مطرح است می بایست به گذشته آن بازگردیم. عده ای دین را جدا از سیاست می دانند که بنده به شخصه مخالف این نظر هستم، زیرا دین و سیاست قرینه یگدیگر به حساب می آیند. اگر سیاست در خدمت دین باشد می توانیم شاهد کارهای مهمی در این زمینه باشیم.

مولانا شکوری با اشاره به عصر طلایی خلافت صدر اسلام اظهار داشت: آن اصحاب بزرگوار هیچ یک از امکانات پیشرفته امروزی را در اختیار نداشتند، اما دورترین شهرها مانند هرات، بخارا و قاهره را از یک مرکز خلافت مدیریت می کردند. امروز بیشماری از دانشجویان به تخصص بسنده نکرده و تا مقطع فوق لیسانس و دکترا به تحصیلات شان ادامه می دهند، اما بدانید که داشتن مدرک به تنهایی همه مشکلات را حل نمی کند. اگر کارها را می شد به صرف مدرک دار انجام داد جوامع درگیر مسائل سوء مدیریتی نمی شدند. زندگی به صرف داشتن تخصص متفاوت از سایر جامعه فرض نکنیم. طول مدت عمر هر شخص از قبل مشخص است و گرفتن مدرک آن را طولانی نمی کند. فردی که می میرد معمولا از وی به نام میت یاد می شود و او را نه با عناوین و افتخاراتش، بلکه فقط با نامش دفن می کنند، پس افراد متخصص هم مانند انسان های عادی نیاز به دین دارند.

مدرس حوزه علمیه تایباد مسئولیت اشخاص را توامان برای دین و دنیا خواند و تاکید کرد: یک کارشناس علمی مزد تخصصش را در قبال وظیفه ای که انجام می دهد دریافت می کند. این شخص بعلاوه مسئولیتی نیز در قبال خالق دارد. در گذشته برخی دانشمندانی عقیده داشتند که کارها را تنها می توان بوسیله عقل انجام داد و سرانجام با این افکار به فنا رفتند. کمونیست ها در بدو ظهور دیدگاه های مثبتی را در جامعه ترویج دادند و مشکل زمانی آغاز شد که احساس کردند دین در پیشبرد اهداف شان فاقد نقش است. همه ما مدعی داشتن ایمان کامل هستیم، لیکن این گنجینه زمانی ارزشمند پیدا می کند که با خالق در ارتباط باشد.

مولانا شکوری احساس نیاز نسبت به آموزهای دینی را باعث بالندگی ایمان در شخص دانست و افزود: از یک صد سال گذشته انگشت شمار انسان ها را می توان در قید حیات یافت که از لحاظ جسمی رنجور و فرسوده می باشند. مسلما تا صد سال آینده نیز هیچ یک از افراد بالغ کنونی وجود نخواهند داشت. بالندگی در دین و دنیا به شناخت الله متعال، فهم دین و شناخت از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم و رسالت ایشان به مفهوم واقعی بستگی دارد. از فردی عام که گرفتار معیشت زندگی است نمی توان انتظار داشت که همه مسائل را مانند دانشجویان بسنجید و درک کند.

این عالم اهل سنت یادآور شد: یک دانشجو نباید به اندک ها اکتفا کرده و می بایست دائما به مطالعه بپردازد. از سوی دیگر دین را به عنوان یک نیاز مهم تر در زندگی اش پیاده کند، چرا که سعادت آخرت تنها با دین تضمین می شود. در روی زمین هیچ کتابی مانند قرآن وعده به بخشیدن گناهان نداده است. هر بار که گناهی از ما سر می زند می توان به سوی خدا بازگشته و طلب بخشش و مغفرت نمود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن