اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا میربلوچزهی: قدر لحظه های زندگی را بدانیم

آوای سنت: امام جمعه میرجاوه از فرصت عمر و نمازهای یومیه بعنوان بهترین سرمایه و معامله با باریتعالی یاد کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالقهار میربلوچزهی احوالات روز قیامت را تنها وابسته به قدرت خدای متعال دانست و با بیان این مطلب که اعمال صالح و پسندیده سرنوشت مومنان و پرهیزکاران را بدان سو هدایت می کند، گفت: تقوا و خدا ترسی مقدمه کامیابی انسان در هر دو جهان می باشد. حضرت علی رضی الله عنه خوف را اساس تقوی معرفی می کند، بدین معنی که انسان پیش از انجام هرکاری خدای متعال را ناظر بر اعمالش می ببیند. عمل کردن به کتاب الهی، به اندک قناعت کردن ضمن تلاش برای کسب رزق از ارکان تقوا بشمار می روند.

از یاد نبریم مسافت تا قیامت بسیار طولانی تر از مسیرهایی است که انسان می تواند در ذهن خود بگنجاند و لذا نهایت کم فکری است که برای چنین مسافرتی تداراک لازم را نبینیم. اعمال شامل رفتارهایی هستند که از شخص سر می زند و البته دعای خیر بندگانی که برای بندگان صالح از خدای متعال طلب می شود.

مولانا میربلوچزهی منافع اخروی را جزو طبیعت فطری ایمانداران به جهان آخرت خواند و اظهار داشت: همانگونه که هر یک از ما برای کسب درآمد حلال برای همه روز از سال برنامه ریزی کاری می کنیم برای رسیدن به سعادت واقعی و تمام نشدنی می بایست تلاش خستگی ناپذیر داشته و با خوف از خشم باریتعالی درهای رحمت را بسوی خود بگشاییم. شرع مقدس دین اسلام خوب ها و بدی های زندگی را برای انسان ها معیین کرده و منابع بسیاری برای رفع شبهات در اختیار ما قرار داده شده اند. وقتی در جلسه ای صحبت از نافرمانی خدا و رسول می شود توصیه بر ترک محل است، زیرا گرچه از شنیدن بیانات خوشنود هم که نباشیم با ماندن در جلسه شریک گناهان خواهیم شد.

مدیر مدرسه دینی توحید میرجاوه عنوان نمود: اوقات عمر مسلمان برایش سرمایه ای گرانبها و برنامه زندگی است. صحابه اکرم رضی الله در همه وقت در فکر قیامت بودند و هرگز کاری انجام نمی دادند که رضای باریتعالی در آن نباشد. برخی از صحابه که در غزه بدر همراه آن حضرت صلی الله علیه واله وسلم حضور نداشتند، نیت کردند که در غزوات بعدی حاضر باشند و بر طبق این وعده در غزوه احد که جنگ انتقام کفار از مسلمانان بود بی آنکه هراسی از کشته شدن داشته باشند، حاضر شدند.

با وجود مقام و مرتبه آن اصحاب در نزد رسول خدا خوف رو ترس شان از حساب معاد به حدی شدید بود که آرزو می کردند بجای برگ درختان و ساقه نباتات بودند که حیات شان در مدت زمان کوتاهی به پایان می رسد و نگرانی قیامت را ندارند. این افعال باعث غالب شدن انسان بر مشکلات و برون رفت از مصائب دنیوی می شوند. انبیا نیز بخاطر تقوای شان توانستند در برابر گرفتاری‌های غیرقابل تحمل تاب بیاورند.

مولانا میربلوچزهی ابتلا مسلمان به بلایا را امری بدیهی برشمرد و یادآور شد: خانواده، فرزندان، اموال و همسایگان همگی می توانند ملاک امتحان شمرده شوند. کسی که در روزهای صحت و سلامتی توفیق خواندن نماز را پیدا نکند در واقع خویشتن را از انجام بهترین معامله دور کرده است. نصیب توبه کردن به هر کسی دست نمی دهد و ادامه کسب نامشروع به عاقبتی نافرجام منجر خواهد شد. گول فتنه ها و نیرنگ های دنیوی را نخوریم. در برابر مشکلات سرخم نکرده و به راه های انحراف کشیده نشویم و سرانجام نیک خود را تنها از باریتعالی طلب نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن