اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

دکتر ویسی : اسلام دین صلح است

آوای سنت: استاد و مدیر گروه فقه و حقوق شافعی دانشگاه مذاهب اسلامی جنگ افروزی و استفاده از ابزار زور را مغایر با معیارهای اسلامی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، دکتر محمود ویسی در تشریح جنگ و صلح از نگاه قرآن کریم و سنت پرداخت و گفت: صلح یک اصل و قاعده و جنگ یک استثنا است. اسلام هیچ وقت و در هیچ زمان دین جنگ، خشونت، تحقیر و توهین و همچنین ضایع کردن دیگران نبوده و نخواهد بود. به همین خاطر است که باید تکلیف خودمان را با صلح آمیز بودن و صلح طلب بودن اسلام بیشتر دانسته و پیام آن را به گوش کسانی که در غرب و شرق نگاه متفاوتی از دین الهی مسلمانان دارند برسانیم.

وی در اینباره افزود: قرآن کریم به اهل ایمان درباره اسلام اصل و قاعده بودن صلح را مورد تاکید قرار داده و صلح را منشا خیر معرفی می کند. در سوره “محمد” نیز تاکید می ورزد، هرگاه که شعله های جنگ منافقان و مشرکان را به هوا بلند می شد خدای متعال در مقام یک مسئول آتش توطئه هایشان را خاموش می کرد، لذا چگونه می توان پذیرفت امتی که باریتعالی را می پرستند خواهان جنگ طلبی و شعله ور ساختن مشعل های تجاوز به سایر سرزمین ها در روی زمین باشند.

دکتر ویسی مسلمانان تابع قرآن و سنت را طرفدار صلح و آشتی دانست و افزود: اسلام محمدی جنگ را نمی پذیرد و شمشیر را بر نمی تابد. در معیارهای اسلامی کسی را نمی توان با استفاده از زور مسلمان کرد، چرا که این طریقه فاقد ارزش می باشد. به همین علت ما حق نداریم کسانی که کافر بوده و قصدی برای مسلمان شدن ندارند را مورد تعدی و تجاوز قرار دهیم. اسلام جهاد را در دفاع دانسته و هجوم را رد می کند. در شرایطی می توان برای جنگ اقدام کرد که دیگران برای جنگ با ما آماده شده باشند.

آخرین منشورهای حقوق بشر هم به انسان حق می دهد تا از خودش در برابر هجوم دشمن به دفاع بپردازد. بنابراین جهاد و دفاع امروز، جهاد قول و کلمه است. جهاد رسانه است که متاسفانه مسلمانان از آن غافل بوده و غیر مسلمانان با ساختن کلیپ های کوتاه و بلند دارند برای تخریب امت و به انحراف کشیدن جوانان شبانه روز کار و تلاش می کنند.

این استاد اهل سنت فضای مجازی را بخش مهمی از زندگی مسلمانان در عصر حاضر خواند و اظهار داشت: همه از کوچک تا بزرگ ما با این فضا سر و کار داریم. در این فناوری پیشرفته تهدیدات زیادی در مسیر زندگی ها قرار گرفته اند. گردش اطلاعات بوسیله اینترنت غیر قابل انکار است و هر انجام کارها را در کمترین زمان ممکن می سازد. بدین جهت می بایست از پیام هایی که در آن رد و بدل می شود مراقبت لازم را بکار بست. باید بپذیریم که فضای مجازی به خودی خود بد نیست و بستگی به چگونگی مدیریت آن دارد.

دکتر ویسی خاطرنشان کرد: اکنون که کرونا دیدارهای ما را هم مجازی کرده است از این فضا درست و مفید استفاده کنیم. یادمان نرود که احترام و رعایت حدود چه در فضای مجازی و حقیقی معرف شخصیت افراد است. در دورانی که نمی توانیم به دلیل نمی توانیم به نزدیکان و وابستگان خود آنگونه که در سابق امکان پذیر بود، اظهار محبت نماییم، حداقل از طریق فضای مجازی سراغ شان را گرفته و آنها را در حال خودشان تنها نگذاریم.‌

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن