اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

رویه و باورهای اهل سنت متناسب با صدر اسلام است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف مسلک اهل سنت و جماعت را مطابق با شیوه علمای صدر اسلام برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالعزیز احراری در گفتگو با خبرنگار ما طریقه اهل سنت و جماعت را اطاعت از راه و روش نبی مکرم اسلام و صحابه ایشان خواند و در پاسخ به این پرسش که پیروان مذاهب چهارگانه اهل سنت در عصر فعلی تا چه حد مانند روش گذشتگان زندگی می کنند، گفت: اهتمام در امر دین و پیروی از سنت به نوع نگاه افراد یک جامعه، خانواده و فرد بستگی دارد. به اینکه یک شخص از چه درجه ایمان برخوردار است و دین را چگونه تعریف می کند.

گرچه در گذشته شمار مردم نسبت به امروز کمتر بوده و ارتباط ها پر رنگ تر بود، اما در اصل روش ها و منش ها تغییری ایجاد نشده است. در معاشرات، معاملات و مراسم ها روش و طریقه گذشتگان بدون شک شباهت بیشتری به رسول گرامی اسلام و اصحاب بزرگوار آن حضرت داشت، لیکن چه در قبل و اکنون تعدادی از افراد جامعه از دیندار بودن، تنها اسم آن را یدک می کشند.

مولوی احراری با اشاره به سکونت اهل سنت ایران در نواحی مرزنشین کشور اظهار داشت: در هر نقطه ای از مناطق اهل سنت حوزه های شناخته شده ای هستند که مردم تاثیرپذیری بیشتری از آنها دارند. در خارج از کشور نیز همین رویه حاکم است به عنوان مثال علمای دیوبند در کشورهای همسایه شرقی حرف اول را می زنند. حوزه های دیوبندی پذیرای طلبه های بسیاری از سایر ملل مسلمان است و طبیعتا از روش و منش ایشان در سایر کشور ها هم الگو برداری می شود.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف عنوان نمود: با این وجود نمی توان مدعی شد که نگاه دینی همه مردم یک کشور وابسته به علمای حوزه ها و مساجد آن است و اگر چنین بود دیگر مشکلی که در ارتباط با دین وجود نداشت. کراچی در پاکستان به یک شهر مذهبی معروف است، اما این معنی را نمی دهد که زندگی همه مردم آن مطابق با اهل سنت و جماعت باشد. دلایلی مانند آزادی در انتخاب و تاثیر شبکه های ماهواره ای و شبهات باعث شده است تا اشخاص مختلف دین را به شکلی که خود به آن اعتقاد دارند بپذیرند، لذا بی حجابی زنان در برخی بلاد اسلامی چیز چندان عجیبی نیست و قوانین دولتی آنها اجازه می دهد که آزادی را مطابق میل خود بکار ببندند. یقیننا هر مسلمانی که خودش را جزو اهل سنت و جماعت می داند به خوبی از مبانی دین و سنت شناخت دارد و فاصله گرفتن از تاریخ صدر اسلام دلیل نمی شود که ما دین را به دلخواه خود تعریف کنیم.

مولوی احراری یادآور شد: برخی از مردم کمبود امکانات در صدر اسلام را دلیل ساده زیستی صحابه می دانند. فراموش نکنیم که زندگی ثروتمندان مکه در پیش از اسلام تجملاتی بود و گرچه امکانات فعلی را نداشتند، ولی از هر جهت در رفاه و آسایش بسر می بردند.

تعدادی از اصحاب پیامبر نیز جزو تجار شناخته شده بودند، ولی ساده زیستی را از نبی خدا یاد گرفته و تجملات را کنار گذاشتند. در همین زمان نیز کم نیستند انسان هایی که رفاه نسبی دارند، ولی به روش اهل سنت و جماعت زندگی می کنند. مناسبات ما باید مطابق با دستورات اسلامی باشد. در صله رحم ضعیف تر از گذشتگان عمل می کنیم. ازدواج ها به خاطر انتظاراتی که طبقات جامعه از یکدیگر دارند به تاخیر افتاده است. چشم و هم چشمی در مناسبات فامیلی حرف اول را می زنند و یک اهل سنت واقعی نباید اینگونه زندگی کند. بهره مندی از رفاه نسبی خوب است و نگاه ها باید طوری باشد که بود و یا نبود امکانات مانع از دینداری نشود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن